Startpagina

Op maandag 13 oktober 2025 organiseert Kenniscentrum Digisprong in samenwerking met KlasCement de volgende editie van het Codefestival in Brussel. Het wordt een dag vol boeiende presentaties, interessante workshops, inspirerende sprekers en leerrijke praktijkvoorbeelden over computationeel denken, coderen en programmeren.
Praktische informatie
Datum en uur
De studiedag vindt plaats op maandag 13 oktober 2025, van 8u30 uur tot 17 uur
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken.
Locatie
De studiedag vindt plaats in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.
Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht.
Het aantal plaatsen is beperkt tot 150 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af.
Inschrijven kan tot uiterlijk 28 september – 23.59 uur en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier.
Indien je niet meer aanwezig kan zijn, schrijf je uit of stuur je een e-mail naar de organisatoren. Programma
Uur | Activiteit/Spreker | Locatie |
8u30 – 9u15
| Ontvangst + koffie + beurs | Ontvangstruimte |
9u15 – 10u30
| Welkom + plenair
| Auditorium
|
10u30 – 11u00
| Koffiepauze + beurs | Ontvangstruimte |
11u00 – 12u00
| Workshop 1
|
|
12u00 – 13u00
| Lunch + beurs
| Ontvangstruimte |
13u00 – 14u25
| Workshop 2 |
|
14u25 – 14u30 | Lokaalwissel |
|
14u30 – 16u00
| Workshop 3
|
|
16u00 - 17u00
| Receptie + netwerkmoment
| Ontvangstruimte |
Beurs waarop volgende organisaties aanwezig zijn:
- Kenniscentrum Digisprong
- PMOT en TechKicks
- Rato Education BV
- NexEd
- Digitale Wolven
- Brightlab vzw
- FTRPRF/Codefever
- Dwengo
- Educentrum vzw
- Dodona Learning Technologies
- AI for Youth (Digital for Youth)
Workshops
Workshop 1 (11u00 - 12u00)
Titel
|
organisatie
|
Ond. Niv.
|
Peer tot peer onderwijs
|
NexEd
|
Sec
|
e-learning Arduino Hello World
|
Brightlab
|
Sec
|
Leerlijn rond
computationeel denken van app idee naar concrete app. Van hoe geef je het
idee vorm tot hoe begrijp je Machine Learning
|
Apple –
Profesisional Learning Dots VOF
|
|
Het minimumdoel: leerlingen analyseren de impact van digitale systemen
op de maatschappij vanuit principes van computationeel denken
|
Dwengo vzw
|
Sec
|
AI in lager onderwijs -
Focus op computationeel denken
|
Educentrum vzw
|
lager
|
Computationeel denken - Unplugged
|
FTRPRF CodeFever
|
beide
|
Automatische
feedback tool voor Scratch code met co-teacher Coach CoDi in FutureProof
|
FTRPRF CodeFever
|
beide
|
Workshop 2 (13u00 - 14u25)
Titel
|
organisatie
|
Ond. Niv.
|
Vincibot en Talebot inzetten tijdens je lessen.
Taal, rekenen, samenwerken en programmeren met elkaar combineren in
opdrachten. Deze opdrachten voldoen aan de eindtermen. Het is anders en leuk
leren combineren. Samen aan de slag met technologie in de klas.
|
PMOT en Techkicks
|
lager
|
Leren programmeren in de lagere school met LEGO Education® Spike
Essential: Met Spike Essential onderzoeken jonge uitvinders op een leuke
manier STEM-concepten terwijl ze werken aan lees- en rekenvaardigheden en hun
sociaal-emotionele ontwikkeling.
In deze workshop bouwen en programmeren we een automatische minigolf
machine, we zetten onze eerste stappen in Scratch maar verkennen ook de
mogelijkheid om met icoonblokken te programmeren. Daarnaast komt ook de
werking van de sensoren en motoren aan bod.
Breng je eigen laptop of tablet mee!
|
Rato Education BV
|
lager
|
Hoe biedt je AI onderwijs aan voor secundair
onderwijs
|
NexEd
|
|
Kleuterworkshop Ook met kleuters kan je op veel manieren werken rond digitale vaardigheden. Tijdens deze workshops verkennen we enkele robots en hun voor- en nadelen. Verder bekijken we ook enkele apps en andere manieren om rond deze vaardigheden te werken.
|
Digitale wolven
|
kleuter
|
'Vibe coding' Arduino met
AI
|
Brightlab vzw
|
sec
|
Leren programmeren met de micro:bit (grafisch)
|
Brightlab vzw
|
3e gr
lager
1ste gr
sec
|
het herkennen van emoties
met de computer. In deze hands-on workshop programmeren de leerkrachten hun
eigen neuraal netwerk in Python om de emoties van smileys te herkennen.
|
Dwengo vzw
|
|
Programmeer en speel je eigen game
|
Educentrum vzw
|
|
Demo Minecraft Education
lesmateriaal FutureProof, kant=en-klaar lesmateriaal voor in de klas
|
FTRPRF CodeFever
|
beide
|
Computationeel
denken met Scratch
|
FTRPRF CodeFever
|
beide
|
Workshop 3 (14u30 - 16u00)
Titel
|
Organisatie
|
Ond. Niv.
|
Introductie in Classwise
(leerstof-quiz met game controllers) & Photon Education (leerstof-quiz met game controllers)
Photon is een educatieve robot met sensoren die
voor verschillende leeftijden kan ingezet worden. Kinderen kunnen aan de slag
met, lijnen, symbolen of programmeerblokken. Ook Scratch, Python en zelfs
Java script behoren tot de mogelijkheden! In deze workshop verkennen we de
mogelijkheden voor kleuters en lagere schoolkinderen en gaan we aan de slag
met enkele uitbreidingsmogelijkheden.
Classwise is een product van Photon Education en
bestaat uit een gratis digitaal platform, game pads (classpads) en een
docking station. Met de software maak je interactieve lessen en edu-games op
basis van je eigen leerstof. We verkennen de mogelijkheden van de software,
en maken we aan de hand van de AI-functie vragen voor een les. Uiteraard spelen we ook een quiz!
|
Rato Education BV
|
|
Hoe stimuleer je
leren door te doen bij studenten
|
NexEd
|
|
Workshop Python In deze workshop gaan we met de programmeertaal Python aan de slag. Je kan zonder enige voorkennis meedoen aan deze workshop. We tonen een aantal voorbeelden hoe je hiermee zelf aan de slag kan gaan in de klas.
|
Digitale Wolven
|
sec
|
Computationeel denken
|
Brightlab vzw
|
lager
|
Leer de micro:bit
programmeren met Python
|
Brightlab vzw
|
3e gr lager
1ste & 2e
gr sec
|
Leren programmeren met de hulp van Dodona.
Dodona is een innovatief, online platform om te leren programmeren en
is volledig gericht op middelbaar en hoger onderwijs. Het platform stimuleert
zelfstandig leren en biedt ondersteuning voor zowel lesgevers als leerlingen
aan de hand van verschillende features. In deze workshop zullen we Dodona
verder toelichten en demonstreren hoe lesgevers onmiddellijk aan de slag
kunnen.
|
Dodona
|
sec
|
|
|
|
Een app als
presentatiemogelijheid voor een opdracht binnen gelijk welk vak: bijvoorbeeld
Wie was Pythagoras, Het Romeinse rijk - Wat kan je zien in Parijs?
|
Apple -
Professional Learning Dots VOF
|
|
Computationeel denken met
Minecraft Education
|
FTRPRF CodeFever
|
beide
|
Computationeel denken - Aan de slag met Python met Minecraft
Education en Visual Studio Code for Education -
|
FTRPRF CodeFever
|
sec
|
Privacy
Bescherming van persoonsgegevens
Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.
Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Departement Onderwijs en Vorming - Kenniscentrum Digisprong
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Verantwoordelijken
Matias Van Daele, matias.vandaele@ond.vlaanderen.be
Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.
Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.
In samenwerking met
