Opleidingsinformatie

Tijdens deze studiedag wisselen de onderwijs- en asielsector (bijvoorbeeld opvangcentra) good practices, informatie en logica van het veld uit.
Verschillende sprekers delen hoe zij de krachten bundelen en de verschillen tussen onderwijs- en opvanglogica proberen te overbruggen. Aan de hand van concrete casussen en actuele regelgeving krijg je een helder beeld van uitdagingen en oplossingen.
De onderwijsnoden van de leerlingen in het opvangnetwerk worden vanuit verschillende perspectieven belicht. Zo bouwen we samen aan meer wederzijds begrip en een sterkere samenwerking.
Praktische informatie

Datum, uur en locatie
De studiedag vindt plaats op vrijdag 7 november in Herman Teirlinckgebouw in Brussel.
Je bent van harte welkom vanaf 8.30 uur. We starten om 9.15 uur en eindigen om 16.30 uur.
Doelgroep
- Onderwijsverantwoordelijken van de centra van Fedasil en het Rode Kruis
- Directeurs / leraars / OKAN-coördinatoren die al OKAN organiseren
- Directeurs / leraars / OKAN-coördinatoren die (nog) geen OKAN organiseren, maar wel interesse hebben
- Andere geïnteresseerden zoals verbindingsofficieren, lokale besturen ...
Inschrijven
Deelname is gratis, maar vooraf inschrijven is vereist. Inschrijven kan tot en met 29 oktober.
Het aantal plaatsen is beperkt tot 200 deelnemers. Schrijf je enkel in als je effectief aanwezig kunt zijn.
Kun je toch niet komen? Laat het ons weten, zodat we je plaats kunnen vrijmaken voor een andere geïnteresseerde deelnemer.
Programma en sessies

Dagprogramma
09.00 uur | Onthaal met koffie Netwerkmoment met infostanden |
10.00 uur | Plenair gedeelte - Toelichting en situering studiedag
- Toelichting cijfers en actuele ontwikkelingen door AGODI en Fedasil
|
12.00 uur | Broodjeslunch Netwerkmoment met infostanden |
13.00 uur | Keuzesessie 1 |
14.35 uur | Koffiepauze |
15.00 uur | Keuzesessie 2 |
16.30 uur | Plenair afsluiten van de dag |
16.45 uur | Einde van de studiedag |
Overzicht keuzesessies
Geef via het inschrijvingsformulier door voor welke sessies jij interesse hebt. Kies er twee. Na inschrijving ontvang je via e-mail een overzicht van je gekozen sessies.
Een aantal sessies zijn afgestemd op anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs én OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs. Een aantal andere zijn specifiek voor OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs. Hou daar rekening mee als je een sessie kiest.
Herken je sessies van de vorige editie? Dat kan! De interesse was bijzonder groot en verschillende deelnemers vonden het jammer dat ze een sessie niet konden volgen. We vulden aan met nieuwe sessies, maar je kunt er ook voor kiezen om een sessie te volgen die je vorig jaar volgde ter opfrissing.
| niveau | max/ sessie |
1 - Het opvanglandschap van Fedasil en het Rode Kruis (OPVANG) Deze
sessie is ondertussen een vaste waarde op de studiedag. Het opvanglandschap is
voortdurend in beweging. Centra openen, centra sluiten, er worden tijdelijke
mogelijkheden gecreëerd, capaciteiten veranderen. Fedasil en het Rode Kruis
nemen je mee. | bao so | 24
|
2 - AGII: hoe werkt het Vlaams inburgeringsbeleid (AGII) Het Agentschap Integratie & Inburgering licht de onderdelen van het
aanbod inburgering toe: maatschappelijke oriëntatie & trajectbegeleiding,
Nederlands leren, traject naar werk en het participatie- en netwerktraject)
Je krijgt ook een inkijk in
de werking van een ‘verbindingsofficier’, die lokale besturen ondersteunt bij
de opstart van een opvangcentrum voor asielzoekers. | bao so | 24 |
3 - AN, dat is goed samenwerken in LOP-gebied: overleg in Antwerpen (LOP) LOP-deskundigen
en experten ter zake komen jou vertellen over
hoe zij samenwerken met verschillende partners (LOP, scholen en opvangcentrum).
Je raakt geïnspireerd om op zoek te gaan naar hoe de samenwerking in jullie
buurt verder kan groeien! De LOP-deskundigen van Antwerpen lichten de concrete
overlegstructuren toe die er in de stad gebruikt worden. | bao so | 24 |
4 - Uitsluitingen en afwezigheid bij OKAN-leerlingen (UITSL) Opnieuw
een vaste waarde op de studiedag. (OK)AN-leerlingen komen vaak in aanraking met
de regelgeving rond afwezigheden en uitsluiting. Themaspecialisten lichten de
regelgeving rond uitsluiting en afwezigheden voor (OK)AN-leerlingen toe. | bao so | 24 |
5 - Leren leren in OKAN (OKAN LL) De
provincie Vlaams-Brabant investeert in de Nederlandse taal. Dat resulteert in
een OKAN-netwerk dat een heel aantal prachtige voorbeelden kan brengen. We
spitsen ons toe op leren leren voor OKAN-leerlingen. | so | 24 |
6 - NT2 na OKAN (NT2) De
provincie Vlaams-Brabant investeert in de Nederlandse taal. Dat resulteert in
een OKAN-netwerk dat een heel aantal prachtige voorbeelden kan brengen. We
spitsen ons toe op NT2 na OKAN. |
| 24 |
7 - AN in het basisonderwijs: een inspirerend voorbeeld gebracht vanuit een school (AN GP) De voorbije jaren konden we telkens rekenen op een
good practice uit het secundair onderwijs. We vergeten ons basisonderwijs niet!
Eén van de collega’s van het AN-onderwijs licht zijn of haar goede praktijk
toe. Een mooi voorbeeld van hoe je het kan aanpakken om voor AN-leerlingen een
divers aanbod uit te werken dat inspeelt op hun noden in het basisonderwijs. | bao | 12 |
8 - Sterk onthaalonderwijs door verbinding: advies van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) In
mei 2025 bracht de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) zijn advies uit over het
onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs.
Samen met de dossierbeheerder duiken we dieper het advies en de aanbevelingen
in die de Vlor heeft ten aanzien van onthaalonderwijs. | so | 24 |
9 - DASPA: het OKAN-verhaal aan de andere kant van de taalgrens (DASPA) In
Vlaanderen kennen we OKAN. De Waalse tegenhanger van OKAN heet DASPA. We kijken
even over de taalgrens en leren hoe onderwijs aan anderstalige nieuwkomers er
vorm krijgt! | bao so | 24 |
10 - ISK: het verhaal van AN in Nederland (ISK NL) Naast
de Waalse collega’s, krijgen we opnieuw de Nederlandse collega’s van ISK over
de vloer. Zij vertellen ons hoe men de werking van anderstalige nieuwkomers
aanpakt in Nederland. Je leert bijzonder veel bij in deze inspirerende sessie. | bao so | 24 |
11 - Interculturele bemiddelaars: inspiratie voor de klasvloer (INTERCULT) In
een AN-klas komen er heel wat culturen samen. In deze sessie reiken de
interculturele bemiddelaars van de Foyer in Brussel tips aan rond
cultuursensitief omgaan met en omgaan met conflicten tussen leerlingen
afkomstig uit verschillende landen, culturen en achtergronden. Als je deelneemt
aan deze sessie, mag je een casus meenemen. | bao so | 12 |
12 - Verificatie van AN: hoe loopt dat? (VERIFICATIE) Verificatie is voor veel scholen een spannend begrip. Samen met specialisten
ter zake duiken we wat dieper in hoe verificatie van AN vorm krijgt en waar je
op moet letten.
(!) Opgelet: tijdens - keuzesessie 1 komt basisonderwijs aan bod
- keuzesessie 2 komt secundair onderwijs aan bod.
| bao (!) so (!) | 24 |
13 - Traumasensitief werken met het CLB (CLB) Een
deel van de nieuwkomers in jouw klas dragen een rugzak met negatieve ervaringen
en overtuigingen met zich mee. Doordat ze vaak geconfronteerd werden met
schokkende gebeurtenissen, geweld en afwijzing kampen zij vaak met een verhoogd
stressniveau. Samen met het CLB verkennen we hoe je traumasensitief kan werken
in je (OKAN-)klaspraktijk. | bao so | 24 |
Privacy
Bescherming van persoonsgegevens
AGODI gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving
te registreren, om je te kunnen contacteren als dat nodig blijkt en om de
opleiding op maat te kunnen aanbieden.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan
derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Je gegevens worden tot maximum 1 jaar na het
opleidingsmoment bewaard zodat we onze opleidingen kunnen evalueren of om je
verder op de hoogte te kunnen houden van het toekomstig aanbod. Na deze datum
worden je gegevens uit onze databanken verwijderd.
Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
AGODI - Agentschap voor Onderwijsdiensten
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Verantwoordelijken
AGODI-academie: agodi.academie@vlaanderen.be
Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het
verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke
gegevens. AGODI beschikt ook over een procedure om met gegevenslekken om te
gaan.
Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be vragen
welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of
verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw
gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen
hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen
met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be. Ben
je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je
wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van
gegevensverwerking vind je op http://www.agodi.be/over-ons/privacyverklaring