Inschrijven

Inspiratiedag wiskunde in de eerste graad A-stroom

Gegevens van de organisatie

Gegevens van de deelnemer

Lunch en receptie

Jouw privacy

















Startpagina

Zoek je inspiratie voor je wiskundeonderwijs? Kom naar de inspiratiedag naar aanleiding van de peiling wiskunde in de eerste graad secundair onderwijs A-stroom.

Op donderdag 12 december 2019 organiseren het departement Onderwijs en Vorming (DOV) en het agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) een inspiratiedag over wiskunde in de eerste graad van het secundair onderwijs A-stroom. 

Lees de resultaten van de peiling wiskunde

Op het programma: inspiratie uit onderzoek, krachtige praktijkvoorbeelden en beleidsaanbevelingen. 

Voor wie?

Voor leraren, directies, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders, zorgcoördinatoren, uitgeverijen en andere geïnteresseerde professionals.

Wat mag je verwachten?

We starten de inspiratiedag met plenaire lezingen. Na een voorstelling van de belangrijkste bevindingen uit de studie- en ontmoetingsdag over de peiling wiskunde, belichten we acties van het onderwijsveld om het wiskundeonderwijs te versterken. Nadien volgen 2 lezingen over het illustreren van de toepasbaarheid van wiskunde en over wat de wetenschap ons vertelt over hoe leerlingen wiskunde leren. 

In de namiddag kies je uit diverse workshops:

- Scholen die getuigen over hun aanpak rond wiskunde
- Workshops over de nieuwigheden in de vernieuwde eindtermen voor de eerste graad
- Praktische sessies rond differentiëren en evalueren binnen wiskundeonderwijs
-

Praktische informatie

Datum en uur

De studiedag vindt plaats op donderdag 12 december 2019, van 9 tot 17 uur.
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken. 

Inschrijven

Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. 
Het aantal plaatsen is beperkt tot 300 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af. 
Inschrijven kan tot uiterlijk 6 december 2019 om 12 uur en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier

Locatie

Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88, 1000 Brussel

Bereikbaarheid

- Met de trein

Stations Brussel-Noord en Thurn & Taxis

Het Herman Teirlinckgebouw ligt op een kilometer van het NMBS-station ‘Brussel-Noord’:

- Aan de hoofduitgang volgt u de Simon Bolivarlaan rechtdoor tot aan het kruispunt met de Willebroekkaai. Steek het kruispunt over.
- Aan de Willebroekkaai kunt u twee alternatieve routes nemen:

o volg rechtdoor de Dijlestraat tot aan het kanaal en volg rechts de Akenkaai tot het Redersplein.
o of volg de Willebroekkaai rechts tot het kruispunt met Redersplein.

- Volg Redersplein over het kanaal tot het kruispunt met de Havenlaan. Het Herman Teirlinckgebouw ligt aan de overzijde van de Havenlaan, rechts van Thurn & Taxis.

Een aantal treinen van de NMBS hebben een halte aan het station ‘Thurn & Taxis’. Vanuit het station stapt u 12 minuten door het Thurn & Taxis park.

Je kan je vertrekstation, traject en reistijd opzoeken op de website van de NMBS.

Aan het Noordstation vertrekken ook een aantal bussen van de MIVB met halte aan het VAC (lijnen 14, 15 en 57).

Download het toegangsplan (pdf) (735.59 kB)

- Met de auto

Vanuit richting Gent (E40) of Charleroi (E19)

- Volg richting Brussel aan de verkeerswisselaar Groot-Bijgaarden (kruising Grote Ring R0 en de E40 in het westen).
- Aan de Basiliek van Koekelberg neemt u de Leopold II-tunnel richting Centrum.
- Verlaat de tunnel aan het Saincteletteplein en sla aan het eerste kruispunt linksaf de Havenlaan in. Het Herman Teirlinckgebouw ligt net voorbij het tweede kruispunt met lichten, aan uw linkerzijde.

Vanuit richting Antwerpen (E19 of A12)

- Volg richting Brussel aan de verkeerswisselaar in Strombeek-Bever (kruising Grote Ring R0 en de A12 in het noorden).
- Aan het einde van de A12 houdt u rechts en neemt u de afslag richting Laken.
- Volg de Koninklijk Parklaan en vervolgens de Koninginnelaan tot de kanaalbrug.
- Aan het lichten voor de brug slaat u rechtsaf in de Havenlaan. Aan de splitsing volgt u de weg links.
- Het Herman Teirlinckgebouw ligt net voor het eerste kruispunt met lichten, aan uw rechterzijde.

Vanuit richting Leuven (E40) en Namen (E411)

- Volg richting Brussel aan de verkeerswisselaar in Sint-Stevens-Woluwe (kruising Grote Ring R0 en de E40 in het oosten).
- Volg richting Brussel Centrum. Via de Reyerstunnel, het Schumanplein en de Wetstraat komt u aan de Kleine Ring.
- Volg rechts de Kleine Ring door de Kruidtuintunnel en de Rogiertunnel.
- Volg de Kleine Ring bovengronds aan het IJzerplein. Rij verder over de Leopold II-laan en hou rechts aan over de kanaalbrug.
- Draai rechts de Havenlaan in (let op voor bussen en trams). Het Herman Teirlinckgebouw ligt net voorbij het tweede kruispunt met lichten, aan uw linkerzijde.

Programma

9u Onthaal met koffie
9u30 Verwelkoming
Peter Parmentier, waarnemend administrateur-generaal, AHOVOKS
9u35 Inleiding
Jeroen Backs, afdelingshoofd Strategische Beleidsondersteuning, Departement Onderwijs en Vorming
9u45 Voorstelling bevindingen studie- en ontmoetingsdag peiling wiskunde SO1A
Sabine Dierick, coördinator valorisatie, Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP)
9u55 Aan de slag met de resultaten van de peiling: aanbevelingen en acties
10u10 Interview met onderwijspartners (Moderator Nele Beerens, Eindredacteur Klasse)
10u30 Wat de wetenschap ons vertelt over hoe leerlingen wiskunde leren (en onthouden)
Kristel Vanhoyweghen, lector ‘leren en ontwikkelen’, lerarenopleiding, Karel de Grote Hogeschool Antwerpen
11u00 Koffiepauze
11u30 De onzichtbare kracht van de wiskunde: van verhalen voor een breed publiek tot de didactische praktijk
Prof. dr. ir. Giovanni Samaey, departement Computerwetenschappen, KU Leuven
12u20 Lunch
13u15 Workshops sessie 1
14u40 Workshops sessie 2
16u05 Receptie 

Plenaire lezingen

Wat de wetenschap ons vertelt over hoe leerlingen wiskunde leren (en onthouden)

Kristel Vanhoyweghen, lector ‘leren en ontwikkelen’, lerarenopleiding, Karel de Grote Hogeschool Antwerpen; tot vorig schooljaar leraar wiskunde 1ste graad

Het hoofddoel van elke leraar is ervoor zorgen dat leerlingen zoveel mogelijk bijleren. Ondanks het cruciale belang van bijleren, weten we bitter weinig over hoe leerlingen bijleren (en onthouden), welke methoden het leerrendement bij leerlingen het sterkst verhogen en welke vormen van toetsing daar dan bij horen. 

Honderd jaar cognitief wetenschappelijk onderzoek leverde een schat aan informatie over hoe het leren écht werkt. Deze wetenschap van het leren werd ook vertaald naar instructie- en toetsmethoden, die voor optimale leeractiviteiten zorgen én makkelijk implementeerbaar, eenvoudig toepasbaar en uitermate effectief zijn voor leerlingen van verschillende leeftijden. Die kennis wordt specifiek naar het vak wiskunde vertaald.

De onzichtbare kracht van de wiskunde: van verhalen voor een breed publiek tot de didactische praktijk

Prof. dr. ir. Giovanni Samaey, departement Computerwetenschappen, KU Leuven

Waarom is wiskunde zo belangrijk voor de samenleving? Waarom wordt er zoveel tijd besteed aan wiskundeonderwijs? Waarom investeren de maatschappij en het bedrijfsleven in wiskundig onderzoek?

Voor veel mensen is de rol van de wiskunde als faciliterende technologie voor innovatie en maatschappelijke vooruitgang moeilijk te begrijpen. Ook voor leerlingen in het basisonderwijs en secundair onderwijs is het enorme nut van een degelijke wiskundige achtergrond niet altijd meteen duidelijk. Toch zijn het die leerlingen die moeten beslissen hoe ze hun talent optimaal kunnen ontwikkelen om aan de maatschappij te participeren en zichzelf verder te ontplooien.

In deze lezing start Giovanni Samaey vanuit het boek X-factor. Hij illustreert daarmee hoe de alomtegenwoordigheid van toepassingen van de wiskunde kan worden gebruikt om een breed publiek kennis te laten maken met het principe en de mogelijkheden van wiskundige modellering.

Vervolgens presenteert hij een didactische benadering die erop gericht is leerlingen te motiveren voor nieuwe wiskundige inhoud, zonder de diepgang of abstractie te verliezen die wiskunde zo krachtig maakt. De aanpak maakt gebruik van de brede toepasbaarheid van wiskundige modellering, en combineert dit met elementen van Jo Boalers’ "wiskundige mindset"-benadering. Zo overwinnen we de extra obstakels van angst en afkeer van wiskunde, wat leerlingen toch vaak ervaren.

Workshops sessie 1

Workshop 1: mee met de nieuwe eindtermen 1ste graad A-stroom: logica, bewijzen & verzamelingen

Filip Moons, leraar wiskunde, Atheneum Karel Buls; lerarenopleider, Universiteit Antwerpen; vertegenwoordiger Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars bij de ontwikkelcommissie voor de nieuwe eindtermen wiskunde; redacteur Uitwiskeling

Logica, bewijzen en verzamelingen zijn verrassend leuke nieuwigheden in de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. In deze workshop reikt Filip Moons alle aanwezigen handvaten aan om er didactisch bevlogen mee om te gaan.

Hij laat diverse, activerende manieren zien om die abstractere leerstof tot leven te wekken bij leerlingen. We ontdekken logische spelletjes, zinnige manieren om de implicatie en equivalentie bevattelijk te maken, welke soort bewijzen je, afhankelijk van je leerlingenpubliek, allemaal aan bod kan laten komen en hoe je op een nuttige manier verzamelingen doorheen de lessen van de eerste graad weeft.

De praktische aanpak zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kan in je lessen.

- Werkvorm: Interactieve workshop

Workshop 2: bruggen slaan tussen de eindtermen wiskunde basisonderwijs en secundair onderwijs

Maaike Bronselaer, docent wiskunde en stagecoördinator in de Educatieve Bachelor in het Kleuter- en Lager onderwijs aan de Erasmushogeschool Brussel
Ellen Van Twembeke, onderwijsadviseur bij AHOVOKS, procesbegeleider bij de ontwikkeling van de nieuwe eindtermen wiskundige competentie

Met welke wiskundige competenties stappen leerlingen de A-stroom van het secundair onderwijs in? Welke concepten en vaardigheden moeten vanaf nul opgebouwd worden en welke moeten uitgebreid worden? We gaan in kleine groepen op zoek naar de links tussen de eindtermen wiskunde van het basisonderwijs en die van de eerste graad A-stroom. De bevindingen kan je rechtstreeks inzetten in (het voorbereiden van) je lessen, het uitwerken van lesmateriaal enz. Een beter inzicht in het format en de inhoud van de nieuwe eindtermen wiskunde SO1A krijg je er bovenop. 

- Werkvorm: Interactieve workshop

Workshop 3: differentiëren in de les wiskunde door middel van co-teaching en coachend lesgeven

Cindy Baert, Steven Demeyer en Elke Vanacker, leraren wiskunde, H. Kindsheid Ardooie

Omdat ze op H. Kindsheid in Ardooie alle leerlingen willen laten groeien in wiskunde, startten ze een aantal jaar terug met een nieuw project. Eigenaarschap, persoonlijke leerstijl en niveau van de individuele leerling zijn hun leidraad. Co-teachen en coachend lesgeven zijn hierbij de toverwoorden.

Leraren wiskunde brengen het verhaal van hun project. Een eerlijk verhaal over motivatie, visie, werking, realisaties, overwinningen, valkuilen, …

- Werkvorm: Een verhaal geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, door drie leraren co-teachend gebracht

Workshop 4: doelgericht differentiëren binnen de wiskunde

Lara Veneziano, leraar wiskunde 1ste en 2de graad tso & Lief Van Duffel, leraar wiskunde 1ste graad en 2de graad aso, Inspirocollege Houthalen

Tijdens deze workshop laten 2 wiskundeleraren jou graag kennismaken met hun aanpak binnen de eerste graad.

De leerling werkt autonoom via het BZL-systeem: begeleid zelfstandig leren. Hier heeft de leraar voornamelijk een coördinerende en ondersteunende functie. Om dit succesvol te laten verlopen, maken we gebruik van een openleertraject en een weekschema.

Leerlingen verschillen, en dus verschillen hun leerervaringen en leermotivaties. Ze gaan zorgzaam om met deze verschillen door preventie en remediering. Elke leerling doorloopt zijn eigen traject. De leerling is steeds op de hoogte van de aankomende taken, toetsen en de "te kennen/kunnen" leerstof. 

Leerlingen leren keuzes maken en hun werk goed plannen en evalueren. Stapsgewijs wordt het zelfstandig leren aangeleerd.

- Werkvorm: Getuigenis van een school

Workshop 5: leerlingen activeren en motiveren in wiskundelessen

Katrien Cnudde en Machteld Pensaert, docenten wiskunde en wiskunde-didactiek, Lerarenopleiding UCLL Leuven

Leerlingen leren meer als ze actief betrokken zijn bij het leerproces, dat weten we allemaal. Actieve werkvormen zorgen bovendien vaak voor meer motivatie bij de leerlingen. In deze workshop bespreken Katrien Cnudde en Machteld Pensaert veel verschillende actieve werkvormen, telkens aan de hand van concrete lesonderwerpen wiskunde van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs.

Een aantal voorbeelden zijn gericht op motivatie en doorzettingsvermogen (o.a. spelvormen), terwijl bij een ander deel van de voorbeelden de aandacht specifiek gaat naar het actief stimuleren van het denken van elke leerling bij de aanbreng van een onderwerp.

- Werkvorm: Interactieve workshop

Workshop 6: stap voor stap van concreet naar abstract bij eerstegraadsvergelijkingen

Els Coussement en Valerie Ver Gucht, lerarenopleiders wiskunde, Arteveldehogeschool Gent

In deze workshop bekijken Els Coussement en Valerie Ver Gucht de theorie van Bruner waarin gepleit wordt om bij het aanleren van wetenschappelijke begrippen en methodieken te starten bij concrete modellen, vervolgens deze concrete modellen geleidelijk los te laten en zo uiteindelijk aan de slag te gaan met de abstracte theorie en oefeningen.

Bij eerstegraadsvergelijkingen is de overgang van het concrete model (de balans) naar een abstracte oefening (een eerstegraadsvergelijking) vaak nog te bruusk.

Ze bekijken welk oefenmateriaal kan ingezet worden bij leerlingen die nood hebben aan een meer geleidelijke overgang van concreet naar abstract.

- Werkvorm: Interactieve workshop
- Opmerking: Voor deze workshop breng je best je laptop mee

Workshop 7: evalueren en differentiëren binnen de gemoderniseerde eerste graad

Mark Verbelen, pedagogisch adviseur wiskunde, GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

Hoe kunnen we evalueren meer inzetten om het leren van de leerlingen te ondersteunen? Welke rol spelen feed-up, feedback en feed-forward in dit verhaal? Hoe kunnen we omgaan met differentiële doelen en welke rol speelt de evaluatie van deze doelen?

In deze workshop beantwoorden we bovenstaande vragen.

- Werkvorm: Lezing met tussendoor interactieve oefeningen

Workshop 8: aan de slag met schoolfeedback van peilingen en paralleltoetsen

Sabine Dierick, coördinator valorisatie, Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP)
Isabel Laenen, Evelyn Goffin, schoolfeedback en paralleltoetsen, Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP)

Hoe ga je met jouw team aan de slag met feedback die je krijgt? Deze workshop is interessant voor iedereen die in aanraking komt met schoolfeedback van peilingen en paralleltoetsen.

Om een kwaliteitsvol (wiskunde)beleid uit te zetten, is het nodig dat een vakgroep aan kwaliteitszorg doet. Resultaten op peilings- en paralleltoetsen zijn interessante data om te gebruiken in dit proces, omdat ze een indicatie geven van de kwaliteit van het gegeven (wiskunde)onderwijs binnen een bepaalde graad.

Aan de hand van een concreet praktijkvoorbeeld illustreren we hoe je als team aan de slag kan gaan om gekregen schoolfeedback te analyseren en interpreteren binnen de eigen klas- en schoolcontext. We reiken een kader en stappenplan wordt aan, dat gebruikt kan worden binnen de vakgroep om dit analyse- en reflectieproces vorm te geven. Op basis van een gedegen analyse kunnen acties geformuleerd worden om de kwaliteit van het wiskundeonderwijs in de eigen school te verbeteren.

Nam jouw school deel aan deze (of een andere) peiling of namen jullie paralleltoetsen af voor wiskunde (of voor een ander leergebied)? Heb je vragen over de feedback die je gekregen hebt of over hoe je ermee aan de slag kan gaan? Aan het einde van de workshop voorzien we tijd en ruimte voor individuele vragen. Breng gerust jouw feedbackrapport(en) mee als je dat wenst.

- Werkvorm: Workshop met concreet praktijkvoorbeeld

Workshops sessie 2

Workshop 1: mee met de nieuwe eindtermen 1ste graad A-stroom: logica, bewijzen & verzamelingen

Filip Moons, leraar wiskunde, Atheneum Karel Buls; lerarenopleider, Universiteit Antwerpen; vertegenwoordiger Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars bij de ontwikkelcommissie voor de nieuwe eindtermen wiskunde; redacteur Uitwiskeling

Logica, bewijzen en verzamelingen zijn verrassend leuke nieuwigheden in de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. In deze workshop reikt Filip Moons alle aanwezigen handvaten aan om er didactisch bevlogen mee om te gaan.

Hij laat diverse, activerende manieren zien om die abstractere leerstof tot leven te wekken bij leerlingen. We ontdekken logische spelletjes, zinnige manieren om de implicatie en equivalentie bevattelijk te maken, welke soort bewijzen je, afhankelijk van je leerlingenpubliek, allemaal aan bod kan laten komen en hoe je op een nuttige manier verzamelingen doorheen de lessen van de eerste graad weeft.

De praktische aanpak zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kan in je lessen.

- Werkvorm: Interactieve workshop

Workshop 2: mee met de nieuwe eindtermen 1ste graad A-stroom: statistiek 

Ellen Vandervieren, professor vakdidactiek wiskunde, Universiteit Antwerpen; docent statistiek, Faculteit Sociale Wetenschappen en Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie, Universiteit Antwerpen; voorzitter, werkgroep Wiskunde bij CNO; organisator van de Vlaamse Wiskunde B-dag

Statistiek is een verrassende nieuwigheid in de eindtermen wiskunde voor de eerste graad. Tijdens deze workshop doorlopen we, volledig in de geest van het nieuwe curriculum, alle stappen die horen bij een statistisch onderzoek.

We leren hoe we:

1. geschikte onderzoeksvragen kunnen ontwerpen met leerlingen,
2. data kunnen verzamelen via zelf-opgestelde online vragenlijsten,
3. data met de computer in grafieken gieten en daarbij een aantal belangrijke maten berekenen (gemiddelde, variatiebreedte,…),
4. conclusies kunnen trekken. 

Ellen Vandervieren geeft ook enkele voorbeelden van werkvormen die het inzicht van leerlingen stimuleren bij het interpreteren van statistische gegevens en resultaten. Om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten bij de voorkennis van de deelnemers (o.a. op vlak van ICT-skills), zal een paar weken voor de workshop aan de deelnemers gevraagd worden om een online vragenlijst in te vullen.

De praktische aanpak zorgt ervoor dat je meteen aan de slag kan in je lessen.

- Werkvorm: Interactieve workshop
- Opmerking: Voor deze workshop is een laptop met Excel en Geogebra vereist.

Workshop 3: differentiëren in de les wiskunde door middel van co-teaching en coachend lesgeven

Cindy Baert, Steven Demeyer en Elke Vanacker, leraren wiskunde, H. Kindsheid Ardooie

Omdat ze op H. Kindsheid in Ardooie alle leerlingen willen laten groeien in wiskunde, startten ze een aantal jaar terug met een nieuw project. Eigenaarschap, persoonlijke leerstijl en niveau van de individuele leerling zijn hun leidraad. Co-teachen en coachend lesgeven zijn hierbij de toverwoorden.

Leraren wiskunde brengen het verhaal van hun project. Een eerlijk verhaal over motivatie, visie, werking, realisaties, overwinningen, valkuilen, …

- Werkvorm: Een verhaal geïllustreerd met praktijkvoorbeelden, door drie leraren co-teachend gebracht

Workshop 4: hoek- en bouwstenen voor leerlinggericht wiskundeonderwijs in de eerste graad A

Leraren van de vakgroep wiskunde, GO! middenschool Voskenslaan Gent

In deze workshop lichten leraren van de GO! middenschool Voskenslaan hun aanpak toe om gedifferentieerd degelijk wiskundeonderwijs te bieden aan alle leerlingen.

Zij zullen focussen op het belang van:

- de context en instroom en het in kaart brengen daarvan 
- een goede leerling-leraar verhouding
- doorgedreven en gestructureerde remediëring en de opvolging daarvan
- samenwerking binnen de vakgroep en afspraken die zorgen voor een gelijkgerichte aanpak, met als lakmoesproef gelijkgerichte evaluatie voor elke leerling
- geïntegreerde zorg binnen de wiskundelessen 
- innovatieve lesmethodieken en samenwerkingsvormen

- Werkvorm: Getuigenis van een school

Workshop 5: leerlingen activeren en motiveren in wiskundelessen

Katrien Cnudde en Machteld Pensaert, docenten wiskunde en wiskunde-didactiek, Lerarenopleiding UCLL Leuven

Leerlingen leren meer als ze actief betrokken zijn bij het leerproces, dat weten we allemaal. Actieve werkvormen zorgen bovendien vaak voor meer motivatie bij de leerlingen. In deze workshop bespreken Katrien Cnudde en Machteld Pensaert veel verschillende actieve werkvormen, telkens aan de hand van concrete lesonderwerpen wiskunde van de 1ste en 2de graad secundair onderwijs.

Een aantal voorbeelden zijn gericht op motivatie en doorzettingsvermogen (o.a. spelvormen), terwijl bij een ander deel van de voorbeelden de aandacht specifiek gaat naar het actief stimuleren van het denken van elke leerling bij de aanbreng van een onderwerp.

- Werkvorm: Interactieve workshop

Workshop 6: stap voor stap van concreet naar abstract bij eerstegraadsvergelijkingen

Els Coussement en Valerie Ver Gucht, lerarenopleiders wiskunde, Arteveldehogeschool Gent

In deze workshop bekijken Els Coussement en Valerie Ver Gucht de theorie van Bruner waarin gepleit wordt om bij het aanleren van wetenschappelijke begrippen en methodieken te starten bij concrete modellen, vervolgens deze concrete modellen geleidelijk los te laten en zo uiteindelijk aan de slag te gaan met de abstracte theorie en oefeningen.

Bij eerstegraadsvergelijkingen is de overgang van het concrete model (de balans) naar een abstracte oefening (een eerstegraadsvergelijking) vaak nog te bruusk.

Ze bekijken welk oefenmateriaal kan ingezet worden bij leerlingen die nood hebben aan een meer geleidelijke overgang van concreet naar abstract.

- Werkvorm: Interactieve workshop

- Opmerking: Voor deze workshop breng je best je laptop mee

Workshop 7: evalueren en differentiëren binnen de gemoderniseerde eerste graad

Mark Verbelen, pedagogisch adviseur wiskunde, GO! Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

Hoe kunnen we evalueren meer inzetten om het leren van de leerlingen te ondersteunen? Welke rol spelen feed-up, feedback en feed-forward in dit verhaal? Hoe kunnen we omgaan met differentiële doelen en welke rol speelt de evaluatie van deze doelen?

In deze workshop beantwoorden we bovenstaande vragen.

- Werkvorm: Lezing met tussendoor interactieve oefeningen

Workshop 8: KlasCement optimaal leren gebruiken

Jamila Hadri, moderator STEM, KlasCement 

Je zoekt inspiratie voor je lessen en kent KlasCement nog niet zo goed? Je gebruikt KlasCement af en toe eens om lesmateriaal te vinden, maar je hebt het gevoel dat je een heel aantal functionaliteiten van de site niet kent? Je zou wel eens wat extra inspiratie kunnen gebruiken om zelf lesmateriaal te maken? Je vraagt je af of de leermiddelen die jij nu al hebt de moeite waard zijn om te delen met anderen?

Tijdens de KlasCement-workshop leer je:

- efficiënt leermiddelen zoeken en je zoekacties bewaren;
- leermiddelen bewaren en delen via favorieten en -mappen;
- websites, toffe apps of eigen lesmateriaal toevoegen met respect voor auteursrecht;
- alle KlasCementopties naar je hand zetten.

- Werkvorm: Interactieve workshop
- We verwachten dat je KlasCement al een keer hebt gebruikt en een account hebt. Breng je tablet of laptop met een up-to-date browser (Firefox, Chrome) mee en je KlasCement-account (e-mailadres en wachtwoord).

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Kirsten Bulteel

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Afdeling Strategische Beleidsondersteuning
Lokaal 5C02
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel

Verantwoordelijke

Departement Onderwijs en Vorming
e-mail: kirsten.bulteel@ond.vlaanderen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Jouw rechten

Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.

Contact

Voor vragen over de inspiratiedag wiskunde in de 1ste graad secundair onderwijs A-stroom en je inschrijving neem je contact op met het Secretariaat Strategische Beleidsondersteuning, sbo.secretariaat@ond.vlaanderen.be