Inschrijven

Studiedag asiel-onderwijs 2025






















Opleidingsinformatie

Tijdens deze studiedag wisselen de onderwijs- en asielsector (bijvoorbeeld opvangcentra) good practices, informatie en logica van het veld uit.

Verschillende sprekers delen hoe zij de krachten bundelen en de verschillen tussen onderwijs- en opvanglogica proberen te overbruggen. Aan de hand van concrete casussen en actuele regelgeving krijg je een helder beeld van uitdagingen en oplossingen. 

De onderwijsnoden van de leerlingen in het opvangnetwerk worden vanuit verschillende perspectieven belicht. Zo bouwen we samen aan meer wederzijds begrip en een sterkere samenwerking.

Praktische informatie

Datum, uur en locatie

De studiedag vindt plaats op vrijdag 7 november in Herman Teirlinckgebouw in Brussel.

Je bent van harte welkom vanaf 8.30 uur. We starten om 9.15 uur en eindigen om 16.30 uur.

Doelgroep

  • Onderwijsverantwoordelijken van de centra van Fedasil en het Rode Kruis
  • Directeurs / leraars / OKAN-coördinatoren die al OKAN organiseren
  • Directeurs / leraars / OKAN-coördinatoren die (nog) geen OKAN organiseren, maar wel interesse hebben
  • Andere geïnteresseerden zoals verbindingsofficieren, lokale besturen ...

Inschrijven

Deelname is gratis, maar vooraf inschrijven is vereist. Inschrijven kan tot en met 29 oktober.

Het aantal plaatsen is beperkt tot 200 deelnemers. Schrijf je enkel in als je effectief aanwezig kunt zijn.

Kun je toch niet komen? Laat het ons weten, zodat we je plaats kunnen vrijmaken voor een andere geïnteresseerde deelnemer.

Programma en sessies

Dagprogramma

09.00 uur

Onthaal met koffie

Netwerkmoment met infostanden

10.00 uur

Plenair gedeelte

  • Toelichting en situering studiedag
  • Toelichting cijfers en actuele ontwikkelingen door AGODI en Fedasil
12.00 uur

Broodjeslunch

Netwerkmoment met infostanden

13.00 uurKeuzesessie 1
14.35 uurKoffiepauze
15.00 uurKeuzesessie 2
16.30 uurPlenair afsluiten van de dag
16.45 uurEinde van de studiedag

Overzicht keuzesessies

Geef via het inschrijvingsformulier door voor welke sessies jij interesse hebt. Kies er twee. Na inschrijving ontvang je via e-mail een overzicht van je gekozen sessies. 

Een aantal sessies zijn afgestemd op anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs én OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs. Een aantal andere zijn specifiek voor OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs. Hou daar rekening mee als je een sessie kiest.

Herken je sessies van de vorige editie? Dat kan! De interesse was bijzonder groot en verschillende deelnemers vonden het jammer dat ze een sessie niet konden volgen. We vulden aan met nieuwe sessies, maar je kunt er ook voor kiezen om een sessie te volgen die je vorig jaar volgde ter opfrissing.


niveaumax/
sessie

1 - Het opvanglandschap van Fedasil en het Rode Kruis (OPVANG)

Deze sessie is ondertussen een vaste waarde op de studiedag. Het opvanglandschap is voortdurend in beweging. Centra openen, centra sluiten, er worden tijdelijke mogelijkheden gecreëerd, capaciteiten veranderen. Fedasil en het Rode Kruis nemen je mee.

bao
so

24

2 - AGII: hoe werkt het Vlaams inburgeringsbeleid (AGII)

Het Agentschap Integratie & Inburgering licht de onderdelen van het aanbod inburgering toe: maatschappelijke oriëntatie & trajectbegeleiding, Nederlands leren, traject naar werk en het participatie- en netwerktraject)

Je krijgt ook een inkijk in de werking van een ‘verbindingsofficier’, die lokale besturen ondersteunt bij de opstart van een opvangcentrum voor asielzoekers. 

bao
so
24

3 - AN, dat is goed samenwerken in LOP-gebied: overleg in Antwerpen (LOP)

LOP-deskundigen en experten ter zake komen jou vertellen over hoe zij samenwerken met verschillende partners (LOP, scholen en opvangcentrum). Je raakt geïnspireerd om op zoek te gaan naar hoe de samenwerking in jullie buurt verder kan groeien! De LOP-deskundigen van Antwerpen lichten de concrete overlegstructuren toe die er in de stad gebruikt worden.

bao
so
24

4 - Uitsluitingen en afwezigheid bij OKAN-leerlingen (UITSL)

Opnieuw een vaste waarde op de studiedag. (OK)AN-leerlingen komen vaak in aanraking met de regelgeving rond afwezigheden en uitsluiting. Themaspecialisten lichten de regelgeving rond uitsluiting en afwezigheden voor (OK)AN-leerlingen toe. 

bao
so
24

5 - Leren leren in OKAN (OKAN LL)

De provincie Vlaams-Brabant investeert in de Nederlandse taal. Dat resulteert in een OKAN-netwerk dat een heel aantal prachtige voorbeelden kan brengen. We spitsen ons toe op leren leren voor OKAN-leerlingen. 

so24

6 - NT2 na OKAN (NT2)

De provincie Vlaams-Brabant investeert in de Nederlandse taal. Dat resulteert in een OKAN-netwerk dat een heel aantal prachtige voorbeelden kan brengen. We spitsen ons toe op NT2 na OKAN.


24

7 - AN in het basisonderwijs: een inspirerend voorbeeld gebracht vanuit een school (AN GP)

De voorbije jaren konden we telkens rekenen op een good practice uit het secundair onderwijs. We vergeten ons basisonderwijs niet! Eén van de collega’s van het AN-onderwijs licht zijn of haar goede praktijk toe. Een mooi voorbeeld van hoe je het kan aanpakken om voor AN-leerlingen een divers aanbod uit te werken dat inspeelt op hun noden in het basisonderwijs.

bao12

8 - Sterk onthaalonderwijs door verbinding: advies van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR)

In mei 2025 bracht de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) zijn advies uit over het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs. Samen met de dossierbeheerder duiken we dieper het advies en de aanbevelingen in die de Vlor heeft ten aanzien van onthaalonderwijs.

so24

9 - DASPA: het OKAN-verhaal aan de andere kant van de taalgrens (DASPA)

In Vlaanderen kennen we OKAN. De Waalse tegenhanger van OKAN heet DASPA. We kijken even over de taalgrens en leren hoe onderwijs aan anderstalige nieuwkomers er vorm krijgt!

bao
so
24

10 - ISK: het verhaal van AN in Nederland (ISK NL)

Naast de Waalse collega’s, krijgen we opnieuw de Nederlandse collega’s van ISK over de vloer. Zij vertellen ons hoe men de werking van anderstalige nieuwkomers aanpakt in Nederland. Je leert bijzonder veel bij in deze inspirerende sessie.

bao
so
24

11 - Interculturele bemiddelaars: inspiratie voor de klasvloer (INTERCULT)

In een AN-klas komen er heel wat culturen samen. In deze sessie reiken de interculturele bemiddelaars van de Foyer in Brussel tips aan rond cultuursensitief omgaan met en omgaan met conflicten tussen leerlingen afkomstig uit verschillende landen, culturen en achtergronden. Als je deelneemt aan deze sessie, mag je een casus meenemen.

bao
so
12

12 - Verificatie van AN: hoe loopt dat? (VERIFICATIE)

Verificatie is voor veel scholen een spannend begrip. Samen met specialisten ter zake duiken we wat dieper in hoe verificatie van AN vorm krijgt en waar je op moet letten.

(!) Opgelet: tijdens

  • keuzesessie 1 komt basisonderwijs aan bod
  • keuzesessie 2 komt secundair onderwijs aan bod. 
bao (!)
so (!)
24

13 - Traumasensitief werken met het CLB (CLB)

Een deel van de nieuwkomers in jouw klas dragen een rugzak met negatieve ervaringen en overtuigingen met zich mee. Doordat ze vaak geconfronteerd werden met schokkende gebeurtenissen, geweld en afwijzing kampen zij vaak met een verhoogd stressniveau. Samen met het CLB verkennen we hoe je traumasensitief kan werken in je (OKAN-)klaspraktijk.

bao
so
24


Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

AGODI gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren, om je te kunnen contacteren als dat nodig blijkt en om de opleiding op maat te kunnen aanbieden.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Je gegevens worden tot maximum 1 jaar na het opleidingsmoment bewaard zodat we onze opleidingen kunnen evalueren of om je verder op de hoogte te kunnen houden van het toekomstig aanbod. Na deze datum worden je gegevens uit onze databanken verwijderd.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming 
AGODI - Agentschap voor Onderwijsdiensten 
Koning Albert II-laan 15 
1210 Brussel

Verantwoordelijken

AGODI-academie: agodi.academie@vlaanderen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens. AGODI beschikt ook over een procedure om met gegevenslekken om te gaan.

Jouw rechten

Je kunt via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op http://www.agodi.be/over-ons/privacyverklaring