Opleidingsinformatie

Op vrijdag 29 november 2024 organiseren de gemandateerde LOP-voorzitters, in samenwerking met AGODI, de studiedag 'Lokaal samenwerken rond gelijke onderwijskansen: hoe meer inzetten op preventie?'
Voor wie?
Het doelpubliek zijn
de LOP-voorzitters, de LOP-deskundigen, de LOP-leden, een aantal genodigden en
andere geïnteresseerden.
Praktische informatie

Datum en uur
Vrijdag 29 november van 9u tot 16u
Raadpleeg het programma om de planning en invulling van de studiedag te bekijken.
Locatie
De studiedag vindt plaats in het VAC Gent:
Virginie Lovelinggebouw
Koningin Maria Hendrikaplein 70
9000 Gent
Bereikbaarheid
VAC Gent
Deelname en inschrijven
De deelname is gratis, maar vooraf inschrijven is vereist.
Inschrijven kan tot 22 november 2024.
Programma
9u00 | Onthaal met koffie |
9u30 | Verwelkoming door Magda De Meyer (woordvoerder van de LOP-voorzitters) en Ann Lips (afdelingshoofd Afdeling Scholen en leerlingen - AGODI)
|
10u00 | Keynote spreker Ann Peuteman (onderwijsredactie
Knack) - Ongehoorde stemmen in de media: ‘Waarom gaat het
altijd weer over witte leerlingen uit de richting Latijn-wiskunde?’ |
10u45 | Koffiepauze |
11u15 | Keuzesessie 1: keuze uit 3 sessies |
12u15 | Middagpauze / broodjeslunch |
12u45 | Vertrek naar schoolbezoeken, werkbezoeken en werkwinkels |
13u15 | Keuzesessie 2: keuze uit verschillende schoolbezoeken, werkbezoeken en werkwinkels |
14u45 | Terugkeer naar VAC Gent |
15u15 | Slotwoord door Katrien Cerpentier (Kabinet minister Zuhal Demir) en receptie |
Overzicht keuzesessie 1 voormiddag (11u15-12u15)
|
| max |
1. | Twee Gentse initiatieven in de kijker: pioniersstudenten HOGENT en project ‘In Canon’ van Kompanjon vzw (laureaat Koningin Paolaprijs 2024) | 100 |
2. | Toeleiding naar het kleuteronderwijs: de Gentse aanpak | 80 |
3. | LOP-leden verder in gesprek met Ann Peuteman (onderwijsredactie Knack)
| 20 |
Overzicht keuzesessie 2 schoolbezoeken, werkbezoeken en werkwinkels namiddag (13u15-14u45)
Alle schoolbezoeken en andere werkbezoeken zijn op wandelafstand. Het openbaar vervoer gebruiken kan ook, dit is dan op eigen kosten.
|
|
| max |
Schoolbezoek_01 | Don
Bosco Sint-Denijs-Westrem met o.m. OKAN-werking (inclusief
vervolgschoolcoaching), traject gekwalificeerde uitstroom en project brede leer- en leefomgeving
| Don
Bosco Sint-Denijs-Westrem
| 30 |
Schoolbezoek_02
| Richtpunt Gent met o.m. OKAN-werking (inclusief vervolgschoolcoaching),
opstroomoptie in 2B en traject gekwalificeerde uitstroom
| Richtpunt
Gent
| 30 |
Schoolbezoek_03 | IVV
Sint-Vincentius Gent met o.m. opstroomoptie in 2B en geïntegreerde werking OV4
type 9
| IVV
Sint-Vincentius Gent
| 24 |
Schoolbezoek_04 | Bezoek aan basisschool De Kleine Icarus
| De Kleine Icarus | 12 |
Werkbezoek_01 | Onderwijscentrum Gent | Stadskantoor | 30 |
Werkbezoek_02
| TOPunt
Gent
| Stadskantoor
| 30 |
Werkwinkel_01
| Lokaal
inzetten op preventie: wat kunnen leerlingen en ouders betekenen?
| VAC Gent
| 20 |
Werkwinkel_02 | Onderzoek Onderwijs en welzijn (HOGENT) | VAC Gent | 40 |
Meer informatie over de keynote
Ongehoorde stemmen in de media: 'Waarom gaat het altijd weer over witte leerlingen uit de richting Latijn-wiskunde?’ Als het in kranten of journaals over het onderwijs gaat, wordt dat al te vaak verengd tot de doorstroomfinaliteit. Daardoor blijven veel uitdagingen waar het onderwijsveld vandaag voor staat onderbelicht. Dat heeft niet alleen impact op de publieke opinie, maar ook op het beleid. Veel heeft te maken met de stemmen die meestal in de media worden gehoord. Dat gaat van pedagogen en psychologen tot economen en politici. De mensen die écht met leerlingen in contact komen, zoals leerkrachten, CLB-medewerkers of de leden van lokale overlegplatforms, komen haast nooit aan het woord. Jarenlang was dat ook zo in Knack. Tot het weekblad het geweer van schouder veranderde en besloot om meer te luisteren naar de échte experts: degenen die zelf voor de klas staan. Ann Peuteman, onderwijsredactie Knack |
Meer informatie over enkele keuzesessies
Pioniersstudenten
Kom meer te weten over de pioniersstudenten bij HOGENT. Het
Research Centre for Learning in Diversity van HOGENT onderzoekt sinds 2019 in
verschillende projecten pioniersstudenten en aspirant-pioniersstudenten.
Aspirant-pioniersstudenten zijn jongeren uit het secundair onderwijs die verder
willen sturen en wiens ouders geen diploma hoger onderwijs hebben. Daarnaast –
en als gevolg van die onderzoeken - richt HOGENT sinds twee jaar pioniersdagen
in met de bedoeling startende pioniersstudenten krachtiger te laten starten.
Tijdens die dagen leiden actuele studenten ze op een interactieve manier de
wereld van het hoger onderwijs binnen. Zo krijgen ze al wat kennis mee én
beginnen ze het academiejaar met een sociaal netwerk.
David Van Bunder, Research Centre for Learning in
Diversity, HOGENT
Kiara Vansimaeys, voorzitter Algemene Studentenraad Revolte, HOGENT
Toemaatje: Multicultural
Classrooms, Inclusive Learning and Teaching in Higher Education Voor de geïnteresseerde deelnemers, die niet mee op
schoolbezoek of werkbezoek gaan, bieden we nog een toemaatje aan van 12u15 tot
12u45. Het Research Centre for Learning in Diversity van HOGENT
heeft de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het Erasmus+ project
"Multicultural Classrooms, Inclusive Learning and Teaching in Higher
Education", samen met partners uit Turkije, Spanje, Roemenië, Bulgarije en
Tsjechië. Dit project heeft als doel de vaardigheden van docenten te
ontwikkelen om effectief te werken in een multiculturele en meertalige
omgeving. Er zijn een onlinetraining en een handboek ontwikkeld met zowel
theoretische inzichten als praktische methodieken en tools, waarmee de
culturele diversiteit van jongeren in de lessen kan worden benut om inclusiever
onderwijs te creëren. Dit praktische deel is ook zeer geschikt voor gebruik in
het secundair onderwijs.
David Van
Bunder, Research Centre for Learning in Diversity, HOGENT
|
Project ‘In Canon’ van Kompanjon vzw (laureaat Koningin
Paolaprijs 2024)
Kompanjon vzw is vooral bekend voor
studieondersteuning-aan-huis. Kompanjon verbindt daarbij studenten
uit het hoger onderwijs met maatschappelijk kwetsbare gezinnen. Met het vrij
recente initiatief ‘In Canon’ krijgen specifiek de leerlingen van de
opstoomoptie in 2B een buddy. Met die vernieuwende aanpak werd Kompanjon vzw
laureaat van de Koningin Paolaprijs 2024.
Katelijne Béatse, coördinator Kompanjon vzw |
Toeleiding naar het kleuteronderwijs: de Gentse aanpak
Laat je meenemen in de Gentse aanpak van de toeleiding naar
het kleuteronderwijs en over de partners die daarbij betrokken zijn (zoals de
inloopteams).
Lia Blaton, Onderwijscentrum Gent en voorzitter werkgroep
kleuterparticipatie van LOP Gent BaO
Els Bertels, LOP-deskundige |
Don Bosco Sint-Denijs-Westrem
Je krijgt eerst een korte voorstelling van de school. Daarna
worden er drie kleine groepen gemaakt. Via een doorschuifsysteem maakt elke
groep kennis met de OKAN-werking, inclusief vervolgschoolcoaching, de
benadering binnen het traject gekwalificeerde uitstroom en het project
brede leer- en leefomgeving.
Hannelore Dessein (algemeen directeur) en collega’s |
Richtpunt campus Gent
Je krijgt eerst een korte voorstelling van de school. Daarna
maak je kennis met de OKAN-werking, inclusief vervolgschoolcoaching, de aanpak
van de opstroomoptie in 2B en de benadering binnen het traject gekwalificeerde
uitstroom.
Paulette De Vetter (directeur) en collega’s |
IVV Sint-Vincentius Gent
Je
krijgt eerst een korte voorstelling van de school. Daarna worden er twee
groepen gemaakt. Groep 1 bezoekt de opstroomoptie in 2B. Groep 2 bezoekt de
geïntegreerde werking OV4 type 9.
Debbie Mouton (algemeen directeur) en collega’s |
Basisschool De Kleine Icarus
Je brengt een bezoek aan basisschool De Kleine Icarus. Verschillende aspecten van de schoolwerking komen aan bod. Julie Snauwaert (directeur) en schoolteam van GO! daltonschool De Kleine Icarus |
Onderwijscentrum Gent
Hoe ziet het grootstedelijk onderwijsbeleid van de stad Gent
er momenteel uit? Maak kennis met de werking van het Onderwijscentrum Gent: je
verneemt hoe de stad Brede School, brugfiguren en schooltrajecten inzet, hoe ze
samenwerken met partners en hoe ze in het LOP werken rond thema’s als
leerloopbaan, armoede en werk.
Brecht Demeulenaere (directeur Onderwijscentrum Gent) en
collega’s |
TOPunt Gent TOPunt Gent is een samenwerking van de 3 Gentse CLB´s. Laat
je inspireren door hun twee praktijkvoorbeelden. Steunpunt Leerrecht Leerplichtbegeleiding Basis en
Secundair: het Gents spijbelactieplan. Spijbelen bedreigt de kansen van
kinderen en jongeren om een kwalificatie of diploma te halen. Ontdek alles over
de Gentse aanpak in het spijbelactieplan. Steunpunt Leerrecht Leerplichtbegeleiding Secundair: The
Challenge ‘Een warm dorp waar leerlingen zich goed voelen’. In het project
‘Iedereen gekwalificeerd – The Challenge’ wordt een klasgroep én de individuele
leerlingen ervan een jaar lang begeleid tegen schooluitval.
Liesbet Van der Heyden (Coördinator TOPunt) en collega’s |
Lokaal inzetten op preventie: wat kunnen ouders en
leerlingen betekenen?
Laat je onderdompelen in een sessie over preventie en
samenwerking; je volgt twee delen met tussendoor een korte pauze. Tijdens deel
1 spit je preventieve acties uit: je zoekt samen in een interactieve werkwinkel
naar lokale mogelijkheden om ouders meer en vroeger te betrekken. In deel 2
leer je de scholierenwerking van LOP Gent SO kennen. De toelichting krijg je
van enkele scholieren.
Franciska Wildenboer (VCOV) en Samira Azeroual (KOOGO)
Scholieren en Patrick Pockelé (scholierenkoepel) |
Onderzoek Onderwijs en welzijn (HOGENT)
Via onderzoek volgt HOGENT alle bewegingen op het kruispunt
tussen onderwijs en welzijn. De onderzoekslijn Onderwijs en Welzijn binnen
het EQUALITY ResearchCollective richt zich op het interprofessioneel
werken over beleidsdomeinen en sectoren heen met als doel de (onderwijs)kansen
van kinderen en jongeren in kwetsbare leefsituaties te bevorderen.
Onderzoekers van het EQUALITY ResearchCollective HOGENT |
Meer informatie:
patrick.vanspauwen@ond.vlaanderen.bePrivacy
Bescherming van persoonsgegevens
AGODI gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Je gegevens worden bewaard tot 1 september van het schooljaar volgend op je inschrijving zodat we onze opleidingen kunnen evalueren of om je verder op de hoogte te kunnen houden van het toekomstig aanbod. Na deze datum worden je gegevens uit onze databanken verwijderd.
Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief.
Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
AGODI - Agentschap voor Onderwijsdiensten
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Verantwoordelijken
Bruno Lamelyn
Elke Defranc
Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens. AGODI beschikt ook over een procedure om met gegevenslekken om te gaan.
Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op http://www.agodi.be/over-ons/privacyverklaring