Inschrijven

CLIL-studiedag: samen staan we sterker

gegevens van de organisatie

gegevens van de deelnemer

lunch

je privacy







































Startpagina

Heb je als school of leerkracht al heel wat ervaring met CLIL? Of wil je inzicht krijgen in wat deze innovatie voor je school kan betekenen? Schrijf je dan in voor deze vierde editie van de Vlaamse CLIL-studiedag op woensdag 20 maart 2019.

De internationaal gerenommeerde CLIL-expert Do Coyle (University of Edinburgh) is dit jaar onze centrale gast. Verwacht presentaties en (vak)workshops met praktische tips, inspirerende ideeën en netwerkkansen.

De studiedag is een initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming, in samenwerking met de pedagogische begeleidingsdiensten en CLIL-experts.

Praktische informatie

Datum en uur

De studiedag vindt plaats op woensdag 20 maart 2019, van 9.00 uur tot 15.30 uur.

Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken. 

Locatie

Je wordt verwacht in het VAC Herman Teirlinck – Havenlaan 88, 1000 Brussel.

Bereikbaarheid

https://overheid.vlaanderen.be/bereikbaarheid-herman-teirlinck

Inschrijven

Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. 

Het aantal plaatsen is beperkt tot 250 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af. 

Inschrijven kan tot uiterlijk woensdag 13 maart 2019, 12.00u (’s middags) en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier.

Als je door omstandigheden maar een halve dag aanwezig kunt zijn, stuur dan een mailtje naar horizontaalbeleid@ond.vlaanderen.be Dan zorgen wij ervoor dat je enkel ingeschreven bent voor de sessies die je echt kan bijwonen.

Programma

CLIL: samen staan we sterker

VAC Herman Teirlinck – Havenlaan 88, 1000 Brussel

woensdag 20 maart 2019

Organisatie: Departement Onderwijs & Vorming (Vlaamse overheid) i.s.m. de pedagogische begeleidingsdiensten en CLIL-experts

09.00 – 09.30 Registratie – Onthaal
Doorlopende mini-boekenbeurs
09.30 – 09.45 Welkom door Natalie Verstraete, afdelingshoofd Horizontaal Beleid, Departement Onderwijs & Vorming van de Vlaamse overheid
09.45 – 11.00
auditorium

Professor Do Coyle, Chair in Languages Education and Classroom Pedagogy, Chevalier dans l'Ordre des Palmes Académiques and Director of Research and Knowledge Exchange (University of Edinburgh)

Planning for Progression in CLIL Classrooms

Planning for deeper learning is a complex process. This session will explore the nature of deeper learning in the school curriculum and how the design of learning events can make a difference to learner progression in CLIL classrooms. I shall take a critical look at ways in which learners build concepts whilst developing their linguistic competence and why teachers as designers of their learning spaces are fundamental to enabling diverse learners to realise their ‘meaning-making’ potential. A pluriliteracies approach will be explored – which unravels how literacies development across subjects and languages underlies practical and alternative ways of supporting learner progression at any age or stage.

11.00 – 11.30 Koffiepauze
Doorlopende mini-boekenbeurs
11.30 – 12.10

Is je CLIL-praktijk OK(-proof)?
Wim De Wiest, Onderwijsinspectie

Ontdek de plaats van CLIL binnen het OK (referentiekader voor onderwijskwaliteit) en hoe een onderwijsinspecteur CLIL benadert. De essentie ligt – uiteraard – bij taalgericht vakonderwijs. Het draait dus niet om papier, wel om een krachtige didactiek, samenwerking en interne kwaliteitszorg. Via onze controlerende en stimulerende rol geven we CLIL-scholen een duw in de rug door sterktes en groeikansen te benoemen. Het gemeenschappelijke doel: jongeren laten uitblinken.

12.20 – 13.00
EERSTE RONDE PARALLELLE SESSIES
Je kunt kiezen uit volgende sessies:

1. CLIL in de eerste graad: hoe werkvormen de opbouw van je cursus bepalen
Spreker: Véronique Fricot, Sint-Lodewijkscollege, Brugge 

Praktijkvoorbeeld uit de eerste graad. Naar aanleiding van de nieuwe leerplannen en bijscholingen bij Ph. Ball en K. Kelly is onze cursus geschiedenis compleet veranderd van aanpak. Deze sessie kan interessant zijn als je zelf materiaal moet ontwikkelen en graag een mogelijke methode van opbouw zou kennen. De opbouw is niet specifiek voor één bepaald vak, maar het praktijkvoorbeeld beperkt zich tot geschiedenis. Met ruimte voor vragen.

2. Taal in het CLIL-lokaal: Hoe kunnen we leerlingen stimuleren om de doeltaal te gebruiken?
Spreker: Kathleen Leemans, Pedagogisch begeleider Nederlands voor het secundair onderwijs GO!

Het gebruik van de doeltaal is een succesfactor in het CLIL-verhaal. Ook leerlingen met minder spreekdurf kunnen optimaal betrokken worden om de doeltaal zoveel mogelijk in te zetten. In een taalrijke omgeving en dankzij activerende werkvormen, ontplooien de leerlingen hun spreek-, schrijf-, luister- en leeskansen. Welke interactieve werkvormen lenen zich tot het gebruik van de doeltaal? Hoe kun je succesvol samenwerken met taalleraren om het gebruik van de doeltaal te bevorderen? Via interactie en intervisiemomenten ontdek je tips en tricks om het gebruik van de doeltaal te bevorderen.

3. Breakout session with Do Coyle for experienced CLIL-teachers
Speakers: Do Coyle & Dilys Vyncke, pedagogisch adviseur GO! secundair onderwijs Engels-Duits, medeverantwoordelijke Frans, CLIL-coördinator

Verdieping bij de keynote lezing voor ervaren CLIL-leraren met voornamelijk een focus op de 3de graad (voertaal Engels)

4. Praktijkverhaal CLIL in bso en arbeidsmarktgerichte opleidingen
Sprekers: Karen Van Driessche & Isabelle Menu, Leiepoort campus Sint-Theresia, Deinze

Maak kennis met CLIL in de puurste vorm van het woord. Alledaagse communicatie in een authentieke leeromgeving (communicatie tussen klant en kapper/ober, communicatie tussen zorgvrager en verzorgende ...) is ons enige doel. Een verhaal dat in z'n kinderschoenen staat, maar nu reeds een heel positief gevoel geeft bij leerkracht én leerling. Voor ons is er alvast een wereld opengegaan. We willen het traject dat we tot nu toe doorlopen hebben graag delen met andere enthousiaste CLIL-collega's.

5. Het reilen en zeilen van co-teaching: een praktijkvoorbeeld
Sprekers: Delphine Dewulf en Ann Everaert (Sint-Franciscusinstituut, Melle)

In deze sessie vertellen SFI-leraren over de praktijk van co-teaching in hun CLIL-lessen van het vijfde jaar tso en in het eerste jaar. Inspiratie om co-teaching op jouw CLIL-school uit te proberen?

6. Work, work, work... voor CLIL-leraren en directies: hoe zit het met personeelsbeleid?
Sprekers: Helena Van Driessche, Lise Maissin en Lionel Mouillard, GO! Meertalig Atheneum Woluwe

Wat zijn aandachtspunten voor het personeelsbeleid van je CLIL-school? Waar kun je best op letten wat betreft rekrutering, samenwerking in CLIL-teams, professionalisering,…?

7. Leerwinst opvolgen bij je leerlingen: hoe begin je er aan?
Sprekers: Jill Surmont (VUB) en Sebastiano Cincinnato (VUB)

Van scholen wordt verwacht dat ze aan kwaliteitszorg doen binnen het CLIL-traject. Leerwinst in de doeltaal is hier een van de elementen die decretaal moeten worden opgevolgd. In de realiteit blijkt echter dat scholen hier niet de nodige (wetenschappelijke) kennis voor hebben, noch dat er tools op maat van Vlaanderen voorhanden zijn. In deze workshop willen we scholen methodologisch ondersteunen in hoe ze deze opvolging kunnen doen.

8. CLIL voor absolute beginners. Wat iedereen moet weten en mag verwachten.
Spreker: Piet Van de Craen, prof. em. VUB en co-auteur van het handboek ‘Klaar voor CLIL’ (uitgeverij Acco)

CLIL is de belangrijkste onderwijsvernieuwing van de afgelopen vijftig jaar. Leraren en leerlingen raken enthousiast maar wat betekent dit nu, CLIL in praktijk brengen? We gaan in op de belangrijkste aspecten van CLIL, zoals impliciet leren, voor de leerlingen, en het afleren van sommige reflexen, voor de leraren. Na afloop van deze sessie kan je niet wachten om van start te gaan.

9. Aan de slag als beginnende CLIL-leerkracht: hoe ziet de CLIL-didactiek eruit?
Spreker: Liesbeth Martens, onderzoeker en lerarenopleider Frans, didactiek vreemde talen en CLIL aan de UCLL in Leuven, mede-bezieler van het postgraduaat CLIL en de bachelor-na-bacheloropleiding Meertalig Onderwijs, co-auteur van het handboek ‘Klaar voor CLIL’ (uitgeverij Acco). Geeft regelmatig workshops rond de thema’s CLIL en (vroeg) vreemdetaalonderwijs.

In deze workshop kom je te weten wat de belangrijkste kenmerken zijn van CLIL-didactiek, ervaar je voorbeelden uit CLIL-lessen en krijg je inspiratie om zelf aan de slag te gaan als beginnend CLIL-leerkracht. Voor deze sessie is geen specifieke voorkennis inzake CLIL vereist.

10. Hoe de opstart van CLIL in je school en het aanvraagdossier goed voorbereiden?
Spreker: Leen Pil, Pedagogisch begeleider - Coördinatie aso, talen en CLIL, Dienst Curriculum & vorming - Team secundair onderwijs Katholiek Onderwijs Vlaanderen

11. CLIL en KlasCement: tips & tricks bij het zoeken naar, maken en delen van materiaal (met respect voor het auteursrecht)
Spreker: Tina Van De Wauwer, moderator Talen KlasCement

KlasCement: dat zijn 50.000 gratis leermiddelen gedeeld door 180.000 leraren. Ook vind je er (ICT-)tips om je les interactiever te maken via apps, digibord, tablets… Bekijk ons filmpje. Zoek je op KlasCement af en toe naar lesmateriaal, maar ken je de andere functionaliteiten van de site niet? Zou je meer eigen materiaal willen delen? Of twijfel je of je leermiddelen de moeite waard zijn om te delen? In deze workshop leer je:

  • tips & tricks om materiaal te maken en te delen: hoe doe je dat conform het auteursrecht?
  • efficiënt leermiddelen zoeken, je zoekacties bewaren en delen via favorieten en -mappen.
13.00 – 14.00
DOORLOPEND
Lunch & doorlopende mini-boekenbeurs
14.00 – 14.40
TWEEDE RONDE PARALLELLE SESSIES
Maak je keuze als CLIL-leraar of kaderlid op een CLIL-school
SESSIES VOOR CLIL-LERAREN
Voor deze uitwisseling met CLIL-vakcollega’s wordt je actieve inbreng verwacht. Gelieve tegen uiterlijk 13/3 een voorbeeldles(onderdeel) te mailen naar horizontaalbeleid@ond.vlaanderen.be  
Je materiaal wordt niet gedeeld met de andere vaksessies. Enkel toekomstige CLIL-leraren hoeven niets te sturen.
Als je een vaksessie bijwoont, breng dan (indien mogelijk) ook een laptop of tablet mee. Voor de andere sessies heb je geen laptop of tablet nodig. 
Sessies met veel belangstellenden kunnen nog ontdubbeld worden volgens graad of doeltaal.
Kies uit de volgende vakken(clusters):
1. Geschiedenis en esthetica
Begeleider: Jan De Waele, begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen
2. Aardrijkskunde
Begeleider: Tom Daneels, Maerlant Atheneum, Blankenberge
3. Economie en sociaal-economische initiatie
Begeleider: Jessica Morseau, leraar Engels - SEI (CLIL) & graadcoördinator 1ste graad, Sint-Jozefhumaniora, Brugge
4. Lichamelijke Opvoeding
Begeleider: Nele Van Impe, Onze-Lieve-Vrouwcollege, Zottegem
5. Wetenschappen (STEM, biologie, chemie, fysica, natuurwetenschappen)
Begeleider: Erik Ceuppens, leraar chemie tweede graad KOV Vilvoorde
6. Wiskunde
Begeleider: Ann Everaert, Sint-Franciscusinstituut, Melle
7. Levensbeschouwelijke vakken
Begeleider: Lies Mertens, Moretus, Ekeren
8. Klassieke talen
Begeleider: Sofie Vandenabeele, eerste graad Latijn in het Frans, Sint-Jozefhumaniora, Brugge
9. Informatica
Begeleider: Soetkin Smets, Sint-Jozefhumaniora, Brugge
10. Extra sessie (nog te bepalen volgens belangstelling)
14.00 – 14.40

SESSIE VOOR DIRECTIES EN GRAADCOÖRDINATOREN

We nodigen een aantal directeurs uit rond de tafel die vertellen over relevante ontwikkelingen in hun CLIL-school. Kom luisteren en leg hun ook jouw vraag voor. Moderator: Wim De Wiest

14.50 – 15.30
DERDE RONDE PARALLELLE SESSIES

1. CLIL in de eerste graad: hoe werkvormen de opbouw van je cursus bepalen
Spreker: Véronique Fricot, Sint-Lodewijkscollege Brugge

Praktijkvoorbeeld uit de eerste graad. Naar aanleiding van de nieuwe leerplannen en bijscholingen bij Ph. Ball en K. Kelly is onze cursus geschiedenis compleet veranderd van aanpak. Deze sessie kan interessant zijn als je materiaal moet ontwikkelen en graag een mogelijke methode van opbouw zou kennen. De opbouw is niet specifiek voor één bepaald vak, maar het praktijkvoorbeeld beperkt zich tot geschiedenis. Met ruimte voor vragen.

2. Taal in het CLIL-lokaal: Hoe kunnen we leerlingen stimuleren om de doeltaal te gebruiken?
Spreker: Kathleen Leemans, Pedagogisch begeleider Nederlands voor het secundair onderwijs GO!

Het gebruik van de doeltaal is een succesfactor in het CLIL-verhaal. Ook leerlingen met minder spreekdurf kunnen optimaal betrokken worden om de doeltaal zoveel mogelijk in te zetten. In een taalrijke omgeving en dankzij activerende werkvormen, ontplooien de leerlingen hun spreek-, schrijf-, luister- en leeskansen. Welke interactieve werkvormen lenen zich tot het gebruik van de doeltaal? Hoe kun je succesvol samenwerken met taalleraren om het gebruik van de doeltaal te bevorderen? Via interactie en intervisiemomenten ontdek je tips en tricks om het gebruik van de doeltaal te bevorderen.

3. Praktijkverhaal CLIL in bso en arbeidsmarktgerichte opleidingen
Sprekers: Karen Van Driessche & Isabelle Menu, Leiepoort campus Sint-Theresia, Deinze

Maak kennis met CLIL in de puurste vorm van het woord. Alledaagse communicatie in een authentieke leeromgeving (communicatie tussen klant en kapper/ober, communicatie tussen zorgvrager en verzorgende ...) is ons enige doel. Een verhaal dat in z'n kinderschoenen staat, maar nu reeds een heel positief gevoel geeft bij leerkracht én leerling. Voor ons is er alvast een wereld opengegaan. We willen het traject dat we tot nu toe doorlopen hebben graag delen met andere enthousiaste CLIL-collega's.

4. Wat kan een internationale uitwisseling met een CLIL-school bijbrengen voor je school? En kunnen MOOC’s een meerwaarde bieden binnen CLIL?
Sprekers: Kathy Demeulenaere en Corinne Lambert (Guldensporencollege, Kortrijk)

Het Guldensporencollege toont hoe het met MOOC’s (Massive Open Online Course) te werk gaat binnen CLIL. Ook steekt het college het één en ander op van een Franse CLIL-school in de context van een Erasmus+-traject. Twee getuigenissen uit eerste hand.

5. CLIL voor absolute beginners. Wat iedereen moet weten en mag verwachten.
Spreker: Piet Van de Craen, prof. em. VUB en co-auteur van het handboek ‘Klaar voor CLIL’ (uitgeverij Acco)

CLIL is de belangrijkste onderwijsvernieuwing van de afgelopen vijftig jaar. Leraren en leerlingen raken enthousiast maar wat betekent dit nu, CLIL in praktijk brengen? We gaan in op de belangrijkste aspecten van CLIL, zoals impliciet leren, voor de leerlingen, en het afleren van sommige reflexen, voor de leraren. Na afloop van deze sessie kan je niet wachten om van start te gaan.

6. CLIL en KlasCement: tips & tricks bij het zoeken naar, maken en delen van materiaal (met respect voor het auteursrecht) 
Spreker: Tina Van De Wauwer, moderator Talen KlasCement

KlasCement: dat zijn 50.000 gratis leermiddelen gedeeld door 180.000 leraren. Ook vind je er (ICT-)tips om je les interactiever te maken via apps, digibord, tablets… Bekijk ons filmpje. Zoek je op KlasCement af en toe naar lesmateriaal, maar ken je de andere functionaliteiten van de site niet? Zou je meer eigen materiaal willen delen? Of twijfel je of je leermiddelen de moeite waard zijn om te delen? In deze workshop leer je:

  • tips & tricks om materiaal te maken en te delen: hoe doe je dat conform het auteursrecht?
  • efficiënt leermiddelen zoeken, je zoekacties bewaren en delen via favorieten en -mappen.
7. Extra sessie (nog te bepalen volgens belangstelling)

Mis je nog een onderwerp over CLIL dat ook een sessie verdient? Of zit jouw vak nog niet bij de opties? Laat het ons meteen weten in het inschrijvingsformulier. We bekijken of we aan je wensen kunnen tegemoet komen.

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om jouw inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Horizontaal beleid
Koning Albert II-laan 15 (3 C 02)
1210 Brussel

Verantwoordelijke

Nathalie De Bleeckere (nathalie.debleeckere@ond.vlaanderen.be) en Fauve Van den Berghe (fauve.vandenberghe@ond.vlaanderen.be) (organisatoren)

Beveiliging 

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Jouw rechten

Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, heb je het recht om op elk moment kennis te nemen van jouw gegevens in ons bestand. Je kunt zo nodig de verbetering ervan vragen of je verzetten tegen de verwerking ervan. Hiervoor wend je je tot bovenvermelde verantwoordelijke.

Meer informatie over het privacybeleid van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming vind je in de gebruiksvoorwaarden onderwijs.vlaanderen.be

Contact

Voor vragen over de studiedag "CLIL: samen staan we sterker" en je inschrijving kan je contact opnemen met horizontaalbeleid@ond.vlaanderen.be