Inschrijven

Overzicht van de evenementen onderwijs


Samenwerken met sociale economie en werkplekleren: nieuwe wegen voor het facilitair beheer in scholen

Op deze studiedag maak je kennis met de mogelijkheid om een beroep te doen op de sociale economie en het werkplekleren voor het facilitair beheer van scholen. Het facilitair beheer van een school brengt immers heel wat uitdagingen met zich mee.  

Als scholen, sociale ondernemingen en het werkplekleren de handen in elkaar slaan, realiseren ze samen een dubbel doel: 

Het schoolgebouw wordt duurzaam beheerd door een professionele partner
Leerlingen en doelgroepen doen praktijkervaring op in een realistische context


    CLIL in de praktijk

    De vijfde editie van de Vlaamse CLIL-studiedag zoomt in op de realiteit van Content and Language Integrated Learning anno 2020. 

    In de keynote presenteren Philippe Hiligsmann (UCLouvain), Jill Surmont (VUB en UCLL) en Liesbeth Martens (UCLL) hun onderzoek naar de effecten van CLIL in het Franstalige en Vlaamse CLIL-onderwijs. Welke lessen trekken zij voor CLIL in Vlaanderen, Wallonië en Brussel? 

    Daarnaast kunt u inspiratie opdoen over praktische en pedagogisch-didactische kwesties. Daarvoor brengen we diverse experts naar Brussel. Uit Vlaanderen, Nederland en de Oostkantons. Maar ook uit Frankrijk en Groot-Brittannië. Verwacht presentaties, (vak)workshops en netwerkkansen. 

    Schrijf nu in voor het programma van 10 maart 2020. Een initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming in samenwerking met de pedagogische begeleidingsdiensten en CLIL-experts. Voor scholen met veel of weinig CLIL-ervaring of met CLIL-ambities.

    • 1.1 Waarom en hoe CLIL werkt - Piet Van de Craen en Charlotte Vanderstuyft - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.2 Context is the Key - hoe vreemdetalenonderwijs en CLIL versterken?- Stefan Vaes en Ingrid Strubbe - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.3 CLIL in hoger onderwijs – case - de lerarenopleiding - Ilse Van Hooydonck en Liesbeth Martens (UCLL) - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.4 Evaluatie in CLIL - de praktijk onder de loep - Dilys Vyncke - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.5 MINT + DAF = !! - Gerhard Salbeck - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.6 Hoe de opstart van CLIL voorbereiden? - Leen Pil - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.7 Werken aan CLIL in een Europese context (Erasmus+) - Jan Ceulemans - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.8 CLIL en KlasCement - tips and tricks - Tina Van De Wauwer - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.9 Taaldidactische opties voor CLIL in een grootstedelijke context - Esli Struys - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.10 Visual Literacy and The Power of the Image - Alex Warren - 10/03/2020 om 11:15
    • 1.11 Ik volg in keuzeronde 1 geen sessie - 10/03/2020 om 11:15
    • 2.1 Context is the Key - hoe vreemdetalenonderwijs en CLIL versterken? - Stefan Vaes en Ingrid Strubbe - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.2 The Importance of Role Models in Creating Global Students - Alex Warren - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.3 How to prepare a CLIL lesson in 15 minutes - Patrick de Boer - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.4 CLIL en KlasCement - tips and tricks - Tina Van De Wauwer - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.5 Enseigner une discipline non linguistique (DNL) en français - Rose-Marie Chaves - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.6 Evaluatie in CLIL: de praktijk onder de loep - Dilys Vyncke - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.7 CLIL in hoger onderwijs – tweetalige lerarenopleiding + Edumaster - Lionel Mouillard, Laurie Josens, Véronique Sanctobin en Ulrike Vogl - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.8 Werken aan CLIL in een Europese context (Erasmus+) - Marc De Vlieger - 10/03/2020 om 13:30
    • 2.9 Ik volg in keuzeronde 2 geen sessie - 10/03/2020 om 13:30
    • 3.1 How to prepare a CLIL lesson in 15 minutes - Patrick de Boer - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.2 Enseigner les sciences en français - Rose-Marie Chaves - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.3 Praktijkvoorbeelden wetenschappen - Keltoum Ouchchen - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.4 Praktijkvoorbeelden L.O. - Ophelia Devos - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.5 Praktijkvoorbeelden geschiedenis - Liesbeth Martens en Ilse Van Hooydonck - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.6 Praktijkvoorbeelden aardrijkskunde - Lise Maissin - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.7 Praktijkvoorbeelden esthetica - Bart George - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.8 Praktijkvoorbeelden wiskunde - Bart Deferme, Kim Houben en Hanne Reuskens - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.9 Praktijkvoorbeelden levensbeschouwelijke vakken – Delphine Vuylsteke - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.10 Praktijkvoorbeelden klassieke talen - Annelies Colpaert en Maxim Vandecasteele - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.11 Praktijkvoorbeelden economie en sociaal-economische initiatie – Ilse Segers - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.12 Praktijkvoorbeelden informatica - Nikolaas Dries - 10/03/2020 om 14:55
    • 3.13 Ik volg in keuzeronde 3 geen sessie - 10/03/2020 om 14:55

    Inspiratiedag Tijd voor geletterdheid – 28 april 2020, Brussel

    Hoe je als basisschool laaggeletterde ouders versterkt en ondersteunt.

    • 1.1 Smartschool (ea.), een kluwen voor onze laaggeletterde ouders - 28/04/2020 om 10:45
    • 1.2 Iedereen mee met het ABC - 28/04/2020 om 10:45
    • 1.3 Veilig Online, vormingsaanbod voor ouders - 28/04/2020 om 10:45
    • 1.4 Kaap - Ouderbetrokkenheid verhogen via Nederlandse les - 28/04/2020 om 10:45
    • 1.5 MO opvoeden - "Ouders en School" - 28/04/2020 om 10:45
    • 1.6 Oefenkans Nederlands voor en door ouders - 28/04/2020 om 10:45
    • 1.7 Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag - 28/04/2020 om 10:45
    • 1.8 Laaggeletterde ouders versterken met het gedeelde materiaal op KlasCement - 28/04/2020 om 10:45
    • Ik ga niet naar een presentatie in ronde 1 - 28/04/2020 om 10:45
    • 2.1 Smartschool (ea.), een kluwen voor onze laaggeletterde ouders - 28/04/2020 om 11:30
    • 2.2 Iedereen mee met het ABC - 28/04/2020 om 11:30
    • 2.3 Veilig Online, vormingsaanbod voor ouders - 28/04/2020 om 11:30
    • 2.4 Kaap - Ouderbetrokkenheid verhogen via Nederlandse les - 28/04/2020 om 11:30
    • 2.5 MO opvoeden - "Ouders en School" - 28/04/2020 om 11:30
    • 2.6 Oefenkans Nederlands voor en door ouders - 28/04/2020 om 11:30
    • 2.7 Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag - 28/04/2020 om 11:30
    • 2.8 Laaggeletterde ouders versterken met het gedeelde materiaal op KlasCement - 28/04/2020 om 11:30
    • Ik ga niet naar een presentatie in ronde 2 - 28/04/2020 om 11:30
    • Ws 1 Bereik alle ouders met duidelijke teksten - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 2 Media Opvoeding C@fe - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 3 Welkom in de klas (ouderbetrokkenheid en taalstimulering) - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 4 Tijd voor geletterdheid – Beleidstool - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 5 MediaNest - (groot)ouders ondersteunen in mediaopvoeding - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 6 Waarom mijn ouders zagen over mijn schermgebruik - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 7 MediaNest Pretch@t - praten over mediagebruik in het gezin - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 8 De school, mijn kind en ik - Samen met CBE ouderbetrokkenheid verhogen op school - 28/04/2020 om 14:00
    • Ws 9 1,2,3 digit - Ga zelf aan de slag met lesmateriaal! - 28/04/2020 om 14:00
    • Ik neem niet deel aan de workshops - 28/04/2020 om 14:00