Inschrijven

Overzicht van de evenementen onderwijs


Digitale vaardigheid


  • Sessie 11 maart - 11/03/2024 om 09:00
  • Sessie 3 december - 03/12/2024 om 09:00

Stress en faalangst, motivatieproblemen (studietips)

  • Sessie 22 februari - 22/02/2024 om 09:00
  • Sessie 5 november - 05/11/2024 om 09:00

Hoe omgaan met gevoeligheden tussen collega's op de werkvloer?

  • Sessie 26 februari - 26/02/2024 om 09:00
  • Sessie 10 oktober - 10/10/2024 om 09:00

Vrije meningsuiting en polarisatie, identiteit (en religie)


  • Sessie 5 december - 05/12/2024 om 09:00
  • Sessie 10 december - 10/12/2024 om 09:00

Met jongeren op dezelfde golflengte: communiceren met jongeren

Communicatie: er komt veel bij kijken. Deze vorming geeft aan hoe communicatie wel ( en niet ) werkt. Hoe kan je grenzen aangeven? Hoe onderhandel je met een puber? Of nog moeilijker, hoe breng je slecht nieuws? 

Hoe vermijden we fouten? Hoe luisteren we beter naar  jongeren? Hoe geven we de jongere zelf een stem? Hoe vermijden we in zeven sloten tegelijk te lopen? 

In deze praktijkgerichte nascholing met veel video-feedback leren we welke specifieke gesprekken en gesprekstechnieken we kunnen hanteren. 

  • Sessie 5 februari - 05/02/2024 om 09:00
  • Sessie 31 mei - 31/05/2024 om 09:00

Feedback geven, evaluatie-/functioneringsgesprekken voeren

Feedback is een van de krachtigste manieren waarop coaches hun startbaners/ medewerkers kunnen aanzetten tot professionaliseren of leren. Het is een belangrijk onderdeel van elke ondersteuningsmethodiek, bv. één-op-één coaching, groepscoaching, werkbegeleiding en intervisie.

Als coach wil je feedback dan ook goed aanpakken en spendeer je veel tijd aan het uitdenken van een gepaste feedbackaanpak. Toch blijkt in de praktijk dat feedback geven die de startbaner echt doet leren, makkelijker gezegd is dan gedaan. Er spelen verschillende uitdagingen waardoor feedback goed aanpakken als moeilijk ervaren wordt.

Door het belang van feedback wordt al snel gedacht dat je als coach meer feedback, in de betekenis van individuele informatie over prestaties van medewerkers, moet geven. Dat klopt niet. Feedback kan immers zowel negatieve als positieve effecten op het leren hebben. Het is dus niet de kwantiteit of de hoeveelheid feedback die er toe doet, maar wel de kwaliteit en hoe je het precies aanpakt.

Uiteraard zal iedereen het eens zijn dat wanneer je als feedbackgever heel negatieve of kritische feedback formuleert, dit een omgekeerd effect zal hebben op de feedbackontvanger. Zeker als die eerder op de persoon is dan op gedrag. Minder evident is om in te zien dat ook positieve en goedbedoelde feedback eveneens het tegengestelde effect kan hebben. Hoe moet het dan wel? 

  • Sessie 19 februari - 19/02/2024 om 09:00
  • Sessie 12 november - 12/11/2024 om 09:00

Professionele afstand-nabijheid

  • Sessie 19 april - 19/04/2024 om 09:00
  • Sessie 15 oktober - 15/10/2024 om 09:00

Trajectbegeleiding: studiekeuzes en beroepsuitwegen na de startbaan

  • Sessie 1 - 06/05/2025 om 09:00
  • Sessie 2 - 03/11/2025 om 09:00

Introductiecursus voor VeVe-medewerkers/Schoolspotters

  • Sessie 1 april - 01/04/2025 om 09:00
  • Sessie 25 september - 25/09/2025 om 09:00

Introductiecursus voor onderhoudsmedewerkers

  • 18 maart 2025 voormiddag - 18/03/2025 om 09:00
  • 16 oktober 2025 voormiddag - 16/10/2025 om 09:00

Intervisiedag voor coaches van startbaners

Via deze pagina kan je je inschrijven voor de 'Intervisiedag voor coaches van startbaners'.

  • Sessie 1 oktober - 01/10/2025 om 09:00

Introductiecursus voor JoJo-preventiemedewerkers

Tijdens deze tweedaagse, verplichte vorming krijgt elke preventiemedewerker een beter inzicht in het JoJo-startbanenproject. Op dag 1 staan we uitgebreid stil bij het takenpakket, maar ook bij de rechten en plichten als startbaner. Tijdens dag 2 leer je een aantal praktische zaken die goed van pas zullen komen in je omgang met leerlingen. Tijdens deze vorming krijg je bovendien de kans om ervaringen uit te wisselen met andere preventiemedewerkers en al je vragen over het project te stellen!

Deze training is sterk praktijkgericht en behandelt situaties uit de dagdagelijkse schoolpraktijk waar preventiemedewerkers mee geconfronteerd worden. Concrete casussen worden ingebracht, besproken, gemodelleerd en ingeoefend via rollenspel.

  • 24 en 26 september - 24/09/2025 om 09:00
  • 1 en 2 december - 01/12/2025 om 09:00

Ontmoetingsmoment voor preventiemedewerkers, schoolspotters en hun coaches

Via deze pagina kan je je inschrijven voor de 'Ontmoetingsdag' in de voormiddag in Antwerpen of namiddag in Gent. 

  • Ontmoetingsmoment op 23 oktober 2025 in Antwerpen - 23/10/2025 om 09:00
  • Ontmoetingsmoment op 23 oktober 2025 in Gent - 23/10/2025 om 13:00

JoJo/VeVe-dag



    Re-integratie na TBS ziekte


    Ontdek hoe je als werkgever je personeelsleden met TBS ziekte succesvol kunt begeleiden naar een terugkeer op de werkvloer!

    Wat mag je verwachten?

    • Inzichten in re-integratietrajecten: Leer de verschillende soorten trajecten kennen en ontdek welke het beste past bij jouw situatie.
    • Onderwijsregelgeving: Krijg een overzicht van de mogelijke stelsels binnen de onderwijssector.
    • Bewijs van inspanningen: Kom te weten hoe je jouw inspanningen kunt aantonen, zelfs als de re-integratie niet slaagt.

    AGODI en MEVA nemen je mee door het volledige proces. Na de sessie is er ruimte voor al je vragen.

    Schrijf je nu in en zorg voor een succesvolle re-integratie van je medewerkers!

    • Re integratie na TBS ziekte - 25/09/2025 om 09:30

    Vacantverklaring bij specifieke verlofstelsels - OOM27



    • digitaal vragenuur basisonderwijs - 29/09/2025 om 10:00
    • digitaal vragenuur secundair onderwijs - 29/09/2025 om 14:00
    • digitaal vragenuur deeltijds kunstonderwijs - 29/09/2025 om 15:00

    Studiedag asiel-onderwijs 2025

    Tijdens deze studiedag wisselen de onderwijs- en asielsector (bijvoorbeeld opvangcentra) good practices, informatie en logica van het veld uit.

    Verschillende sprekers delen hoe zij de krachten bundelen en de verschillen tussen onderwijs- en opvanglogica proberen te overbruggen. Aan de hand van concrete casussen en actuele regelgeving krijg je een helder beeld van uitdagingen en oplossingen. 

    De onderwijsnoden van de leerlingen in het opvangnetwerk worden vanuit verschillende perspectieven belicht. Zo bouwen we samen aan meer wederzijds begrip en een sterkere samenwerking. 

    • 1 OPVANG s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 2 AGII s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 3 LOP s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 4 UITSL s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 5 OKAN LL s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 7 AN GP s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 8 VLOR s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 9 DASPA s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 10 ISK NL s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 11 INTERCULT s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 12 VERIFICATIE s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 13 CLB s1 - 07/11/2025 om 13:00
    • 1 OPVANG s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 2 AGII s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 3 LOP s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 4 UITSL s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 6 NT2 s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 8 VLOR s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 9 DASPA s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 10 ISK s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 11 INTERCULT s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 12 VERIFICATIE s2 - 07/11/2025 om 15:00
    • 13 CLB s2 - 07/11/2025 om 15:00

    Discimus 2025-2026


    • Gent voormiddag - 02/10/2025 om 09:15
    • Gent namiddag - 02/10/2025 om 13:15
    • Brussel voormiddag - 17/10/2025 om 09:15
    • Brussel namiddag - 17/10/2025 om 13:15
    • Hasselt voormiddag - 03/11/2025 om 09:15
    • Hasselt namiddag - 03/11/2025 om 13:15
    • Brugge voormiddag - 24/11/2025 om 09:15
    • Brugge namiddag - 24/11/2025 om 13:15
    • Gent reservelijst - 02/10/2025 om 00:00
    • Brussel reservelijst - 17/10/2025 om 00:00
    • Hasselt reservelijst - 03/11/2025 om 00:00
    • Brugge reservelijst - 24/11/2025 om 00:00