Programma
Uur | Activiteit / spreker | Locatie |
9.30 u. | Onthaal | aan de binnentuin |
10 u. | Het parcours naar de NT2-test Het ontwikkelteam
| auditorium |
11 u. | Naar een valide, betrouwbare en eerlijke NT2-toets Annelies Jehoul en Lies Strobbe, CTO
| auditorium
|
12 u. | Lunch | binnentuin
|
13.15 u. | Workshops sessie 1 |
|
14.15 u. | Korte pauze |
|
14.30 u. | Workshops sessie 2
|
|
15.30 u. | Receptie | binnentuin
|
VOORMIDDAG
Het parcours naar de NT2-test
Het ontwikkelteam
Van ERK tot standaardtoets, van toetsmatrijs tot toetsbatterij, van instructie tot casus, van individueel werk tot teamwork, we doorlopen verschillende stappen op weg naar een gezamenlijk eindresultaat.
Kortom, we nemen jullie mee van A tot Z in ons ontwikkelproces.
Naar een valide, betrouwbare en eerlijke NT2-toets
Lies Strobbe en Annelies Jehoul (CTO)
Voor de ontwikkeling van valide, betrouwbare en eerlijke toetsen zijn een aantal stappen noodzakelijk. In deze lezing lichten we deze stappen toe vanuit de wetenschappelijke literatuur rond taaltesting. Daarnaast tonen we jullie hoe we de stappen doorlopen voor de NT2-toetsbatterij, met als einddoel een wetenschappelijk onderbouwde toets op A2-niveau voor taalleerders van het Nederlands.
WORKSHOPS SESSIE 1
1.1 Een goede gesloten vraag (max 24 pers)
Lieselot Vandenhoute (Examencommissie)
In deze workshop focussen we op kwalitatieve gesloten toetsvragen, zoals een meerkeuzevraag en een meerkeuzematrix. We gaan na hoe we bij de Examencommissie doelgericht toetsen en we bespreken de criteria voor het opstellen van een gesloten toets. Aan de hand van voorbeelden ontdekken we ook de mogelijkheden van digitaal evalueren.
1.2 Analyse (max 40 pers)
Dries Vrijsen (Examencommissie)
Hoe kunnen toets- en itemanalyse je helpen bij het meten, opvolgen en verbeteren van de kwaliteit van je toets en je toetsvragen? Kunnen we problematische toetsvragen vroegtijdig opsporen? In deze workshop tonen we hoe we toetsen en toetsvragen analyseren bij de Examencommissie. Met een aantal concrete voorbeelden geven we inspiratie om zelf aan de slag te gaan met je eigen toetsresultaten.
1.3 Brede zorg (max 100 pers)
Zoë Meerkens en Carolyn De Meyer (Examencommissie)
Om onze examens toegankelijk te maken voor iedereen, zetten we vanuit de Examencommissie waar mogelijk in op het gebruik van de principes van universeel ontwerp. Tijdens deze inspiratiesessie krijg je meer uitleg over de principes van universeel ontwerp die we toepassen tijdens het ontwikkelen en afnemen van onze examens.
1.4 Heerlijk helder (max 12 pers)
Griet Van den Eynde en Liesbeth Merckx (Examencommissie)
Wanneer is een toetsvraag duidelijk? Je wil graag voorkomen dat je cursisten bij een toets niet antwoorden omdat ze de vraag niet begrijpen. Ben je op zoek naar extra tips en tricks om je toets heerlijk helder te maken voor je diverse, anderstalige doelpubliek? In deze interactieve sessie verkennen we mogelijke struikelblokken bij de ontwikkeling van digitale en schriftelijke toetsvragen.
1.5 Digitaal toetsproces (max 24 pers)
Peter Lankester (Examencommissie)
Om digitale examens op te stellen en af te nemen, doorlopen we heel wat stappen. We gebruiken een toetsmatrijs en examenmodel, maken een keuze voor bepaalde vraagtypes, kijken naar de samenstelling van een examen, het verloop van een digitaal examen en de analysemogelijkheden. In deze sessie lichten we het belang van elke stap kort toe met voorbeelden uit het toetsplatform AssessmentQ, de examensoftware die gebruikt wordt in de Examencommissie.
1.6 Check dubbelcheck (max 12 pers)
An Schotte en Griet Coppens (Examencommissie)
Wanneer is een tekst geschikt voor een bepaalde doelgroep? Welke parameters gebruik je hiervoor? Hoe screen je een vraag voor je ze in een examen opneemt? In deze workshop tonen we hoe we one teksten en vragen screenen bij de Examencommissie, welke criteria we hanteren en welke tools we hiervoor gebruiken.
WORKSHOPS SESSIE 2
2.1 Een goede gesloten vraag (max 40 pers)
Lieselot Vandenhoute (Examencommissie)
In deze workshop focussen we op kwalitatieve gesloten toetsvragen, zoals een meerkeuzevraag en een meerkeuzematrix. We gaan na hoe we bij de Examencommissie doelgericht toetsen en we bespreken de criteria voor het opstellen van een gesloten toets. Aan de hand van voorbeelden ontdekken we ook de mogelijkheden van digitaal evalueren.
2.2 Analyse (max 100 pers)
Dries Vrijsen (Examencommissie)
Hoe kunnen toets- en itemanalyse je helpen bij het meten, opvolgen en verbeteren van de kwaliteit van je toets en je toetsvragen? Kunnen we problematische toetsvragen vroegtijdig opsporen? In deze workshop tonen we hoe we toetsen en toetsvragen analyseren bij de Examencommissie. Met een aantal concrete voorbeelden geven we inspiratie om zelf aan de slag te gaan met je eigen toetsresultaten.
2.3 Brede zorg (max 24 pers)
Zoë Meerkens en Carolyn De Meyer (Examencommissie)
Om onze examens toegankelijk te maken voor iedereen, zetten we vanuit de Examencommissie waar mogelijk in op het gebruik van de principes van universeel ontwerp. Tijdens deze inspiratiesessie krijg je meer uitleg over de principes van universeel ontwerp die we toepassen tijdens het ontwikkelen en afnemen van onze examens.
2.4 Heerlijk helder (max 12 pers)
Griet Van den Eynde en Liesbeth Merckx (Examencommissie)
Wanneer is een toetsvraag duidelijk? Je wil graag voorkomen dat je cursisten bij een toets niet antwoorden omdat ze de vraag niet begrijpen. Ben je op zoek naar extra tips en tricks om je toets heerlijk helder te maken voor je diverse, anderstalige doelpubliek? In deze interactieve sessie verkennen we mogelijke struikelblokken bij de ontwikkeling van digitale en schriftelijke toetsvragen.
2.5 Digitaal toetsproces (max 12 pers)
Peter Lankester (Examencommissie)
Om digitale examens op te stellen en af te nemen, doorlopen we heel wat stappen. We gebruiken een toetsmatrijs en examenmodel, maken een keuze voor bepaalde vraagtypes, kijken naar de samenstelling van een examen, het verloop van een digitaal examen en de analysemogelijkheden. In deze sessie lichten we het belang van elke stap kort toe met voorbeelden uit het toetsplatform AssessmentQ, de examensoftware die gebruikt wordt in de Examencommissie.
2.6 Check dubbelcheck (max 24 pers)
An Schotte en Griet Coppens (Examencommissie)
Wanneer is een tekst geschikt voor een bepaalde doelgroep? Welke parameters gebruik je hiervoor? Hoe screen je een vraag voor je ze in een examen opneemt? In deze workshop tonen we hoe we one teksten en vragen screenen bij de Examencommissie, welke criteria we hanteren en welke tools we hiervoor gebruiken.
Privacy
Bescherming van persoonsgegevens
Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.
Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
AHOVOKS
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Verantwoordelijke
Deirdre Seeldrayers
deirdre.seeldrayers@ond.vlaanderen.be
Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.
Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.ahovoks@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.ahovoks@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://www.onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-07/Versie%202.0%20Privacyverklaring%20AHOVOKS.pdf.