Inschrijven

Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.

Gegevens van de organisatie

Gegevens van de deelnmer

Privacy en keuzes







Startpagina

Hoe kan je effectief en op kindermaat werken aan taal, wiskunde en executieve functies bij kleuters?

Kom naar de inspirerende studienamiddag ‘Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.’

De studiedag is een unieke kans voor iedereen die werkzaam is in het kleuteronderwijs (in de kleuterscholen zelf, als opleider of in het beleid) om kennis te maken met de nieuwste wetenschappelijke inzichten en bijhorende inspirerende praktijkvoorbeelden.

Je maakt kennis met aanbevelingen voor het Vlaamse kleuteronderwijs uit het OBPWO-onderzoek Kwalitatief en Inspirerend Kleuteronderwijs. In dit onderzoek werd nagegaan welke praktijken volgens de wetenschap effectief zijn voor het bevorderen van taal, wiskunde en executieve functies, en in hoeverre deze praktijken ingezet worden in het Vlaamse kleuteronderwijs.

Deelnemers aan de studiedag ontvangen een uniek gedrukt exemplaar van de drie inspiratiegidsen uit het project.

Praktische informatie

Datum en uur

De studiedag vindt plaats op vrijdag 29/11/2024, van 13u tot 16u.

Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken.

Locatie en bereikbaarheid

De studiedag vindt plaats in het Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88, 1000 Brussel.  

Inschrijven

Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht.

Het aantal plaatsen is beperkt tot 250 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af.

Inschrijven kan uiterlijk tot 26/11/2024 om 12u en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier.

Programma


UurActiviteit/thema/sprekerLocatie
12u30Onthaal met koffie
Binnentuin
13uVerwelkoming Jeroen Backs, Departement Onderwijs en Vorming
Groot auditorium
13u10Taal, wiskunde en executieve functies in de kleuterklas. Inleiding over het onderzoek, belangrijke resultaten en tools.
Groot auditorium
14uPauze voor verplaatsing

14u10Workshop ronde 1
Groot auditorium, klein auditorium, workshoplokalen
15uPauze voor verplaatsing

15u10Workshop ronde 2
Groot auditorium, klein auditorium, workshoplokalen
16uReceptie, met mogelijkheid tot babbel met projectmedewerkers
Binnentuin

Workshop ronde 1

Workshop 1.1. Executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk. 

Via deze workshop willen we je inspireren om de executieve functies van kleuters in je kleuterklas op een kwalitatieve manier te versterken. We geven aanbevelingen, tips en voorbeelden, gebaseerd op de resultaten van internationaal wetenschappelijk onderzoek en onze bezoeken in Vlaamse kleuterscholen.

Workshop 1.2. Taal in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk.

In deze workshop staat de taalontwikkeling van kleuters centraal. Vanuit wat internationaal wetenschappelijk onderzoek ons leert en onze bezoeken in Vlaamse kleuterscholen, geven we aanbevelingen, tips en voorbeelden van hoe je de taalontwikkeling van kleuters op een kwalitatieve manier kan versterken.  We focussen daarbij op praktijken waar het Vlaamse kleuteronderwijs minder vertrouwd mee is. 

Workshop 1.3. Een inkijk in de effectieve internationale interventies voor wiskunde en executieve functies. (ws lokaal 

In deze workshop stellen we de gebruikte effectieve internationale interventies voor wiskunde en executieve functies voor, waarna deelnemers ook de (Engelstalige) materialen bij de interventies kunnen doornemen. Op die manier krijgen deelnemers meer gedetailleerde informatie over de gebruikte aanpakken ter stimulering van wiskunde en executieve functies binnen de effectieve interventies in de kleuterklas.

De beschikbare effectieve interventies voor wiskunde zijn:

  • Pre-K Mathematics (VS)
  • Building Blocks (VS)
  • Playful Learning (Noorwegen – met vertaalde versie naar het Engels)
  • Roots (VS)

De beschikbare effectieve interventies voor EF zijn:

  • Social-emotional learning foundations (SELF, uit de VS)
  • Preschool Situational Self-Regulation Toolkit Program (PRSIST, Australië)
  • Second step social-emotional learning (SSEL, uit de VS)
  • Building Blocks (uit de VS)


Workshop ronde 2

Workshop 2.1. Executieve functies in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk. 

Via deze workshop willen we je inspireren om de executieve functies van kleuters in je kleuterklas op een kwalitatieve manier te versterken. We geven aanbevelingen, tips en voorbeelden, gebaseerd op de resultaten van internationaal wetenschappelijk onderzoek en onze bezoeken in Vlaamse kleuterscholen. Deze workshop is een herhaling van workshop 1.1 Executieve functies in de kleuterklas.

Workshop 2.2. Wiskunde in de kleuterklas. Lessen uit de wetenschap, voorbeelden uit de praktijk. 

Via deze workshop willen we je inspireren om de ontwikkeling van het inzicht in wiskunde bij je kleuters op een kwalitatieve manier te versterken. We geven aanbevelingen, tips en voorbeelden, gebaseerd op de resultaten van internationaal wetenschappelijk onderzoek en onze bezoeken in Vlaamse kleuterscholen. We focussen daarbij op praktijken waar het Vlaamse kleuteronderwijs minder vertrouwd mee is.

Workshop 2.3. Een inkijk in de effectieve internationale interventies voor taal.

In deze workshop stellen we de gebruikte effectieve internationale interventies voor taal voor, waarna deelnemers ook de (Engelstalige) materialen bij de interventies kunnen doornemen. Op die manier krijgen deelnemers meer gedetailleerde informatie over de gebruikte aanpakken ter stimulering van taal binnen de effectieve interventies in de kleuterklas. 

De beschikbare effectieve interventies voor taal zijn:

  • Blueprint for Early Literacy (uit de VS)
  • Read it Again (uit de VS)
  • Structured Preschool Efforts in Language and Literacy (SPELL, uit Denemarken – met vertaalde versie naar het Engels)
  • Language Education Activities for Preschoolers (LEAP, uit Denemarken – met vertaalde versie naar het Engels)
  • Story Champs (uit de VS)
  • Nuffield Early Language Intervention (NELI, uit de UK)
  • Språkforståelse i barnehagen (SFB, uit Noorwegen, beperkte materialen)


Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Departement Onderwijs en Vorming
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel

Verantwoordelijke

Miekatrien Sterck, miekatrien.sterck@ond.vlaanderen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Jouw rechten

Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.

Contact

Voor vragen over de studienamiddag en je inschrijving kan je contact opnemen met Miekatrien Sterck, miekatrien.sterck@ond.vlaanderen.be