Inschrijven

Overzicht van de evenementen onderwijs


Digitale vaardigheid


  • Sessie 11 maart - 11/03/2024 om 09:00
  • Sessie 3 december - 03/12/2024 om 09:00

Stress en faalangst, motivatieproblemen (studietips)

  • Sessie 22 februari - 22/02/2024 om 09:00
  • Sessie 5 november - 05/11/2024 om 09:00

Hoe omgaan met gevoeligheden tussen collega's op de werkvloer?

  • Sessie 26 februari - 26/02/2024 om 09:00
  • Sessie 10 oktober - 10/10/2024 om 09:00

Vrije meningsuiting en polarisatie, identiteit (en religie)


  • Sessie 5 december - 05/12/2024 om 09:00
  • Sessie 10 december - 10/12/2024 om 09:00

Met jongeren op dezelfde golflengte: communiceren met jongeren

Communicatie: er komt veel bij kijken. Deze vorming geeft aan hoe communicatie wel ( en niet ) werkt. Hoe kan je grenzen aangeven? Hoe onderhandel je met een puber? Of nog moeilijker, hoe breng je slecht nieuws? 

Hoe vermijden we fouten? Hoe luisteren we beter naar  jongeren? Hoe geven we de jongere zelf een stem? Hoe vermijden we in zeven sloten tegelijk te lopen? 

In deze praktijkgerichte nascholing met veel video-feedback leren we welke specifieke gesprekken en gesprekstechnieken we kunnen hanteren. 

  • Sessie 5 februari - 05/02/2024 om 09:00
  • Sessie 31 mei - 31/05/2024 om 09:00

Feedback geven, evaluatie-/functioneringsgesprekken voeren

Feedback is een van de krachtigste manieren waarop coaches hun startbaners/ medewerkers kunnen aanzetten tot professionaliseren of leren. Het is een belangrijk onderdeel van elke ondersteuningsmethodiek, bv. één-op-één coaching, groepscoaching, werkbegeleiding en intervisie.

Als coach wil je feedback dan ook goed aanpakken en spendeer je veel tijd aan het uitdenken van een gepaste feedbackaanpak. Toch blijkt in de praktijk dat feedback geven die de startbaner echt doet leren, makkelijker gezegd is dan gedaan. Er spelen verschillende uitdagingen waardoor feedback goed aanpakken als moeilijk ervaren wordt.

Door het belang van feedback wordt al snel gedacht dat je als coach meer feedback, in de betekenis van individuele informatie over prestaties van medewerkers, moet geven. Dat klopt niet. Feedback kan immers zowel negatieve als positieve effecten op het leren hebben. Het is dus niet de kwantiteit of de hoeveelheid feedback die er toe doet, maar wel de kwaliteit en hoe je het precies aanpakt.

Uiteraard zal iedereen het eens zijn dat wanneer je als feedbackgever heel negatieve of kritische feedback formuleert, dit een omgekeerd effect zal hebben op de feedbackontvanger. Zeker als die eerder op de persoon is dan op gedrag. Minder evident is om in te zien dat ook positieve en goedbedoelde feedback eveneens het tegengestelde effect kan hebben. Hoe moet het dan wel? 

  • Sessie 19 februari - 19/02/2024 om 09:00
  • Sessie 12 november - 12/11/2024 om 09:00

(N)iets mis mee?! Omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag


  • Sessie 29 april - 29/04/2024 om 09:00
  • Sessie 14 november - 14/11/2024 om 09:00

Professionele afstand-nabijheid

  • Sessie 19 april - 19/04/2024 om 09:00
  • Sessie 15 oktober - 15/10/2024 om 09:00

Inschrijvingsrecht gewoon basisonderwijs: van start met een aanmeldingsprocedure voor de inschrijvingen voor schooljaar 2025-2026

  • Brussel - 12/09/2024 om 09:30

Digitaal vragenuur vacantverklaringen bij specifieke verlofstelsels van de titularis (OOM27)

  • Basisonderwijs - 24/09/2024 om 10:00
  • Secundair onderwijs - 24/09/2024 om 14:00

Discimus en Mijn Onderwijs voor basis- en secundair onderwijs 2024-2025


  • Brussel - 21/10/2024 om 09:15
  • Gent - 07/11/2024 om 09:15
  • Hasselt - 22/11/2024 om 09:15
  • Antwerpen - 29/11/2024 om 09:15
  • Hasselt EXTRA SESSIE namiddag - 22/11/2024 om 13:15
  • Antwerpen EXTRA SESSIE namiddag - 29/11/2024 om 13:15
  • Reservelijst - 31/12/2444 om 00:00

Netwerkdag voor initiatiefnemers van een aanmeldingsprocedure in het gewoon basisonderwijs - 15 mei 2025

  • Ik neem deel aan de netwerkdag en ontvang binnenkort graag meer informatie over het programma - 15/05/2025 om 09:30

Studiedag asiel-onderwijs


Tijdens deze studiedag wisselen de onderwijssector en de asielsector (bv. opvangcentra) good practices, informatie en de logica van het veld uit.

Verschillende sprekers vertellen hoe zij de krachten bundelen en de verschillen tussen de onderwijslogica en de opvanglogica proberen te overbruggen, er komen concrete casussen aan bod en ook de regelgeving wordt besproken. De onderwijsnoden van de leerlingen in het opvangnetwerk komen zo vanuit verschillende perspectieven aan bod. We proberen op deze manier elkaar beter te begrijpen en nog beter samen te werken.

  • Reservelijst - 25/10/2024 om 00:00
  • Studiedag - 25/10/2024 om 00:00

Digitaal vragenuur vacantverklaringen bij specifieke verlofstelsels van de titularis (OOM27) in het DKO


    Studiedag LOP - Lokaal samenwerken rond gelijke onderwijskansen: hoe meer inzetten op preventie?


    Op vrijdag 29 november 2024 organiseren de gemandateerde LOP-voorzitters, in samenwerking met AGODI, de studiedag Lokaal samenwerken rond gelijke onderwijskansen: hoe meer inzetten op preventie?

    • Ik neem de volledige dag deel - 29/11/2024 om 09:00
    • Ik neem enkel deel aan het voormiddagprogramma - 29/11/2024 om 09:00
    • Ik neem enkel deel aan het namiddagprogramma - 29/11/2024 om 13:00
    • Ik neem geen deel aan een keuzesessie in de voormiddag - 29/11/2024 om 11:15
    • Twee Gentse initiatieven in de kijker, pioniersstudenten HOGENT en project In Canon van Kompanjon vzw - 29/11/2024 om 11:15
    • Toeleiding naar het kleuteronderwijs de Gentse aanpak - 29/11/2024 om 11:15
    • LOP leden verder in gesprek met Ann Peuteman van onderwijsredactie Knack - 29/11/2024 om 11:15
    • Ik neem geen deel aan een keuzesessie in de namiddag - 29/11/2024 om 13:15
    • Schoolbezoek 01 - 29/11/2024 om 13:15
    • Schoolbezoek 02 - 29/11/2024 om 13:15
    • Schoolbezoek 03 - 29/11/2024 om 13:15
    • Schoolbezoek 04 - 29/11/2024 om 13:15
    • Werkbezoek 01 - 29/11/2024 om 13:15
    • Werkbezoek 02 - 29/11/2024 om 13:15
    • Werkwinkel 01 - 29/11/2024 om 13:15
    • Werkwinkel 02 - 29/11/2024 om 13:15
    • Ik neem deel aan de broodjeslunch - 29/11/2024 om 12:15
    • Ik neem niet deel aan de broodjeslunch - 29/11/2024 om 12:15
    • Ik neem deel aan de receptie - 29/11/2024 om 15:30
    • Ik neem niet deel aan de receptie - 29/11/2024 om 15:30

    ABC-opleiding voor nieuwe medewerkers 2024-2025 - basisonderwijs

    • 11 februari 2025 - 11/02/2025 om 08:15
    • Ik neem niet deel op 11 februari - 11/02/2025 om 08:15
    • reservelijst - 28/01/2025 om 00:00
    • 25 februari 2025 - 25/02/2025 om 08:15
    • Ik neem niet deel op 25 februari - 25/02/2025 om 08:15
    • reservelijst - 28/01/2025 om 00:00

    Trajectbegeleiding: studiekeuzes en beroepsuitwegen na de startbaan

    • Sessie 1 - 06/05/2025 om 09:00
    • Sessie 2 - 03/11/2025 om 09:00

    Introductiecursus voor VeVe-medewerkers/Schoolspotters

    • Sessie 1 april - 01/04/2025 om 09:00
    • Sessie 25 september - 25/09/2025 om 09:00

    Introductiecursus voor onderhoudsmedewerkers

    • 18 maart 2025 voormiddag - 18/03/2025 om 09:00
    • 16 oktober 2025 voormiddag - 16/10/2025 om 09:00

    Intervisiedag voor coaches van startbaners

    Via deze pagina kan je je inschrijven voor de 'Intervisiedag voor coaches van startbaners'.

    • Sessie 1 oktober - 01/10/2025 om 09:00

    Introductiecursus voor JoJo-preventiemedewerkers

    Tijdens deze tweedaagse, verplichte vorming krijgt elke preventiemedewerker een beter inzicht in het JoJo-startbanenproject. Op dag 1 staan we uitgebreid stil bij het takenpakket, maar ook bij de rechten en plichten als startbaner. Tijdens dag 2 leer je een aantal praktische zaken die goed van pas zullen komen in je omgang met leerlingen. Tijdens deze vorming krijg je bovendien de kans om ervaringen uit te wisselen met andere preventiemedewerkers en al je vragen over het project te stellen!

    Deze training is sterk praktijkgericht en behandelt situaties uit de dagdagelijkse schoolpraktijk waar preventiemedewerkers mee geconfronteerd worden. Concrete casussen worden ingebracht, besproken, gemodelleerd en ingeoefend via rollenspel.

    • 25 en 28 april - 25/04/2025 om 09:00
    • 24 en 26 september - 24/09/2025 om 09:00
    • 1 en 2 december - 01/12/2025 om 09:00

    Schoolspottersdag

    Via deze pagina kan je je inschrijven voor de 'Schoolspottersdag'.

    • Schoolspottersdag op 19 juni 2025 - 19/06/2025 om 09:00