Startpagina
Tijdens deze gratis studiedag delen experts, organisaties en enkele bedrijven inzichten over hoe AI kan bijdragen aan het verbeteren van het leerproces en hoe scholen AI verantwoord kunnen integreren in hun werking.
Deelnemers krijgen op deze studiedag de kans om praktische kennis op te doen, misvattingen rond AI te ontkrachten en te netwerken met andere collega’s die geïnteresseerd zijn in de educatieve mogelijkheden van AI. Het doel is om jou als onderwijsprofessional weerbaar te maken en te voorzien van de tools om AI op een ethische en verantwoorde manier toe te passen in je lespraktijk of een plaats te geven in het beleidsplan van jouw school.
Praktische informatie
Datum en uur
De studiedag vindt plaats op maandag 18 november 2024 van 9.30 tot 17 uur.
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken.
Locatie en bereikbaarheid
De studiedag vindt plaats in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel (op wandelafstand van station Brussel-Noord).
Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. Het aantal plaatsen is beperkt tot 250 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af. Inschrijven kan tot uiterlijk 10 oktober 2024, 23u59 en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier.
Programma
De toelichting van de verschillende inspiratiesessies vind je hier.
8.30 - 9.30
| Ontvangst + infomarkt |
9.30 - 9.45 | Welkomstwoord Hamid Riffi, directeur Kenniscentrum Digisprong
|
9.45 - 11.00
| Keynote ‘Artificial Intelligence: Hype en realiteit’ - Jeroen Baert
Wat kan je verwachten? Wat is Artificiële Intelligentie wél en niet? Wat is generatieve AI? Hoe werken neurale netwerken, ChatGPT en Dall-E? Wat zijn de sterktes, zwaktes en limieten van deze tools? Wat is de impact van AI op onze maatschappij en de manier waarop we werken en informatie vergaren? Hoe ziet de toekomst van AI eruit? Hoe kan ik AI nu nuttig inzetten, als individu en bedrijf?
Wie is Jeroen Baert? Jeroen Baert studeerde in 2010 af als Burgerlijk Ingenieur Computerwetenschappen en deed onderzoek in de Computer Graphics groep van de KU Leuven. Als wetenschapscommunicator en comedian (o.a. Belgische Improvisatie Liga) maakt hij deel uit van het Nerdland-project van Lieven Scheire. Jeroen houdt ervan om op humoristische wijze hypes te ontleden en zijn publiek mee te nemen langs alle aspecten van de nieuwe technologieën die op ons afsteven.
|
11.00 - 11.30 | Koffiepauze + infomarkt |
11.30 - 12.15
| Inspiratiesessie 1 |
12.15 - 13.00 | Lunch + infomarkt |
13.00 - 13.45
| Inspiratiesessie 2 |
13.45 - 14.00 | Lokaalwissel |
14.00 - 14.45 | Inspiratiesessie 3 |
14.45 - 15.15 | Koffiepauze + infomarkt |
15.15 -17.00 | Slotnote “Onderwijs en training in het tijdperk van AI: uitdagingen en kansen” door Rani Van Schoors
Wat kan je verwachten? Zullen robots binnenkort de klas overnemen van leerkrachten? Deze vraag raakt de kern van AIED (AI in education) onderzoek. In deze sessie worden de boeiende ontwikkelingen binnen dit onderzoeksdomein besproken. We verkennen de relatie tussen AI en onderwijs: Het brede spectrum van AI en AI-toepassingen wordt toegelicht vanuit een pedagogisch perspectief. Daarnaast worden de uitdagingen van AI in het onderwijs besproken: Technische, ethische en implementatie-uitdagingen die verband houden met AI in het onderwijs staan centraal. Tot slot behandelen we handvaten voor de toekomst: We bespreken hoe om te gaan met AI-trends en -hypes en geven inzichten voor een verantwoorde en zinvolle integratie van AI in het onderwijs. Wie is Rani Van Schoors? Dr. Rani Van Schoors is postdoctoraal onderzoeker binnen de onderzoeksgroep itec – een imec-onderzoeksgroep aan de KU Leuven. Ze heeft een PhD in Onderwijstechnologie, met een focus op digitaal gepersonaliseerd leren. Breder onderzoekt ze de implementatie van nieuwe technologieën in het onderwijs en training context, waaronder AI en XR. Als docent binnen de Master of Artificial Intelligence in Business and Industry aan de KU Leuven onderzoekt ze de impact van AI in het onderwijs.
|
Workshops
Voor het keuzegedeelte van de AI-studiedag stellen we jullie 3 reeksen voor met telkens 9 verschillende inspiratiesessies van 45 minuten. Het is de bedoeling dat je als deelnemer inschrijft op één sessie naar keuze uit elke reeks. Je kiest dus in totaal voor 3 verschillende sessies.
Download hier het volledige gedetailleerde programma van de sessies voor meer informatie.
Privacy
Bescherming van persoonsgegevens
Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.
Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Kenniscentrum Digisprong
Koning Albert II-laan 15 (3A)
1210 Brussel
Verantwoordelijke
Sara Fourneau (sarah.fourneau@ond.vlaanderen.be).
Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.
Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.