Inschrijven

Codefestival - EU Code Week

Gegevens van de school

Gegevens van de deelnemer












Geef je toestemming om tijdens het Codefestival gefotografeerd te worden.
Deze foto's kunnen gebruikt worden in de sociale media en communicatiekanalen van de Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs en Vorming.


























Startpagina

Op maandag 13 oktober 2025 organiseert Kenniscentrum Digisprong in samenwerking met KlasCement de volgende editie van het Codefestival in Brussel. Het wordt een dag vol boeiende presentaties, interessante workshops, inspirerende sprekers en leerrijke praktijkvoorbeelden over computationeel denken, coderen en programmeren.

Praktische informatie

Datum en uur
De studiedag vindt plaats op maandag 13 oktober 2025, van 8u30 uur tot 17 uur
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken. 

Locatie
De studiedag vindt plaats in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.

Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht.
Het aantal plaatsen is beperkt tot 150 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af.
Inschrijven kan tot uiterlijk 28 september – 23.59 uur en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier

Indien je niet meer aanwezig kan zijn, schrijf je uit of stuur je een e-mail naar de organisatoren.

Programma


UurActiviteit/SprekerLocatie
8u30 – 9u15
Ontvangst + koffie + beursOntvangstruimte
9u15 – 10u30
Welkom + plenair
Auditorium
10u30 – 11u00
Koffiepauze + beursOntvangstruimte
11u00 – 12u00

Workshop 1


12u00 – 13u00
Lunch + beurs
Ontvangstruimte
13u00 – 14u25
Workshop 2
14u25 – 14u30Lokaalwissel
14u30 – 16u00
Workshop 3

16u00 - 17u00
Receptie + netwerkmoment

Ontvangstruimte

Beurs waarop volgende organisaties aanwezig zijn:
- Kenniscentrum Digisprong
- PMOT en TechKicks
- Rato Education BV
- NexEd
- Digitale Wolven
- Brightlab vzw
- FTRPRF/Codefever
- Dwengo
- Educentrum vzw
- Dodona Learning Technologies
- AI for Youth (Digital for Youth) 

Workshops

Workshop 1 (11u00 - 12u00)

Titel

organisatie

Ond. Niv.

Peer tot peer onderwijs

NexEd

Sec

e-learning Arduino Hello World

Brightlab

Sec

Leerlijn rond computationeel denken van app idee naar concrete app. Van hoe geef je het idee vorm tot hoe begrijp je Machine Learning

Apple – Profesisional Learning Dots VOF

 

Het minimumdoel: leerlingen analyseren de impact van digitale systemen op de maatschappij vanuit principes van computationeel denken

Dwengo vzw

Sec

AI in lager onderwijs - Focus op computationeel denken

Educentrum vzw

lager

Computationeel denken - Unplugged

FTRPRF CodeFever

beide

Automatische feedback tool voor Scratch code met co-teacher Coach CoDi in FutureProof

FTRPRF CodeFever

beide

 

 Workshop 2 (13u00 - 14u25)

Titel

organisatie

Ond. Niv.

Vincibot en Talebot inzetten tijdens je lessen. Taal, rekenen, samenwerken en programmeren met elkaar combineren in opdrachten. Deze opdrachten voldoen aan de eindtermen. Het is anders en leuk leren combineren. Samen aan de slag met technologie in de klas. 

PMOT en Techkicks

lager

Leren programmeren in de lagere school met LEGO Education® Spike Essential: Met Spike Essential onderzoeken jonge uitvinders op een leuke manier STEM-concepten terwijl ze werken aan lees- en rekenvaardigheden en hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

In deze workshop bouwen en programmeren we een automatische minigolf machine, we zetten onze eerste stappen in Scratch maar verkennen ook de mogelijkheid om met icoonblokken te programmeren. Daarnaast komt ook de werking van de sensoren en motoren aan bod.

Breng je eigen laptop of tablet mee!

Rato Education BV

lager

Hoe biedt je AI onderwijs aan voor secundair onderwijs

NexEd

 

Kleuterworkshop
Ook met kleuters kan je op veel manieren werken rond digitale vaardigheden. Tijdens deze workshops verkennen we enkele robots en hun voor- en nadelen. Verder bekijken we ook enkele apps en andere manieren om rond deze vaardigheden te werken.

Digitale wolven

kleuter

'Vibe coding' Arduino met AI

Brightlab vzw

sec

Leren programmeren met de micro:bit (grafisch)

Brightlab vzw

3e gr lager

1ste gr sec

het herkennen van emoties met de computer. In deze hands-on workshop programmeren de leerkrachten hun eigen neuraal netwerk in Python om de emoties van smileys te herkennen.

Dwengo vzw

 

Programmeer en speel je eigen game

Educentrum vzw

 

Demo Minecraft Education lesmateriaal FutureProof, kant=en-klaar lesmateriaal voor in de klas

FTRPRF CodeFever

beide

Computationeel denken met Scratch

FTRPRF CodeFever

beide

 

 Workshop 3 (14u30 - 16u00)

Titel

Organisatie

Ond. Niv.

Introductie in Classwise (leerstof-quiz met game controllers) & Photon Education  (leerstof-quiz met game controllers)

Photon is een educatieve robot met sensoren die voor verschillende leeftijden kan ingezet worden. Kinderen kunnen aan de slag met, lijnen, symbolen of programmeerblokken. Ook Scratch, Python en zelfs Java script behoren tot de mogelijkheden! In deze workshop verkennen we de mogelijkheden voor kleuters en lagere schoolkinderen en gaan we aan de slag met enkele uitbreidingsmogelijkheden.

Classwise is een product van Photon Education en bestaat uit een gratis digitaal platform, game pads (classpads) en een docking station. Met de software maak je interactieve lessen en edu-games op basis van je eigen leerstof. We verkennen de mogelijkheden van de software, en maken we aan de hand van de AI-functie vragen voor een les.  Uiteraard spelen we ook een quiz!

Rato Education BV

 

Hoe stimuleer je leren door te doen bij studenten

NexEd

 

Workshop Python
In deze workshop gaan we met de programmeertaal Python aan de slag. Je kan zonder enige voorkennis meedoen aan deze workshop. We tonen een aantal voorbeelden hoe je hiermee zelf aan de slag kan gaan in de klas.

Digitale Wolven

sec

Computationeel denken

Brightlab vzw

lager

Leer de micro:bit programmeren met Python

Brightlab vzw

3e gr lager

1ste & 2e  gr sec

Leren programmeren met de hulp van Dodona.

Dodona is een innovatief, online platform om te leren programmeren en is volledig gericht op middelbaar en hoger onderwijs. Het platform stimuleert zelfstandig leren en biedt ondersteuning voor zowel lesgevers als leerlingen aan de hand van verschillende features. In deze workshop zullen we Dodona verder toelichten en demonstreren hoe lesgevers onmiddellijk aan de slag kunnen.

Dodona

sec



 

Een app als presentatiemogelijheid voor een opdracht binnen gelijk welk vak: bijvoorbeeld Wie was Pythagoras, Het Romeinse rijk - Wat kan je zien in Parijs?

Apple - Professional Learning Dots VOF

 

Computationeel denken met Minecraft Education

FTRPRF CodeFever

beide

Computationeel denken - Aan de slag met Python met Minecraft Education en Visual Studio Code for Education -   

FTRPRF CodeFever

sec

 

Contact

Voor vragen over het Codefestival en jouw inschrijving kan je contact opnemen met Matias Van Daele, matias.vandaele@ond.vlaanderen.be

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Departement Onderwijs en Vorming - Kenniscentrum Digisprong
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel

Verantwoordelijken

Matias Van Daele, matias.vandaele@ond.vlaanderen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Jouw rechten

Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.

In samenwerking met