Inschrijven

Codefestival - EU Code Week

Inschrijven kan vanaf 28 augustus 2024

Startpagina

Het Kenniscentrum Digisprong organiseert het Codefestival op maandag 14 oktober 2024.

Het event kadert in de EU Code Week. Dat is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om leraren te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.

Programmeren met leerlingen
Leren coderen en programmeren biedt je leerlingen nieuwe mogelijkheden. Door hen te leren programmeren krijgen ze meer inzicht in hoe de digitale wereld werkt. Het leren van onder meer algoritmes, systematiek en programmeertalen krijgt een belangrijke plaats binnen het computationeel denken. Het stimuleert het redeneren, abstraheren en het probleemoplossend vermogen. Computationeel denken houdt dus in dat je naar een probleem of vraagstuk kijkt op een manier die toelaat dat een computer kan helpen bij de oplossing. 

Praktische informatie

Datum en uur
De studiedag vindt plaats op maandag 14 oktober 2024, van 8u30 uur tot 17 uur
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken. 

Locatie
De studiedag vindt plaats in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.

Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht.
Het aantal plaatsen is beperkt tot 150 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af.
Inschrijven kan tot uiterlijk 1 oktober – 23uur en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier

Indien je niet meer aanwezig kan zijn, schrijf je uit of stuur je een e-mail naar de organisatoren.

Programma


UurActiviteit/SprekerLocatie
8u30 – 9u15
Ontvangst - koffie en beurs
Cafetaria
9u15 – 10u30
Welkom
Plenair - Tom Neutens
Computationeel denken omvat een reeks vaardigheden en denkprocessen die relevant zijn voor verschillende vakgebieden en die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van probleemoplossend vermogen bij leerlingen. We bespreken de basisconcepten van computationeel denken en geven praktische voorbeelden van hoe deze concepten concreet in de klas kunnen worden toegepast.
Groot auditorium
10u30 – 11u00
KoffiepauzeCafetaria en 1B15
10u00 – 12u00

Demosessies met leerlingen

Lokalen op eerste verdieping
11u00 – 12u00

Workshop 1 - presentatie, praktijkvoorbeelden

Lokalen op eerste verdieping
12u00 – 13u00
Lunch - beurs
Cafetaria + gang gelijkvloers
13u00 – 14u30
Workshop 2 - hands-on
Lokalen op eerste verdieping
14u30 – 16u00
Workshop 3 - hands-on
Lokalen op eerste verdieping
16u00 - 17u00
Receptie - netwerkmoment

Cafetaria

Workshops

Omschrijvingen workshops Codefestival

Workshop 1 - Presentaties en praktijkvoorbeelden 11u00 tot 12u00

Leading teachers EU Code Week - praktijkvoorbeelden BuSo - 1C10

Laat je inspireren door collega’s! Kim Pinoy en Ilse Delo vertellen je hoe zij in hun school of klas coderen en programmeren integreren. Ze doen uit de doeken welke doelen ze daarmee bereiken en hoe de leerlingen dat ervaren. 

Leading teachers EU Code Week - Wat is EU Code Week? - 1B14

Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen en vergroot ons begrip van de werking van technologie. Bovendien ontwikkelen we door te programmeren vaardigheden en mogelijkheden die ons in staat stellen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren. De EU Code Week is een burgerinitiatief dat programmeren en digitale vaardigheden op een leuke, aantrekkelijke manier voor iedereen bereikbaar wil maken. Onze leading teachers vertellen jullie er alles over. 

Leading teachers EU Code Week - praktijkvoorbeelden basisonderwijs - 1C11

Laat je inspireren door collega’s. Wim Serru vertelt je hoe hij op zijn school coderen en programmeren integreert. Hij doet uit de doeken welke doelen hij daarmee bereikt en hoe de leerlingen dat ervaren.

Creative coding met TurtleStitch - Pauline Maas - 0G03

TurtleStitch is een handige manier om creativiteit en wiskunde te combineren. Leerlingen kunnen elk gewenst patroon maken, op voorwaarde dat ze kunnen bedenken hoe ze het in TurtleStitch programmeren. Het is een alternatieve manier om leerlingen kennis te laten maken met programmeren, van code op een beeldscherm naar fysieke producten.

Coding a virtual robot in VEXcode VR – Nooby.tech - 1C20

Tijdens deze sessie leer je de VEX-robotica en VEXcode VR kennen. Dat laatste is een website waar je een virtuele robot kan programmeren. We tonen je waar je lesfiches downloadt voor de gratis versie van VEXcode VR.

Computationeel denken in de klas – FTRPRF - 1C22

Digitaal lesmateriaal om je klas te verdiepen in de concepten van computationeel denken en coding.

Workshops 2 - 13u00 tot 14u30

Scratch voor beginners – FTRPRF - 1C08

Deze workshop start met een unplugged oefening waarmee je zonder computer kan ontdekken wat de basisprincipes van computationeel denken inhouden, zonder te programmeren. Zodra je de computerlogica beethebt, programmeren we eenvoudige ‘plugged’ opdrachten in Scratch. Je ontdekt de belangrijkste basisconcepten van computationeel denken én meteen ook enkele programmeerconcepten. Alle aangebrachte voorbeelden kan je rechtstreeks integreren in je eigen lespraktijk.

De workshop is bedoeld voor leerkrachten die nog geen ervaring hebben en een eerste ervaring met Scratch en computationeel denken willen opdoen.

Python voor beginners – FTRPRF - 1C09

Python is een populaire programmeertaal die in heel veel vakgebieden wordt ingezet. De voornaamste reden hiervoor is wellicht de initieel snelle leercurve. Hierdoor kun je vlug specifieke taken op de PC automatiseren.  In deze sessie maak je kennis met Python. Je programmeert zelf onder begeleiding scripts en kleine programma’s. Stapsgewijs bouwen we de moeilijkheidsgraad verder op. Deze nascholing laat je de struikelpunten ervaren waar ook jouw leerlingen tegenaan zullen botsen bij het leren programmeren.

Coderen met VinciBot – PMOT - 1C10

We gaan aan de slag met de VinciBot en de 75 activiteitkaarten. We oefenen met de verschillende sensoren en programmeren diverse opdrachten.  

Computationeel denken in het lager onderwijs – Brightlab - 1C11

Klaar om leerlingen te inspireren? Klaar om hen mee te nemen in de wereld van programmeren en de grenzeloze mogelijkheden die dat biedt? Deze sessie begint met een beknopte herhaling van de kernconcepten of denkvaardigheden van computationeel denken. Vervolgens dompelen we je volledig onder in programmeeromgevingen en robots. Met didactische handvaten, tutorials en begeleiding van de lesgever kun je zelf experimenteren.

Eerste stapjes in Dodona – Dodona - 1C12

Dodona, het online leerplatform dat oorspronkelijk ontwikkeld werd om de studenten van de Universiteit Gent te leren programmeren, verovert nu ook de Vlaamse middelbare scholen. 

CS First - Google for Education - 1C20

CS First is een gratis computerwetenschapsprogramma van Google dat coderen leuk en gemakkelijk te leren maakt voor kinderen tussen 9 en 14 jaar. Het curriculum is gebaseerd op videotutorials en coderen in Scratch en is beschikbaar in het Engels, Spaans, Frans, Duits, Italiaans en Japans. In deze workshop leren we CS First kennen en gaan we ermee aan de slag.

Programmeren en elektronica met Arduino – Digitale Wolven - 1C22

In deze workshop gaan we aan de slag met een STM32-bord en een breadboard. We programmeren die met MakeCode, wat voor sommigen misschien niet onbekend zal zijn.

micro:bit – Digitale Wolven - 1B03

In deze workshop leer je werken met de micro:bit en hoe je deze grafisch kan programmeren. We kunnen de micro:bit ook tekstueel programmeren met Python. Meer info daarover is terug te vinden in de workshop 'Python met micro:bit'. Na deze workshop is er de mogelijkheid tot een vervolg en zelfs tot een combinatie met de Bit:Bot.

Led-monster met micro:bit – Pauline Maas - 0G03

De micro:bit is de meest populaire en betaalbare microcomputer ooit. Je kunt hem programmeren met blokcode en programmeertalen. Hij biedt een mooie combinatie tussen programmeren en maken. Pauline geeft verschillende tips om betekenisvol met de micro:bit aan de slag te gaan. Leerlingen passen daarbij alle concepten van computationeel denken toe in een aantal basislessen. We maken samen een Led-monster om de micro:bit en zijn vele mogelijkheden te ontdekken. Pauline Maas is samen met Peter Heldens auteur van het Engelstalige boek “The invent to learn Guide to the micro:bit”

LEGO® Education in het kleuteronderwijs – RATO Education - 1C25

We gaan aan de slag met verschillende leuke LEGO® Education-sets, zoals STEAM-park, waarbij kinderen de eigenaars van een pretpark helpen met om allerlei STEAM-problemen op te lossen of aan de slag gaan met de programmeertrein. We bespreken hoe je die materialen effectief integreert in je lessen. Kleuters leren over cijfers, afstand, de werking van tandwielen, evenwicht ... Bij het programmeren leggen we de focus op succeservaringen en logisch redeneren.

Over mij: ontdek, verken en ontwerp een app met SwiftUI op iPad – Apple Education - 1B14

Goed nieuws: elke leraar kan met coderen en apps uit de voeten. Een gezonde interesse, een goed idee en een creatieve geest zijn de ingrediënten die we nodig hebben in deze interactieve workshop. Voorkennis is niet nodig.

Minecraft Education – Liesbeth Last en leerlingen Esports – KTA Brugge – 1C15/1B15

In deze workshop leer je coderen in Minecraft Education. In deze hands-on sessie ontdek je hoe je creatieve en educatieve codeer- en programmeerprojecten opzet in Minecraft Education. Liesbeth Last begeleidt de workshop samen met haar leerlingen uit de richting Esports van het KTA in Brugge.

Programmeren en STEAM in het kleuteronderwijs – Fyxxi - 1B05

In deze workshop gaan we aan de slag met DUPLO-blokken. DUPLO is een educatieve tool om in de kleuterklas te starten met STEAM-activiteiten. Je kan het gebruiken voor storytelling, voor een korte introductie bij een thema of bij prototyping. We bekijken een aantal challenges die je in de klas kan gebruiken. Die zijn uitvoerig getest tijdens workshops met kleuters. Daarnaast bekijken we een aantal kosteloze tools en apps die bruikbaar zijn in de kleuterklas.

Workshops 3 - 14u30 tot 16u00

Scratch voor gevorderden – FTRPRF - 1C08

Gaf je al enkele lessen Scratch? Ideaal! In deze sessie gaan we net dat stapje verder. We bekijken de veelvoorkomende moeilijkheden bij leerlingen tijdens het programmeren in Scratch en bespreken enkele minder gekende functionaliteiten die Scratch voorziet. We focussen ons op meer uitdagende oefeningen en op enkele mogelijkheden van hoe je oefeningen zelf kunt opbouwen. De workshop is bedoeld voor leerkrachten die al ervaring hebben met Scratch en computationeel denken.

FTRPRF – tbc - 1C09

Ontdek het eTeacher-platform voor informatica – eTeacher - 1C11

Om leerkrachten te ondersteunen bij de implementatie van de nieuwe minimumdoelen voor informaticawetenschappen in het secundair onderwijs, biedt de KU Leuven eTeacher aan. Dit webgebaseerd platform met kant-en-klare lespakketten voorziet grondige automatische feedback aan leerlingen, monitort leermoeilijkheden en stelt corrigerende maatregelen voor. Tijdens de sessie delen we beknopte informatie en praktische tips, zodat je zelf het platform kunt verkennen en de voordelen ervan kunt ontdekken, met ruimte voor vragen achteraf.

Zelf oefensets maken in Dodona – Dodona - 1C12

Dodona, het online leerplatform dat oorspronkelijk ontwikkeld werd om de studenten van de Universiteit Gent te leren programmeren, verovert nu ook de Vlaamse middelbare scholen. 

Citizen Code Python – Amazon Future Engineer - 1C20

Citizen Code Python is een gratis educatief spel om te leren coderen in Python en Blockly. Deze computerprogrammeer-activiteit, die voor iedereen toegankelijk is, is voornamelijk bedoeld voor 9-17-jarigen alsook beschikbaar voor leerkrachten voor gebruik in de klas. Met Citizen Code Python ontcijfer je de mysteries van programmeren en word je een professional met loops, variabelen en voorwaarden. Wat je niveau aan het begin ook is, jij kan dit! Amazon Future Engineer is een computerwetenschappen- en STEM-programma, ontworpen om alle kinderen en jongeren de kans te geven hun digitale vaardigheden van jong af te ontplooien om hen digitale kansen aan te bieden.

Programmeren en robots voor kleuters – Digitale Wolven - 1C22

Deze sessie bestaat uit drie miniworkshops, zodat deelnemers met verschillende technieken in aanraking komen. We programmeren een robot en gaan aan de slag met computationeel denken. Daarnaast ontdekken we de wereld van augmented reality via tovertekeningen.

Python met micro:bit – Digitale Wolven - 1B03

Python is een heel populaire programmeertaal, omdat ze zeer toegankelijk is. In deze workshop creëren we boeiende output door Python te combineren met micro:bit. Bekijk voor een initiatie over de micro:bit ook de workshop van Digitale Wolven over micro:bit tussen 13u00 en 14u30.

Ramon Moorlag – tbc – 0G03

LEGO® Education Spike Essential in het lager onderwijs – RATO Education - 1C25

Met LEGO Education Spike Essential onderzoeken jonge uitvinders op een leuke manier STEM-concepten. Ondertussen werken ze ook aan lees- en rekenvaardigheden en hun sociaal-emotionele ontwikkeling. In deze workshop bouwen en programmeren we een automatische minigolfmachine. We zetten onze eerste stappen in Scratch, maar verkennen ook de mogelijkheid om met icoonblokken te programmeren. Daarnaast komt de werking van de sensoren en motoren aan bod.

Coding a virtual robot in VEXcode VR - nooby.tech - 1B14

Tijdens de sessie leer je de VEX-robotica kennen. Je zal een VEX-robot bouwen, programmeren en ontdekken hoe je hiermee aan de slag kan in de klas. Je leert hoe je deze kennis meteen gebruikt in jouw klas met VEXcode VR, een website waar je een virtuele robot kan programmeren. 

Ook kom je te weten waar je lesfiches kan downloaden voor de gratis versie van VEXcode VR.

Minecraft Education – Liesbeth Last en leerlingen Esports – KTA Brugge – 1C15/1B15

In deze workshop leer je coderen in Minecraft Education. In deze hands-on sessie ontdek je hoe je creatieve en educatieve codeer- en programmeerprojecten opzet in Minecraft Education. Liesbeth Last begeleidt de workshop samen met haar leerlingen uit de richting Esports van het KTA in Brugge.

STEAM-tools voor het basisonderwijs – Fyxxi – 1B05

In deze workshop gaan we aan de slag met verschillende STEAM-tools, apps, programmeerbare robots ... die je kan gebruiken in het lager onderwijs.

Opgelet: tijdens deze sessie maak je kennis met de verschillende mogelijkheden. Niet elke deelnemer zal met iedere tool kunnen werken. We laten je binnen de sessie de vrijheid om zelf te kiezen waarmee je graag even wil experimenteren.





Contact

Heb je vragen over het Codefestival of je inschrijving? Neem dan contact op met Jan Redant en Lien Vandendoorent

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Kenniscentrum Digisprong
Koning Albert II-laan 15 - 3A
1210 Brussel

Verantwoordelijken

Hamid Riffi - hamid.riffi@ond.vlaanderen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Jouw rechten

Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.

In samenwerking met