Decreet over de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs en diverse andere verwante maatregelen

  • goedkeuringsdatum
    17 MEI 2024
  • publicatiedatum
    B.S.02/09/2024
  • datum laatste wijziging
    02/09/2024

Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt:

Decreet over de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs en diverse andere verwante maatregelen

HOOFDSTUK 1. — Inleidende bepaling

Artikel 1.

Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

HOOFDSTUK 2. — Onderwijsdoelen voor de eerste graad secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs

Art. 2.

Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder:

1° eindtermen: de onderwijsdoelen, vermeld in artikel 139, § 1, eerste lid, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010;

2° onderwijsdoelen: een gemeenschappelijk begrip voor eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid, uitbreidingsdoelen Nederlands en specifieke eindtermen;

3° zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs: het derde leerjaar van de derde graad, vermeld in artikel 139, § 3, eerste lid, 5°, van dezelfde codex.

Art. 3.

Dit decreet bevat de volgende onderwijsdoelen:

1° de eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands voor de eerste graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs;

2° de eindtermen en specifieke eindtermen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs van het voltijds gewoon secundair onderwijs en opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs.

De eindtermen, eindtermen basisgeletterdheid en uitbreidingsdoelen Nederlands zijn geformuleerd op basis van de zestien sleutelcompetenties, vermeld in artikel 139, § 2, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010. De specifieke eindtermen zijn ontwikkeld uit de kenmerkende onderdelen van een bepaald wetenschapsdomein.

Naast de doelzin maken de volgende elementen, opgenomen in de bijlagen die bij dit decreet zijn gevoegd, telkens integraal deel uit van de eindterm, de eindterm basisgeletterdheid, het uitbreidingsdoel Nederlands of de specifieke eindterm waarbij ze zijn vermeld:

1° onderliggende (kennis)elementen: een aanvulling of precisering van (kennis)elementen die niet uit de doelzin blijken, maar wel van belang zijn om de doelzin te realiseren;

2° tekstkenmerken: vereisten waaraan de gekozen en aangeboden teksten in de doeltaal moeten voldoen;

3° minimumvereisten: vereisten waaraan de geproduceerde teksten van leerlingen moeten voldoen;

4° voetnoot: verduidelijking met betrekking tot de ontwikkeling van leerlingen, de context of het toepassingsgebied.

Art. 4.

Bij de implementatie van de onderwijsdoelen voor de eerste graad A-stroom, respectievelijk B-stroom worden de volgende bepalingen nageleefd:

1° onderwijsdoelen worden bereikt op populatieniveau, met uitzondering van:

a) eindtermen basisgeletterdheid, die worden bereikt op het niveau van een individuele leerling en worden aangeduid met de code “BG”;

b) uitbreidingsdoelen Nederlands, die worden bereikt op het niveau van een bepaalde leerlingengroep en worden aangeduid met de code “UD”;

2° onderwijsdoelen worden door de leerling zelfstandig gerealiseerd, tenzij dat expliciet anders is vermeld;

3° onderwijsdoelen worden in samenhang gerealiseerd, binnen en over sleutelcompetenties heen.

De onderwijsdoelen voor de eerste graad A-stroom, respectievelijk B-stroom zijn opgenomen in bijlage 1, die bij dit decreet is gevoegd.

Art. 5.

Bij de implementatie van de onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs worden de volgende bepalingen nageleefd:

1° onderwijsdoelen worden bereikt op populatieniveau;

2° onderwijsdoelen worden door de leerling zelfstandig gerealiseerd, tenzij dat expliciet anders is vermeld;

3° onderwijsdoelen worden in samenhang gerealiseerd, binnen en over sleutelcompetenties en wetenschapsdomeinen heen.

De onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs zijn opgenomen in bijlage 2, die bij dit decreet is gevoegd.

Aanvullend op de onderwijsdoelen, vermeld in het tweede lid, selecteert de school in functie van de doelgroep en de doorstroom naar hoger onderwijs ook minstens één onderwijsdoel uit de lijst met onderwijsdoelen, opgenomen in bijlage 3, die bij dit decreet is gevoegd.

Art. 6.

De onderwijsdoelen voor de eerste graad treden per school in werking op 1 september 2024. Het schoolbestuur kan ervoor kiezen om die onderwijsdoelen progressief, leerjaar per leerjaar, of gelijktijdig voor alle leerjaren in te voeren.

De onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs treden in werking op 1 september 2025.

HOOFDSTUK 3. — Wijzigingen van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010

...

HOOFDSTUK 4. — Wijziging van het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs

...

HOOFDSTUK 5. — Wijziging van het decreet van 14 december 2018 betreffende de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs

HOOFDSTUK 6. — Inwerkingtredingsbepaling

Art. 15.

Dit decreet treedt in werking op 1 september 2024.

Bijlage 1.

Onderwijsdoelen voor de eerste graad A- en B-stroom

Bijlage 2.

Onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar dat gericht is op het hoger onderwijs

Bijlage 3.

Onderwijsdoelen voor het zevende leerjaar dat gericht is op het hoger onderwijs van waaruit de school minstens één onderwijsdoel kiest in functie van de doelgroep en de doorstroom