Inschrijven

Studiedag asiel-onderwijs

De inschrijvingen zijn afgesloten.

Opleidingsinformatie


Tijdens deze studiedag wisselen de onderwijssector en de asielsector (bv. opvangcentra) good practices, informatie en de logica van het veld uit.

Verschillende sprekers vertellen hoe zij de krachten bundelen en de verschillen tussen de onderwijslogica en de opvanglogica proberen te overbruggen, er komen concrete casussen aan bod en ook de regelgeving wordt besproken. De onderwijsnoden van de leerlingen in het opvangnetwerk komen zo vanuit verschillende perspectieven aan bod. We proberen op deze manier elkaar beter te begrijpen en nog beter samen te werken.

Klik op tabblad 'Programma en sessies' voor meer informatie.

Programma en sessies

Programma


8u30

Onthaal met koffie 

Bekendmaking van de gekozen namiddagsessies (zie onderaan)

9u10

Netwerkmoment

9u45

Plenair gedeelte

- Toelichting en situering studiedag

- Toelichting cijfers door AGODI en FEDASIL

11u15

Sessie 1 (kies uit de lijst onderaan)

12u30Broodjeslunch
13u30Sessie 2 (kies uit de lijst onderaan)
14u45Koffiepauze
15 uurSessie 3 (kies uit de lijst onderaan)
16u15Plenair afsluiten van de dag
16u30

Einde

Sessies

Geef via het inschrijvingsformulier door voor welke sessies jij interesse hebt. Kies er 3. Een sessie duurt ongeveer één uur. Je verneemt bij het onthaal op de studiedag welke sessies je in de namiddag zal volgen.

Een aantal sessies is afgestemd op anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs én OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs. Een aantal andere sessies is specifiek voor OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs. Hou hier rekening mee als je een sessie kiest.

Wat? 

Niveau? 

Inhoud 

  1. 1. Het opvanglandschap van Fedasil en het Rode Kruis 

BAO 

SO 

Het opvanglandschap is voortdurend in beweging. Centra openen, centra sluiten, er worden tijdelijke mogelijkheden gecreëerd, capaciteiten veranderen. Fedasil en het Rode Kruis nemen je mee. Na deze sessie heeft het opvanglandschap voor jou geen geheimen meer!   

  1. 2. De werking van een OOC: kort verblijf in het opvanglandschap 

BAO 
SO 

Een observatie – en oriëntatiecentrum is een bijzonder soort opvang. Fedasil licht de specificiteit toe van deze opvangstructuur, in het bijzonder voor niet-begeleide minderjarigen.  

  1. 3. AGII en de verbindingsofficieren 

BAO 

SO 

Je leert het Agentschap Integratie & Inburgering en de werking van de verbindingsofficieren kennen.  

Een verbindingsofficier ondersteunt lokale besturen bij de opstart van een opvangcentrum voor asielzoekers.  
Het kan gaan over communicatie, onderwijs, openbaar vervoer, NT2, vrijwilligerswerk… 

 

  1. 4. AN, dat is goed samenwerken in LOP-gebied 

BAO 

SO 

LOP-deskundigen en experten ter zake komen jou vertellen over hoe zij samenwerken met verschillende partners (LOP, scholen en opvangcentrum). Je raakt geïnspireerd om op zoek te gaan naar hoe de samenwerking in jullie buurt verder kan groeien! 

  1. 5. Uitsluitingen en afwezigheid bij OKAN-leerlingen  

BAO 
SO 

OKAN-leerlingen komen vaak in aanraking met de regelgeving rond afwezigheden en uitsluiting. Experten er zake lichten de regelgeving rond uitsluiting en afwezigheden voor OKAN-leerlingen toe. AN in het basisonderwijs komen ook aan bod. De sessie is zowel interessant voor leerkrachten als scholenverantwoordelijken van Fedasil! 

  1. 6. OKAN: een good practice, een inspirerend voorbeeld gebracht vanuit een school 

SO 

Eén van de collega’s van het OKAN-onderwijs licht zijn of haar goede praktijk toe. Een mooi voorbeeld van hoe je het kan aanpakken om voor OKAN-leerlingen met een moeilijk profiel toch onderwijs te voorzien dat inspeelt op hun noden. 

  1. 7. AN in het basisonderwijs: een inspirerend voorbeeld gebracht vanuit een school 

BAO 

Eén van de collega’s van het AN-onderwijs licht zijn of haar goede praktijk toe. Een mooi voorbeeld van hoe je het kan aanpakken om voor AN-leerlingen een divers aanbod uit te werken dat inspeelt op hun noden in het basisonderwijs.  

  1. 8. OKAN en vervolgonderwijs: voorstelling van onderzoek door de Taalunie 

SO 

Het Algemeen Secretariaat van de Taalunie bracht in 2023 de tekst OKAN/ISK en daarna uit. De tekst focust op de doorstroom van OKAN-leerlingen naar het vervolgonderwijs en doet enkele interessante aanbevelingen. De Taalunie komt haar onderzoek voorstellen en brengt good practices mee ter inspiratie.  

  1. 9. DASPA – het OKAN-verhaal aan de andere kant van de taalgrens 

BAO 

SO 

In Vlaanderen kennen we OKAN. De Waalse tegenhanger van OKAN heet DASPA. We kijken even over de taalgrens en leren hoe onderwijs aan anderstalige nieuwkomers er vorm krijgt!  

  1. 10. ISK – het verhaal van AN in Nederland 

BAO 

SO 

Naast de Waalse collega’s, krijgen we ook de Nederlandse collega’s van ISK over de vloer. Zij vertellen ons hoe men de werking van anderstalige nieuwkomers aanpakt in Nederland. Je leert opnieuw bijzonder veel bij in deze inspirerende sessie.   

  1. 11. Inspiratie uit het volwassenenonderwijs en NT2  

SO 

De samenwerking met het volwassenenonderwijs werd de voorbije jaren (onder capaciteitsdruk) steeds belangrijker. De regelgeving laat nu ook toe om structureel samen te werken. Hoog tijd om elkaar te leren kennen en te leren hoe het volwassenenonderwijs omgaat met anderstalige nieuwkomers. Waar liggen de kansen voor samenwerking? Na deze sessie heb jij daar een antwoord op.  

  1. 12. Inspirerend voorbeeld: VZW Batterie 

BAO 

SO 

 

De Batterie is een participatieve kunstpraktijk die langdurige artistieke projecten ontwikkelt in Vlaanderen en Brussel.  De Batterie geeft kinderen, jongeren en volwassenen vanuit de meest diverse leefwerelden een stem en biedt hen vanuit de kunsten een platform aan om in communicatie te treden met de omgeving waarin ze leven. De Batterie doet met Woordenvloed een mooi project met anderstalige nieuwkomers. Het project wordt toegelicht en gedeeld ter inspiratie.   

 

  1. 13. BUO: een toelichting 

BAO 

SO 


Anderstalige nieuwkomers komen op regelmatige basis in aanraking met het buitengewoon onderwijs. De bijzondere structuur van het buitengewoon onderwijs maakt het niet altijd gemakkelijk voor opvangpartners. Daarom lichten we dit in deze sessie toe.

  1. 14. Netwerkmoment 

BAO 

SO 

 

De nood om ervaringen uit te wisselen en te netwerken zit vaak hoog op studiedagen. We voorzien een lokaal waar jullie rustig kunnen netwerken en ervaringen kunnen uitwisselen met diegenen die deze sessie kiezen! 


Privacy

Bescherming van persoonsgegevens
AGODI gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Je gegevens worden bewaard tot 1 september van het schooljaar volgend op je inschrijving zodat we onze opleidingen kunnen evalueren of om je verder op de hoogte te kunnen houden van het toekomstig aanbod. Na deze datum worden je gegevens uit onze databanken verwijderd.

Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief.

Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming 
AGODI - Agentschap voor Onderwijsdiensten 
Koning Albert II-laan 15 
1210 Brussel

Verantwoordelijken
Bruno Lamelyn 
Elke Defranc

Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens. AGODI beschikt ook over een procedure om met gegevenslekken om te gaan.

Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op http://www.agodi.be/over-ons/privacyverklaring

Praktische informatie

Datum, uur en locatie

De opleiding vindt plaats op vrijdag 25 oktober 2024 in het auditorium van het Herman Teirlinckgebouw - Brussel.

Welkom vanaf 8u30. We starten om 9u15. We eindigen om 16u30.

Doelgroep

  • Onderwijsverantwoordelijken van de centra van Fedasil en het Rode Kruis
  • Directeurs/leerkrachten/OKAN-coördinatoren die al OKAN organiseren
  • Directeurs/leerkrachten/OKAN-coördinatoren die (nog) geen OKAN organiseren, maar wel interesse hebben
  • Andere geïnteresseerden zoals verbindingsofficieren, lokale besturen ...

Inschrijven

Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. Inschrijven kan tot 16 oktober 2024.

Het aantal plaatsen is beperkt tot 200 deelnemers.

Catering

Er wordt een onthaalmoment, een broodjeslunch en een koffiepauze voorzien.

Heb je bijzondere wensen op vlak van eten? Geef deze zeker door aan de AGODI-academie via mail (agodi.academie@vlaanderen.be).