Inschrijven

Overzicht van de evenementen onderwijs


Digitale vaardigheid


  • Sessie 11 maart - 11/03/2024 om 09:00
  • Sessie 3 december - 03/12/2024 om 09:00

Stress en faalangst, motivatieproblemen (studietips)

  • Sessie 22 februari - 22/02/2024 om 09:00
  • Sessie 5 november - 05/11/2024 om 09:00

Hoe omgaan met gevoeligheden tussen collega's op de werkvloer?

  • Sessie 26 februari - 26/02/2024 om 09:00
  • Sessie 10 oktober - 10/10/2024 om 09:00

Vrije meningsuiting en polarisatie, identiteit (en religie)


  • Sessie 5 december - 05/12/2024 om 09:00
  • Sessie 10 december - 10/12/2024 om 09:00

Met jongeren op dezelfde golflengte: communiceren met jongeren

Communicatie: er komt veel bij kijken. Deze vorming geeft aan hoe communicatie wel ( en niet ) werkt. Hoe kan je grenzen aangeven? Hoe onderhandel je met een puber? Of nog moeilijker, hoe breng je slecht nieuws? 

Hoe vermijden we fouten? Hoe luisteren we beter naar  jongeren? Hoe geven we de jongere zelf een stem? Hoe vermijden we in zeven sloten tegelijk te lopen? 

In deze praktijkgerichte nascholing met veel video-feedback leren we welke specifieke gesprekken en gesprekstechnieken we kunnen hanteren. 

  • Sessie 5 februari - 05/02/2024 om 09:00
  • Sessie 31 mei - 31/05/2024 om 09:00

Feedback geven, evaluatie-/functioneringsgesprekken voeren

Feedback is een van de krachtigste manieren waarop coaches hun startbaners/ medewerkers kunnen aanzetten tot professionaliseren of leren. Het is een belangrijk onderdeel van elke ondersteuningsmethodiek, bv. één-op-één coaching, groepscoaching, werkbegeleiding en intervisie.

Als coach wil je feedback dan ook goed aanpakken en spendeer je veel tijd aan het uitdenken van een gepaste feedbackaanpak. Toch blijkt in de praktijk dat feedback geven die de startbaner echt doet leren, makkelijker gezegd is dan gedaan. Er spelen verschillende uitdagingen waardoor feedback goed aanpakken als moeilijk ervaren wordt.

Door het belang van feedback wordt al snel gedacht dat je als coach meer feedback, in de betekenis van individuele informatie over prestaties van medewerkers, moet geven. Dat klopt niet. Feedback kan immers zowel negatieve als positieve effecten op het leren hebben. Het is dus niet de kwantiteit of de hoeveelheid feedback die er toe doet, maar wel de kwaliteit en hoe je het precies aanpakt.

Uiteraard zal iedereen het eens zijn dat wanneer je als feedbackgever heel negatieve of kritische feedback formuleert, dit een omgekeerd effect zal hebben op de feedbackontvanger. Zeker als die eerder op de persoon is dan op gedrag. Minder evident is om in te zien dat ook positieve en goedbedoelde feedback eveneens het tegengestelde effect kan hebben. Hoe moet het dan wel? 

  • Sessie 19 februari - 19/02/2024 om 09:00
  • Sessie 12 november - 12/11/2024 om 09:00

Professionele afstand-nabijheid

  • Sessie 19 april - 19/04/2024 om 09:00
  • Sessie 15 oktober - 15/10/2024 om 09:00

Trajectbegeleiding: studiekeuzes en beroepsuitwegen na de startbaan

  • Sessie 1 - 06/05/2025 om 09:00
  • Sessie 2 - 03/11/2025 om 09:00

Introductiecursus voor VeVe-medewerkers/Schoolspotters

  • Sessie 1 april - 01/04/2025 om 09:00
  • Sessie 25 september - 25/09/2025 om 09:00

Introductiecursus voor onderhoudsmedewerkers

  • 18 maart 2025 voormiddag - 18/03/2025 om 09:00
  • 16 oktober 2025 voormiddag - 16/10/2025 om 09:00

Intervisiedag voor coaches van startbaners

Via deze pagina kan je je inschrijven voor de 'Intervisiedag voor coaches van startbaners'.

  • Sessie 1 oktober - 01/10/2025 om 09:00

Introductiecursus voor JoJo-preventiemedewerkers

Tijdens deze tweedaagse, verplichte vorming krijgt elke preventiemedewerker een beter inzicht in het JoJo-startbanenproject. Op dag 1 staan we uitgebreid stil bij het takenpakket, maar ook bij de rechten en plichten als startbaner. Tijdens dag 2 leer je een aantal praktische zaken die goed van pas zullen komen in je omgang met leerlingen. Tijdens deze vorming krijg je bovendien de kans om ervaringen uit te wisselen met andere preventiemedewerkers en al je vragen over het project te stellen!

Deze training is sterk praktijkgericht en behandelt situaties uit de dagdagelijkse schoolpraktijk waar preventiemedewerkers mee geconfronteerd worden. Concrete casussen worden ingebracht, besproken, gemodelleerd en ingeoefend via rollenspel.

  • 25 en 28 april - 25/04/2025 om 09:00
  • 24 en 26 september - 24/09/2025 om 09:00
  • 1 en 2 december - 01/12/2025 om 09:00

Nieuwigheden in de regelgeving basisonderwijs 2025-2026


De AGODI-academie organiseert een webinar aan de start van het schooljaar over de nieuwigheden in de regelgeving. Tijdens de infosessie zal de AGODI-academie recente maatregelen toelichten die (ook) het komende schooljaar van kracht zijn. Met het webinar proberen we in eerste instantie de medewerkers van de personeels- en leerlingensecretariaten nog beter te ondersteunen voor het nieuwe schooljaar 2025-2026.

We maken binnenkort de onderwerpen bekend.



  • Nieuwe regelgeving basisonderwijs - 26/08/2025 om 09:30

Nieuwigheden in de regelgeving secundair onderwijs 2025-2026


De AGODI-academie organiseert een webinar aan de start van het schooljaar over de nieuwigheden in de regelgeving. Tijdens de infosessie zal de AGODI-academie recente maatregelen toelichten die (ook) het komende schooljaar van kracht zijn. Met de webinar proberen we in eerste instantie de medewerkers van de personeels- en leerlingensecretariaten nog beter te ondersteunen voor het nieuwe schooljaar 2025-2026.

We maken binnenkort de onderwerpen bekend.


  • Nieuwe regelgeving secundair onderwijs - 25/08/2025 om 09:30

Ontmoetingsmoment voor preventiemedewerkers, schoolspotters en hun coaches

Via deze pagina kan je je inschrijven voor de 'Ontmoetingsdag' in de voormiddag in Antwerpen of namiddag in Gent. 

  • Ontmoetingsmoment op 23 oktober 2025 in Antwerpen - 23/10/2025 om 09:00
  • Ontmoetingsmoment op 23 oktober 2025 in Gent - 23/10/2025 om 13:00

JoJo/VeVe-dag