Inschrijven

InnoVET-ontmoetingsdag 21 september 2022

De inschrijvingen zijn afgesloten.

Startpagina

Sinds 2019 hebben heel wat scholen in het kader van InnoVET (Innovatie in Vocational Education and Training) innovatief lesmateriaal ontwikkeld in functie van de verdere professionalisering van leerkrachten in arbeidsmarktgericht onderwijs. Dat lesmateriaal willen ze graag met andere scholen delen. De thema’s die gedurende die drie schooljaren aan bod komen, zijn zeer uiteenlopend, denk bijvoorbeeld aan Virtual Reality, auto's, Internet of Things en zorg.

Op 21 september krijgen àlle leerkrachten de kans InnoVET te leren kennen op een heuse InnoVET-ontmoetingsdag. Tijdens dit event geniet je van twee keynotes, volg je workshops (bv. leren werken met nieuw lesmateriaal, werken rond computationeel denken en geïntegreerde STEM) en bezoek je de beurs waarop de projecten, het materiaal, scholen en projectpartners voorgesteld worden. Ook het Lerend Netwerk InnoVET wordt er voorgesteld met mogelijkheid tot inschrijven.

Tijdens de Ontmoetingsdag krijg je de kans workshops te volgen, zowel in de voor- als de namiddag. Gezien de beperkte groepsgrootte, dien je je hier apart voor in te schrijven. Hieronder vind je een korte beschrijving van de workshops:

  

 

Workshops

Max. aantal deelnemers

Voormiddag

 

 

1.

Bereiding van appel-druivenwijn - testen van de most - overzicht van het lesmateriaal – Veerle Makelberge, Marc Van Haecke
Eenvoudige experimenten i.v.m. testen van kwaliteit van het sap dat als basis dient voor de appel-druivenwijn: bepalen van massadichtheid van het sap (gerelateerd aan het suikergehalte), bepalen van het zuurgehalte van het sap, bepalen van de invloed van pectinase bij productie van appelsap. Aansluitend: korte presentatie van het ontwikkelde lesmateriaal.

12

2.

SAVR - Virtual reality serious game rond veiligheid op de werkplek– Carl Boel
In dit Innovet-project hebben we een virtual reality-applicatie gemaakt om leerlingen veilig gedrag op de werk- en leerplek aan te leren. Niet door erover te vertellen of een filmpje, maar door het zelf te ervaren. Stap binnen in de wereld van SAVR en ontdek hoe veilig jij zelf werkt!
(demo; eventueel ook met andere educatieve VR-apps)

30

3.

Ontdek EV'nAR (Elektrische Voertuigen in Augmented Reality)! – Charline Van Osselaer 
Ontdek hoe je les kan geven met EV'nAR en ervaar zelf hoe je met de hololens bijleert over elektrische voertuigen en het veilig spanningsvrij schakelen.

30 

4.

Digitale leerpaden voor beroepsgerichte vorming – Laurence Ryckaert, Bram De Geeter
Het partnerschap rond GO! Atheneum Geraardsbergen creëerde vier digitale leerpaden rond beroepsgerichte vorming: telkens eentje rond Schilderen en Decoratie, Hout, Mechanica en Elektriciteit. Op een digitaal leerplatform krijgen leerlingen/cursisten een video-instructie en daaraan gekoppelde opdrachten. Deze leerpaden zijn gemaakt om flexibel te kunnen leren in het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs (ook basiseducatie) en eventueel zelfs in het kader van inburgeringsstrajecten. Tijdens deze workshop geven we meer uitleg en kan je met de leerpaden aan de slag.

30

5.

VRiool: over de aanleg van een huisrioleringsstelsel in VR Bert Neirynck, Sofie Stoffijn
In de leerplannen van het studiegebied bouw komt huisriolering meermaals aan bod. Het is echter niet gemakkelijk de leerlingen de nodige praktijkvaardigheden aan te leren én het blijkt een uitdaging te zijn om de werking van een ondergrondse huisriolering aanschouwelijk te maken. Deze uitdagende praktijkuitvoering, de toenemende focus op duurzaam wonen en bouwen én de nood aan afstuderende leerlingen met interesse in huisriolering maken dat het dringend tijd was om actie in het bouwonderwijs te ondernemen. Daarom staken vier Oost-Vlaamse bouwscholen, VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt Eeklo, de koppen bij elkaar. Zij werden ondersteund door verschillende partners. Het resultaat is een virtual reality applicatie waarin de werking van een huisrioleringsnet kan gesimuleerd worden en waarbij leerlingen dit virtueel kunnen aanleggen inclusief controleputten, opvangtoestellen, aansluitingen, … Tijdens deze workshop kom je te weten hoe de ontwikkeling van de VR-applicatie tot stand is gekomen en kan je de applicatie zelf uittesten.

10

6.

Computationeel denken – Natacha Gesquière
Computationeel denken helpt om de digitale wereld te begrijpen. Het heeft dan ook een plaats gekregen in de eindtermen. In deze sessie worden de voornaamste concepten van computationeel denken concreet a.d.h.v. voorbeelden uit dagdagelijkse situaties en lessen.

15

7.

Vr_App_Kolomboor – Danielle De Smet
In deze workshop wordt een app gepresenteerd waarin aangeleerd wordt hoe je volgens de veiligheidsvoorschriften met een kolomboor kan werken. Er is mogelijkheid om de Vr app uit te proberen. Deze VR app kolomboor werd ontwikkeld voor de Oculus Quest

15

8.

iSTEM voor technische richtingen  - Stijn Ceuppens
Heb je een leerkrachtenteam met vooral technische leerkrachten en willen jullie graag kwalitatieve STEM-projecten opstarten? Dan ben je in deze workshop op je plaats voor informatie rond STEM, antwoorden op je vragen en hulp om van start te gaan. Een nieuw project uitwerken of een bestaand project omvormen? Daar kunnen de coaches van iSTEM je bij helpen!


25

Namiddag

 

 

9.

Bereiding van appel-druivenwijn - testen van de most - overzicht van het lesmateriaal – Veerle Makelberge, Marc Van Haecke
Eenvoudige experimenten i.v.m. testen van kwaliteit van het sap dat als basis dient voor de appel-druivenwijn: bepalen van massadichtheid van het sap (gerelateerd aan het suikergehalte), bepalen van het zuurgehalte van het sap, bepalen van de invloed van pectinase bij productie van appelsap. Aansluitend: korte presentatie van het ontwikkelde lesmateriaal.

12

10.

SAVR - Virtual reality serious game rond veiligheid op de werkplek– Carl Boel
In dit Innovet-project hebben we een virtual reality-applicatie gemaakt om leerlingen veilig gedrag op de werk- en leerplek aan te leren. Niet door erover te vertellen of een filmpje, maar door het zelf te ervaren. Stap binnen in de wereld van SAVR en ontdek hoe veilig jij zelf werkt!
(demo; eventueel ook met andere educatieve VR-apps)

30

11.

Ontdek EV'nAR (Elektrische Voertuigen in Augmented Reality)! – Charline Van Osselaer 
Ontdek hoe je les kan geven met EV'nAR en ervaar zelf hoe je met de hololens bijleert over elektrische voertuigen en het veilig spanningsvrij schakelen.

30

12.

Digitale leerpaden voor beroepsgerichte vorming – Laurence Ryckaert, Bram De Geeter
Het partnerschap rond GO! Atheneum Geraardsbergen creëerde vier digitale leerpaden rond beroepsgerichte vorming: telkens eentje rond Schilderen en Decoratie, Hout, Mechanica en Elektriciteit. Op een digitaal leerplatform krijgen leerlingen/cursisten een video-instructie en daaraan gekoppelde opdrachten. Deze leerpaden zijn gemaakt om flexibel te kunnen leren in het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs (ook basiseducatie) en eventueel zelfs in het kader van inburgeringsstrajecten. Tijdens deze workshop geven we meer uitleg en kan je met de leerpaden aan de slag.

 30

13.

VRiool: over de aanleg van een huisrioleringsstelsel in VR Bert Neirynck, Sofie Stoffijn
In de leerplannen van het studiegebied bouw komt huisriolering meermaals aan bod. Het is echter niet gemakkelijk de leerlingen de nodige praktijkvaardigheden aan te leren én het blijkt een uitdaging te zijn om de werking van een ondergrondse huisriolering aanschouwelijk te maken. Deze uitdagende praktijkuitvoering, de toenemende focus op duurzaam wonen en bouwen én de nood aan afstuderende leerlingen met interesse in huisriolering maken dat het dringend tijd was om actie in het bouwonderwijs te ondernemen. Daarom staken vier Oost-Vlaamse bouwscholen, VTI Deinze, Scheppersinstituut Wetteren, Tectura Merelbeke en Richtpunt Eeklo, de koppen bij elkaar. Zij werden ondersteund door verschillende partners. Het resultaat is een virtual reality applicatie waarin de werking van een huisrioleringsnet kan gesimuleerd worden en waarbij leerlingen dit virtueel kunnen aanleggen inclusief controleputten, opvangtoestellen, aansluitingen, … Tijdens deze workshop kom je te weten hoe de ontwikkeling van de VR-applicatie tot stand is gekomen en kan je de applicatie zelf uittesten.

 10

14.

Handleiding Innovatieve projecten – Naomi Wauterickx
In deze workshop krijg je tips en tricks over het opzetten van innovatie projecten op je school. Wat zijn lessons learned van InnoVET-projecten? Waar kan je op letten bij opstart, verloop en eindfase? Dit wordt een interactieve workshop, dus gemakkelijk schoeisel is nodig!

 15

15.

Vr_App_Kolomboor – Danielle De Smet
In deze workshop wordt een app gepresenteerd waarin aangeleerd wordt hoe je volgens de veiligheidsvoorschriften met een kolomboor kan werken. Er is mogelijkheid om de Vr app uit te proberen. Deze VR app kolomboor werd ontwikkeld voor de Oculus Quest.

 15

16.

iSTEM voor technische richtingen  - Stijn Ceuppens
Heb je een leerkrachtenteam met vooral technische leerkrachten en willen jullie graag kwalitatieve STEM-projecten opstarten? Dan ben je in deze workshop op je plaats voor informatie rond STEM, antwoorden op je vragen en hulp om van start te gaan. Een nieuw project uitwerken of een bestaand project omvormen? Daar kunnen de coaches van iSTEM je bij helpen!

25

 

 

 

Praktische informatie

Datum en uur
De studiedag vindt plaats op woensdag 21 september van 9u tot 16 u.
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken. 

Locatie
De studiedag vindt plaats in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II laan, 15, 1210 Brussel 

Bereikbaarheid

Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht.
Het aantal plaatsen is beperkt tot 170 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af.
Inschrijven kan tot uiterlijk 16 september 2022, 23u59 en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier. 

Programma


UurActiviteitLocatie
9u00-9u30
Onthaal

9u30-9u40
Inleiding door het departement Onderwijs en Vorming
Auditorium
9u40-10u10
Gastspreker 1: Dirk De Boe (Edunext)
Auditorium
10u10-10u40
Gastpspreker 2: Marieke Vandeweyer (OECD)
Auditorium
10u45-11u
Koffiepauze
Restaurant
11u-12u30
Workshops ronde 1
Verscheidene locaties
12u30-13u15
Broodjeslunch
Restaurant
13u15-14u
Posterbeurs
Atrium
14u-15u30
Workshops ronde 2
Verscheidene locaties
15u30-16u00
Receptie
Restaurant

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt je persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Je naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Horizontaal Beleid
Koning Albert II-laan 15 (3C05)
1210 Brussel

Verantwoordelijke

Naomi Wauterickx

naomi.wauterickx@ond.vlaanderen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Uw rechten

Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, heb je het recht om op elk moment kennis te nemen van je gegevens in ons bestand. Je kan zonodig de verbetering ervan vragen of je verzetten tegen de verwerking ervan. Hiervoor wendt u zich tot bovenvermelde verantwoordelijke.

Meer informatie over het privacybeleid van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming vind je in de gebruiksvoorwaarden onderwijs.vlaanderen.be

Contact

Voor vragen over de InnoVET-ontmoetingsdag en uw inschrijving kan u contact opnemen met Natacha Gesquière (natacha.gesquiere@ugent.be) of Naomi Wauterickx (naomi.wauterickx@ond.vlaanderen.be).