Besluit van de Vlaamse regering betreffende de
[puntenenveloppen]
voor de scholengemeenschappen basisonderwijs
goedkeuringsdatum
05 MAART 2004
publicatiedatum
B.S.11/06/2004
datum laatste wijziging
29/08/2024
COORDINATIE
(1)
B.Vl.R. van 30/09/2005 (B.S. 10/01/2006)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppe voor de scholengemeenschappen basisonderwijs ;
(2)
B.Vl.R. van 07/09/2007 (B.S. 03/10/2007)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppe voor de scholengemeenschappen basisonderwijs ;
(3)
B.Vl.R. van 05/09/2008 (B.S. 21/10/2008)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs ;
(4)
B.Vl.R. van 04/09/2009 (B.S. 21/09/2009)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs ;
(5)
B.Vl.R. van 26/11/2010 (B.S. 18/01/2011)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 4ter , 1 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs en van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs ;
(6)
B.Vl.R. van 15/07/2011 (B.S. 30/08/2011)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 september 2009 betreffende de globale puntenenveloppe in het secundair onderwijs ;
(7)
B.Vl.R. van 07/08/2018 (B.S. 05/10/2018)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende maatregelen ter ondersteuning van het basisonderwijs en houdende wijziging van diverse besluiten betreffende personeelsformatie, scholengemeenschappen en salarisschalen ;
(8)
B.Vl.R. van 18/09/2020 (B.S. 14/10/2020)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 maart 2004 betreffende de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs, wat betreft de omkadering voor leerlingondersteuning
;
(9)
B.Vl.R. van 09/07/2021 (B.S. 09/08/2021)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten, wat betreft de organisatie van
het schooljaar in het basisonderwijs, de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs, de puntenenveloppen voor de scholengemeenschappen basisonderwijs, het ondersteuningsaanbod voor gelijke onderwijskansen
in het buitengewoon basisonderwijs, en de Rijdende kleuterschool Vlaanderen ;
(10)
B.Vl.R. van 03/09/2021 (B.S. 14/10/2021)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten
van de Vlaamse Regering over ICT-coördinatie ;
(11)
B.Vl.R. van 22/04/2022 (B.S. 22/09/2022)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van maatregelen uit cao V voor de basiseducatie, cao VI voor het hoger onderwijs en cao XII voor de andere onderwijsniveaus die uitwerking hebben op 1 september 2021 en 1 januari 2022 ;
(12)
B.Vl.R. van 15/09/2023 (B.S. 01/12/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van maatregelen over het lerarenambt ;
(13)
B.Vl.R. van 21/06/2024 (B.S. 28/08/2024)
De Vlaamse regering,
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997
inzonderheid de artikelen 3, 45°bis, 125septies, § 2, 3° en
125duodecies § 1 en § 2, 3°, ingevoegd bij het decreet
betreffende het landschap basisonderwijs van 10 juli 2003;
Gelet op de bijzondere wet tot hervorming van de instellingen van
8 augustus 1980, inzonderheid artikel 20, gewijzigd bij de wet van 16 juli
1993;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister
bevoegd voor Begroting, gegeven op 20 november 2003;
Gelet op het protocol nr. 519 van 7 november 2003 houdende de
conclusies van de onderhandelingen die gevoerd werden in de gemeenschappelijke
vergadering van het sectorcomité X en van onderafdeling "Vlaamse
Gemeenschap" van afdeling 2 van het comité voor de provinciale en
plaatselijke overheidsdiensten;
Gelet op het
protocol nr. 286 van 7 november 2003 houdende de conclusies van de
onderhandelingen die gevoerd werden in het overkoepelend
onderhandelingscomité;
Gelet op het advies
nr. 36.177/1 van de Raad van State gegeven op 1 december 2003 met toepassing
van artikel 84, § 1, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten
op de Raad van State;
Op voorstel van de Vlaamse
minister van Onderwijs en Vorming;
Na
beraadslaging,
Besluit :
[Hoofdstuk I. - Algemene bepalingen]
Artikel 1.
Dit besluit is van toepassing op het
gewoon en buitengewoon basisonderwijs, gefinancierd of gesubsidieerd door de
Vlaamse Gemeenschap.
Art. 2.
[
Voor de toepassing van dit besluit wordt
verstaan onder :
1° decreet :
het
decreet basisonderwijs van 25 februari
1997;
2° teldag : dag waarop de leerlingen,
met toepassing van het decreet moeten worden geteld;
3°
telperiode : periode gedurende dewelke leerlingen, met toepassing van het
decreet moeten worden geteld.
]
[Hoofdstuk II. - Puntenenveloppe ter ondersteuning van
de werking van de scholengemeenschap]
Art. 3.
§ 1. Met toepassing van
artikel 125duodecies, §
1, van het decreet wordt aan elke scholengemeenschap een
puntenenveloppe ter ondersteuning van de werking
toegekend.
§ 2. De middelen worden toegekend op
basis van het gewogen aantal leerlingen per scholengemeenschap, berekend
volgens de bepalingen in artikel 125duodecies van het decreet en artikel 4 van
dit besluit.
§ 3.
[De puntenenveloppe
ter ondersteuning van de werking van de scholengemeenschap wordt toegekend aan
de scholengemeenschap volgens de hieronder vermelde tabel
:]
[
Aantal gewogen
leerlingen | Punten |
900 - 1349 | 66 |
1350 - 1799 | 91 |
1800 - 2699 | 126 |
2700 - 3599 | 192 |
3600 - 4499 | 252 |
4500 - 5399 | 312 |
Vanaf 5400 | 372 |
]
§ 4.
[...]
Art. 4.
[
Met toepassing van artikel 125septies, § 2, 3°, en 125duodecies, § 2, 3°, van het decreet worden, bij het tellen van de leerlingen om te voldoen aan de norm van scholengemeenschap en voor de puntenenveloppe ter ondersteuning van de werking van de scholengemeenschap, de volgende coëfficiënten toegepast:
1° de coëfficiënt 1,2 wordt toegepast op leerlingen van de scholen die in een gemeente liggen met een bevolkingsdichtheid van minder dan 200 inwoners per km²;
2° de coëfficiënt 2,1 wordt toegepast op leerlingen van:
a) een school voor buitengewoon basisonderwijs type 5;
b)
[...]
c) een school voor buitengewoon basisonderwijs met een semi-internaat van het gemeenschapsonderwijs als vermeld in het koninklijk besluit van 21 augustus 1978 houdende organisatie van de semi-internaten in het buitengewoon onderwijs van de Staat en tot vaststelling van de personeelsnormen;
d) een school voor buitengewoon basisonderwijs met 850 of meer gewogen leerlingen;
3° de coëfficiënt 1,9 wordt toegepast op leerlingen van scholen voor buitengewoon basisonderwijs die geen leerlingen zijn als de leerlingen, vermeld in punt 2°.
Voor de weging van de leerlingen, vermeld in het eerste lid, 2°, d), gelden de volgende coëfficiënten:
Coëfficiënt | Leerlingen |
3 | die in het schooljaar 2014-2015 in het kader van geïntegreerd onderwijs begeleid zijn door een school die minstens 10 leerlingen begeleidde Er wordt per school telkens gekeken naar het aantal GON-leerlingen op de eerste schooldag van oktober van 2014. |
5 | type basisaanbod, type 1 en type 8 |
7,1 | type 3 en type 9 |
8,1 | type 6 |
8,9 | type 2 en type 7 |
10 | type 4 |
]
[
Art. 4bis.
§ 1. Met de puntenenveloppe verkregen
overeenkomstig artikel 3, § 3, van dit besluit en/of de punten die conform
artikel 153sexies, § 4,
van het decreet vrij aangewend kunnen worden voor de ondersteuning
van de scholengemeenschap, kunnen er maximaal één voltijdse
betrekking of twee halftijdse betrekkingen in het ambt van directeur
basisonderwijs worden ingericht. Deze directeur wordt belast met een
coördinerende opdracht voor de scholengemeenschap.
§ 2. Indien een betrekking in het ambt
van directeur basisonderwijs voltijds wordt ingericht worden er 120 punten in
rekening gebracht en indien een betrekking in het ambt van directeur
basisonderwijs halftijds wordt ingericht worden er 60 punten in rekening
gebracht.
§ 3. De puntenenveloppe verkregen
overeenkomstig artikel 3, § 3, van dit besluit en/of de punten die conform
artikel 153sexies, § 4, van het decreet vrij aangewend kunnen worden,
kunnen in het gemeenschapsonderwijs worden aangewend om een betrekking van
algemeen directeur in te richten in de
scholengroep.
]
[
Art. 4ter.
§ 1. Uit de puntenenveloppe verkregen
volgens artikel 3, § 3, van dit besluit en/of de punten die conform
artikel 153sexies, § 4, van het decreet vrij aangewend kunnen worden voor
de ondersteuning van de scholengemeenschap kunnen de volgende ambten worden
ingericht :
1° het ambt van zorg-coördinator uit de
categorie beleids- en ondersteunend personeel;
2° het ambt
van ICT-coördinator uit de categorie beleids- en ondersteunend
personeel;
3° het ambt van administratief medewerker uit de
categorie beleids- en ondersteunend personeel;
[4° het ambt van beleidsondersteuner uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.]
[5° het ambt van adjunct-directeur uit de categorie beleids- en ondersteunend personeel.]
§ 2. Uit de puntenenveloppe verkregen
volgens artikel 3, § 3, en/of de punten die conform artikel 153sexies,
§ 4, van het decreet vrij aangewend kunnen worden voor de ondersteuning
van de scholengemeenschap kunnen eveneens personeelsleden worden aangesteld die
een beleidsondersteunende functie uitoefenen ten behoeve van de
scholengemeenschap. Deze personeelsleden kunnen worden aangesteld in
één van de ambten vermeld in § 1, of in de wervingsambten
van kleuteronderwijzer, onderwijzer, kleuteronderwijzer ASV en onderwijzer ASV.
De aanstelling in één van deze ambten doet geen
afbreuk aan de bepaling dat de betrokken personeelsleden alleen kunnen worden
ingezet in een beleidsondersteunende functie ten behoeve van de
scholengemeenschap; ze worden vrijgesteld van hun
schoolopdracht.
]
[Hoofdstuk III. -
[Puntenenveloppe voor het voeren
van een zorgbeleid]
]
[
Art. 4ter 1.
[...]
]
[
Art. 4ter 2.
[...]
]
[Hoofdstuk IV. - Van punten naar betrekkingen
]
[
Art. 4quater.
§ 1. De omrekening van punten naar de
gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse betrekkingen
[in de ambten
van zorg-coördinator en beleidsondersteuner]
gebeurt als volgt :
1° indien een
betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 148 genereert, wordt voor een
voltijdse betrekking 85 punten in rekening gebracht;
2°
indien een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 501 genereert, wordt
voor een voltijdse betrekking 126 punten in rekening
gebracht;
3° de som van het aantal punten van de
betrekkingen die per opleidingsniveau en ambt worden ingericht, bedraagt nooit
meer dan het aantal punten dat vereist is voor een betrekking die bestaat uit
de som van de uren die in het betrokken ambt en opleidingsniveau worden
ingericht.
Voor de aanwending in uren wordt de toegekende
puntenenveloppe omgezet volgens de onderstaande tabel :
Puntenwaarde | 85 | 126 |
Aantal uren | Punten | Punten |
1 | 2 | 4 |
2 | 5 | 7 |
3 | 7 | 11 |
4 | 9 | 14 |
5 | 12 | 18 |
6 | 14 | 21 |
7 | 17 | 25 |
8 | 19 | 28 |
9 | 21 | 32 |
10 | 24 | 35 |
11 | 26 | 39 |
12 | 28 | 42 |
13 | 31 | 46 |
14 | 33 | 49 |
15 | 35 | 53 |
16 | 38 | 56 |
17 | 40 | 60 |
18 | 42 | 63 |
19 | 45 | 67 |
20 | 47 | 70 |
21 | 50 | 74 |
22 | 52 | 77 |
23 | 54 | 81 |
24 | 57 | 84 |
25 | 59 | 88 |
26 | 61 | 91 |
27 | 64 | 95 |
28 | 66 | 98 |
29 | 68 | 102 |
30 | 71 | 105 |
31 | 73 | 109 |
32 | 76 | 112 |
33 | 78 | 116 |
34 | 80 | 119 |
35 | 83 | 123 |
36 | 85 | 126 |
]
[
Art. 4quinquies.
[De omrekening van punten naar gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen in het ambt van
ICT-coördinator gebeurt conform artikel 6, eerste lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003
betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.]
]
[
Art. 4sexies.
De omrekening van punten naar de
gefinancierde of gesubsidieerde betrekkingen in het ambt van administratief
medewerker gebeurt als volgt :
1° indien een betrekking
wordt ingericht die de weddenschaal 202/203 genereert, wordt voor een voltijdse
betrekking 63 punten in rekening gebracht;
2° indien een
betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 158 genereert, wordt voor een
voltijdse betrekking 82 punten in rekening gebracht;
3°
indien een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 542 genereert, wordt
voor een voltijdse betrekking 120 punten in rekening gebracht;
4° indien een betrekking wordt ingenomen door een
personeelslid dat ingevolge een beslissing van de administratieve
gezondheidsdienst ter beschikking is gesteld wegens ontstentenis van betrekking
en wedertewerkgesteld wordt als administratieve medewerker, worden voor een
voltijdse betrekking 63 punten in rekening gebracht;
5° de
som van het aantal punten van de betrekkingen die per opleidingsniveau en ambt
worden ingericht, bedraagt nooit meer dan het aantal punten dat vereist is voor
een betrekking die bestaat uit de som van de uren die in het betrokken ambt en
opleidingsniveau worden ingericht.
Voor de aanwending in uren
wordt de toegekende puntenenveloppe omgezet volgens de onderstaande tabel
:
Puntenwaarde | 63 | 82 | 120 |
Aantal uren | Punten | Punten | Punten |
1 | 2 | 2 | 3 |
2 | 4 | 5 | 7 |
3 | 5 | 7 | 10 |
4 | 7 | 9 | 13 |
5 | 9 | 11 | 17 |
6 | 11 | 14 | 20 |
7 | 12 | 16 | 23 |
8 | 14 | 18 | 27 |
9 | 16 | 21 | 30 |
10 | 18 | 23 | 33 |
11 | 19 | 25 | 37 |
12 | 21 | 27 | 40 |
13 | 23 | 30 | 43 |
14 | 25 | 32 | 47 |
15 | 26 | 34 | 50 |
16 | 28 | 36 | 53 |
17 | 30 | 39 | 57 |
18 | 32 | 41 | 60 |
19 | 33 | 43 | 63 |
20 | 35 | 46 | 67 |
21 | 37 | 48 | 70 |
22 | 39 | 50 | 73 |
23 | 40 | 52 | 77 |
24 | 42 | 55 | 80 |
25 | 44 | 57 | 83 |
26 | 46 | 59 | 87 |
27 | 47 | 62 | 90 |
28 | 49 | 64 | 93 |
29 | 51 | 66 | 97 |
30 | 53 | 68 | 100 |
31 | 54 | 71 | 103 |
32 | 56 | 73 | 107 |
33 | 58 | 75 | 110 |
34 | 60 | 77 | 113 |
35 | 61 | 80 | 117 |
36 | 63 | 82 | 120 |
]
[
Art. 4septies.
Voor de omrekening van punten naar
gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse betrekkingen in de wervingsambten van
kleuteronderwijzer en onderwijzer in het gewoon basisonderwijs vermeld in
artikel 4ter, § 2, wordt voor een voltijdse betrekking 85 punten in
rekening gebracht.
De som van het aantal punten van de
betrekkingen die per opleidingsniveau en ambt worden ingericht, bedraagt nooit
meer dan het aantal punten dat vereist is voor een betrekking die bestaat uit
de som van de uren die in het betrokken ambt en opleidingsniveau worden
ingericht.
Voor de aanwending in uren wordt de toegekende
puntenenveloppe omgezet volgens de onderstaande tabel
:
Waarde van de teller van de
opdrachtbreuk | 85 Punten |
1 | 4 |
2 | 7 |
3 | 11 |
4 | 14 |
5 | 18 |
6 | 21 |
7 | 25 |
8 | 28 |
9 | 32 |
10 | 35 |
11 | 39 |
12 | 43 |
13 | 46 |
14 | 50 |
15 | 53 |
16 | 57 |
17 | 60 |
18 | 64 |
19 | 67 |
20 | 71 |
21 | 74 |
22 | 78 |
23 | 81 |
24 | 85 |
]
[
Art. 4octies.
Voor de omrekening van punten naar
gefinancierde of gesubsidieerde voltijdse betrekkingen in de wervingsambten van
kleuteronderwijzer ASV en onderwijzer ASV in het buitengewoon basisonderwijs
vermeld in artikel 4ter, § 2, wordt voor een voltijdse betrekking 85
punten in rekening gebracht.
De som van het aantal punten van
de betrekkingen die per opleidingsniveau en ambt worden ingericht, bedraagt
nooit meer dan het aantal punten dat vereist is voor een betrekking die bestaat
uit de som van de uren die in het betrokken ambt en opleidingsniveau worden
ingericht.
Voor de aanwending in uren wordt de toegekende
puntenenveloppe omgezet volgens de onderstaande tabel :
Waarde van de teller van de
opdrachtbreuk | 85
weddenschaal 148,141 |
Lestijden | punten |
1 | 4 |
2 | 8 |
3 | 12 |
4 | 15 |
5 | 19 |
6 | 23 |
7 | 27 |
8 | 31 |
9 | 35 |
10 | 39 |
11 | 43 |
12 | 46 |
13 | 50 |
14 | 54 |
15 | 58 |
16 | 62 |
17 | 66 |
18 | 70 |
19 | 73 |
20 | 77 |
21 | 81 |
22 | 85 |
]
[
Art. 4novies.
§ 1. Punten worden op de volgende wijze omgerekend naar de gefinancierde of gesubsidieerde
voltijdse betrekkingen in het ambt van adjunct-directeur:
1° als een betrekking wordt ingericht die de weddenschaal 413 genereert, wordt voor een voltijdse betrekking 100
punten in rekening gebracht;
2° de som van het aantal punten van de betrekkingen die per opleidingsniveau en ambt worden ingericht, bedraagt
nooit meer dan het aantal punten dat vereist is voor een betrekking die bestaat uit de som van de uren die in het ambt
en opleidingsniveau in kwestie worden ingericht.
Voor de aanwending in uren wordt de toegekende puntenenveloppe omgezet conform de volgende tabel:
puntenwaarde | 100 |
aantal uren | punten |
1 | 3 |
2 | 6 |
3 | 8 |
4 | 11 |
5 | 14 |
6 | 17 |
7 | 19 |
8 | 22 |
9 | 25 |
10 | 28 |
11 | 31 |
12 | 33 |
13 | 36 |
14 | 39 |
15 | 42 |
16 | 44 |
17 | 47 |
18 | 50 |
19 | 53 |
20 | 56 |
21 | 58 |
22 | 61 |
23 | 64 |
24 | 67 |
25 | 69 |
26 | 72 |
27 | 75 |
28 | 78 |
29 | 81 |
30 | 83 |
31 | 86 |
32 | 89 |
33 | 92 |
34 | 94 |
35 | 97 |
36 | 100 |
]
[Hoofdstuk V. - Inwerkingtredingsbepalingen
]
Art. 5.
Dit besluit heeft uitwerking met ingang
van 1 september 2003.
Art. 6.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het
Onderwijs, is belast met de uitvoering van dit
besluit.