Inschrijven

Studiedag LOP - Lokaal samenwerken rond gelijke onderwijskansen: hoe meer inzetten op preventie?

De inschrijvingen zijn afgesloten.

Opleidingsinformatie


Op vrijdag 29 november 2024 organiseren de gemandateerde LOP-voorzitters, in samenwerking met AGODI, de studiedag 'Lokaal samenwerken rond gelijke onderwijskansen: hoe meer inzetten op preventie?'


Voor wie?

Het doelpubliek zijn de LOP-voorzitters, de LOP-deskundigen, de LOP-leden, een aantal genodigden en andere geïnteresseerden.

Praktische informatie


Datum en uur

Vrijdag 29 november van 9u tot 16u

Raadpleeg het programma om de planning en invulling van de studiedag te bekijken.


Locatie

De studiedag vindt plaats in het VAC Gent:

Virginie Lovelinggebouw
Koningin Maria Hendrikaplein 70
9000 Gent


Bereikbaarheid

VAC Gent

Deelname en inschrijven

De deelname is gratis, maar vooraf inschrijven is vereist.
Inschrijven kan tot 22 november 2024.

Programma


9u00Onthaal met koffie
9u30

Verwelkoming door Magda De Meyer (woordvoerder van de LOP-voorzitters) en
 Ann Lips (afdelingshoofd Afdeling Scholen en leerlingen - AGODI)

10u00

Keynote spreker Ann Peuteman (onderwijsredactie Knack) - Ongehoorde stemmen in de media: ‘Waarom gaat het altijd weer over witte leerlingen uit de richting Latijn-wiskunde?’

10u45Koffiepauze
11u15Keuzesessie 1: keuze uit 3 sessies 
12u15Middagpauze / broodjeslunch
12u45Vertrek naar schoolbezoeken, werkbezoeken en werkwinkels
13u15Keuzesessie 2: keuze uit verschillende schoolbezoeken, werkbezoeken en werkwinkels
14u45Terugkeer naar VAC Gent
15u15Slotwoord door Katrien Cerpentier (Kabinet minister Zuhal Demir) en receptie


Overzicht keuzesessie 1 voormiddag (11u15-12u15)



max
1.

Twee Gentse initiatieven in de kijker: pioniersstudenten HOGENT en project ‘In Canon’ van Kompanjon vzw (laureaat Koningin Paolaprijs 2024)

100
2.

Toeleiding naar het kleuteronderwijs: de Gentse aanpak

80
3.LOP-leden verder in gesprek met Ann Peuteman (onderwijsredactie Knack)
20


Overzicht keuzesessie 2 schoolbezoeken, werkbezoeken en werkwinkels namiddag (13u15-14u45)

Alle schoolbezoeken en andere werkbezoeken zijn op wandelafstand. Het openbaar vervoer gebruiken kan ook, dit is dan op eigen kosten.




max
Schoolbezoek_01Don Bosco Sint-Denijs-Westrem met o.m. OKAN-werking (inclusief vervolgschoolcoaching), traject gekwalificeerde uitstroom en project brede leer- en leefomgeving
Don Bosco Sint-Denijs-Westrem
30
Schoolbezoek_02
Richtpunt Gent met o.m. OKAN-werking (inclusief vervolgschoolcoaching), opstroomoptie in 2B en traject gekwalificeerde uitstroom
Richtpunt Gent
30
Schoolbezoek_03IVV Sint-Vincentius Gent met o.m. opstroomoptie in 2B en geïntegreerde werking OV4 type 9
IVV Sint-Vincentius Gent
24
Schoolbezoek_04Bezoek aan basisschool De Kleine Icarus
De Kleine Icarus12
Werkbezoek_01Onderwijscentrum GentStadskantoor30
Werkbezoek_02
TOPunt Gent
Stadskantoor
30
Werkwinkel_01
Lokaal inzetten op preventie: wat kunnen leerlingen en ouders betekenen?
VAC Gent 
20
Werkwinkel_02Onderzoek Onderwijs en welzijn (HOGENT)VAC Gent40


Meer informatie over de keynote

Ongehoorde stemmen in de media: 'Waarom gaat het altijd weer over witte leerlingen uit de richting Latijn-wiskunde?’

Als het in kranten of journaals over het onderwijs gaat, wordt dat al te vaak verengd tot de doorstroomfinaliteit. Daardoor blijven veel uitdagingen waar het onderwijsveld vandaag voor staat onderbelicht. Dat heeft niet alleen impact op de publieke opinie, maar ook op het beleid.

Veel heeft te maken met de stemmen die meestal in de media worden gehoord. Dat gaat van pedagogen en psychologen tot economen en politici. De mensen die écht met leerlingen in contact komen, zoals leerkrachten, CLB-medewerkers of de leden van lokale overlegplatforms, komen haast nooit aan het woord. Jarenlang was dat ook zo in Knack. Tot het weekblad het geweer van schouder veranderde en besloot om meer te luisteren naar de échte experts: degenen die zelf voor de klas staan.

Ann Peuteman, onderwijsredactie Knack


Meer informatie over enkele keuzesessies

Pioniersstudenten

Kom meer te weten over de pioniersstudenten bij HOGENT. Het Research Centre for Learning in Diversity van HOGENT onderzoekt sinds 2019 in verschillende projecten pioniersstudenten en aspirant-pioniersstudenten. Aspirant-pioniersstudenten zijn jongeren uit het secundair onderwijs die verder willen sturen en wiens ouders geen diploma hoger onderwijs hebben. Daarnaast – en als gevolg van die onderzoeken - richt HOGENT sinds twee jaar pioniersdagen in met de bedoeling startende pioniersstudenten krachtiger te laten starten. Tijdens die dagen leiden actuele studenten ze op een interactieve manier de wereld van het hoger onderwijs binnen. Zo krijgen ze al wat kennis mee én beginnen ze het academiejaar met een sociaal netwerk.

David Van Bunder, Research Centre for Learning in Diversity, HOGENT
Kiara Vansimaeys, voorzitter Algemene Studentenraad Revolte, HOGENT


Toemaatje: Multicultural Classrooms, Inclusive Learning and Teaching in Higher Education

Voor de geïnteresseerde deelnemers, die niet mee op schoolbezoek of werkbezoek gaan, bieden we nog een toemaatje aan van 12u15 tot 12u45.

Het Research Centre for Learning in Diversity van HOGENT heeft de afgelopen twee jaar deelgenomen aan het Erasmus+ project "Multicultural Classrooms, Inclusive Learning and Teaching in Higher Education", samen met partners uit Turkije, Spanje, Roemenië, Bulgarije en Tsjechië. Dit project heeft als doel de vaardigheden van docenten te ontwikkelen om effectief te werken in een multiculturele en meertalige omgeving. Er zijn een onlinetraining en een handboek ontwikkeld met zowel theoretische inzichten als praktische methodieken en tools, waarmee de culturele diversiteit van jongeren in de lessen kan worden benut om inclusiever onderwijs te creëren. Dit praktische deel is ook zeer geschikt voor gebruik in het secundair onderwijs.

David Van Bunder, Research Centre for Learning in Diversity, HOGENT

Project ‘In Canon’ van Kompanjon vzw (laureaat Koningin Paolaprijs 2024)

Kompanjon vzw is vooral bekend voor studieondersteuning-aan-huis. Kompanjon verbindt daarbij studenten uit het hoger onderwijs met maatschappelijk kwetsbare gezinnen. Met het vrij recente initiatief ‘In Canon’ krijgen specifiek de leerlingen van de opstoomoptie in 2B een buddy. Met die vernieuwende aanpak werd Kompanjon vzw laureaat van de Koningin Paolaprijs 2024. 

Katelijne Béatse, coördinator Kompanjon vzw

Toeleiding naar het kleuteronderwijs: de Gentse aanpak

Laat je meenemen in de Gentse aanpak van de toeleiding naar het kleuteronderwijs en over de partners die daarbij betrokken zijn (zoals de inloopteams).

Lia Blaton, Onderwijscentrum Gent en voorzitter werkgroep kleuterparticipatie van LOP Gent BaO
Els Bertels, LOP-deskundige 

Don Bosco Sint-Denijs-Westrem

Je krijgt eerst een korte voorstelling van de school. Daarna worden er drie kleine groepen gemaakt. Via een doorschuifsysteem maakt elke groep kennis met de OKAN-werking, inclusief vervolgschoolcoaching, de benadering binnen het traject gekwalificeerde uitstroom en het project brede leer- en leefomgeving.

Hannelore Dessein (algemeen directeur) en collega’s

Richtpunt campus Gent

Je krijgt eerst een korte voorstelling van de school. Daarna maak je kennis met de OKAN-werking, inclusief vervolgschoolcoaching, de aanpak van de opstroomoptie in 2B en de benadering binnen het traject gekwalificeerde uitstroom.

Paulette De Vetter (directeur) en collega’s

IVV Sint-Vincentius Gent

Je krijgt eerst een korte voorstelling van de school. Daarna worden er twee groepen gemaakt. Groep 1 bezoekt de opstroomoptie in 2B. Groep 2 bezoekt de geïntegreerde werking OV4 type 9.

Debbie Mouton (algemeen directeur) en collega’s

Basisschool De Kleine Icarus

Je brengt een bezoek aan basisschool De Kleine Icarus. Verschillende aspecten van de schoolwerking komen aan bod. 

Julie Snauwaert (directeur) en schoolteam van GO! daltonschool De Kleine Icarus

Onderwijscentrum Gent

Hoe ziet het grootstedelijk onderwijsbeleid van de stad Gent er momenteel uit? Maak kennis met de werking van het Onderwijscentrum Gent: je verneemt hoe de stad Brede School, brugfiguren en schooltrajecten inzet, hoe ze samenwerken met partners en hoe ze in het LOP werken rond thema’s als leerloopbaan, armoede en werk.

Brecht Demeulenaere (directeur Onderwijscentrum Gent) en collega’s

TOPunt Gent

TOPunt Gent is een samenwerking van de 3 Gentse CLB´s. Laat je inspireren door hun twee praktijkvoorbeelden.

Steunpunt Leerrecht Leerplichtbegeleiding Basis en Secundair: het Gents spijbelactieplan. Spijbelen bedreigt de kansen van kinderen en jongeren om een kwalificatie of diploma te halen. Ontdek alles over de Gentse aanpak in het spijbelactieplan.

Steunpunt Leerrecht Leerplichtbegeleiding Secundair: The Challenge ‘Een warm dorp waar leerlingen zich goed voelen’. In het project ‘Iedereen gekwalificeerd – The Challenge’ wordt een klasgroep én de individuele leerlingen ervan een jaar lang begeleid tegen schooluitval.

Liesbet Van der Heyden (Coördinator TOPunt) en collega’s

Lokaal inzetten op preventie: wat kunnen ouders en leerlingen betekenen?

Laat je onderdompelen in een sessie over preventie en samenwerking; je volgt twee delen met tussendoor een korte pauze. Tijdens deel 1 spit je preventieve acties uit: je zoekt samen in een interactieve werkwinkel naar lokale mogelijkheden om ouders meer en vroeger te betrekken. In deel 2 leer je de scholierenwerking van LOP Gent SO kennen. De toelichting krijg je van enkele scholieren. 

Franciska Wildenboer (VCOV) en Samira Azeroual (KOOGO)
Scholieren en Patrick Pockelé (scholierenkoepel)

Onderzoek Onderwijs en welzijn  (HOGENT)

Via onderzoek volgt HOGENT alle bewegingen op het kruispunt tussen onderwijs en welzijn. De onderzoekslijn Onderwijs en Welzijn binnen het EQUALITY ResearchCollective richt zich op het interprofessioneel werken over beleidsdomeinen en sectoren heen met als doel de (onderwijs)kansen van kinderen en jongeren in kwetsbare leefsituaties te bevorderen.

Onderzoekers van het EQUALITY ResearchCollective HOGENT 

Meer informatie: patrick.vanspauwen@ond.vlaanderen.be

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens
AGODI gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Je gegevens worden bewaard tot 1 september van het schooljaar volgend op je inschrijving zodat we onze opleidingen kunnen evalueren of om je verder op de hoogte te kunnen houden van het toekomstig aanbod. Na deze datum worden je gegevens uit onze databanken verwijderd.

Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief.

Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming 
AGODI - Agentschap voor Onderwijsdiensten 
Koning Albert II-laan 15 
1210 Brussel

Verantwoordelijken
Bruno Lamelyn 
Elke Defranc

Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens. AGODI beschikt ook over een procedure om met gegevenslekken om te gaan.

Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.agodi@ond.vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op http://www.agodi.be/over-ons/privacyverklaring