Inschrijven

Versterk je ICT-Competenties: DigCompEdu in de praktijk














Startpagina

Op deze studiedag neemt het Kenniscentrum Digisprong je mee op reis langs verschillende domeinen en competenties van het DigCompEdu-framework. Dit framework biedt een verzameling digitale competenties die jou als leerkracht kunnen ondersteunen om ICT doelgericht in te zetten voor, tijdens en na je lessen.

We starten de dag met de competentie “Analyse van data”. “Je moet je eerst afvragen wat je wilt weten, wat je nodig hebt en daar vervolgens je data bij zoeken of deze genereren.” Deze uitspraak van JaapJan Vroom leidt in waar de keynote van ‘Data-ondersteund onderwijs’ over gaat. Vervolgens ontdek je de initiatieven van Digisprong rond ICT-professionalisering en sluiten we de voormiddag af met een interactief panelgesprek over de ICT-bootcamps met ervaringsdeskundigen en experts. 

In de namiddag wordt er concreet ingezet op het versterken van de ICT-competenties door het aanbieden van workshops. Je krijgt de mogelijkheid aan te sluiten bij een workshop, waarvan de leerdoelen het best passen bij jouw noden. 

Ben je geïnteresseerd? Schrijf je dan meteen in voor een (halve) dag professionalisering op het vlak van ICT.


Praktische informatie

Datum en uur

De studiedag vindt plaats op woensdag 26 maart 2025, van 9.30 tot 15.30.

Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken. 

Locatie en bereikbaarheid

De studiedag vindt plaats in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.  


Inschrijven

Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. 

Het aantal plaatsen in de voormiddag is beperkt tot 250 deelnemers. In de namiddag is dit per gekozen workshop verschillend. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af. 

Inschrijven kan tot uiterlijk woensdag 12 maart en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier.

Programma


UurActiviteitLocatie
9.30Opening door Hamid Riffi (directeur Kenniscentrum Digisprong)Auditorium Conscience
10.00Keynote ‘Hoe je als school tot data-ondersteund onderwijs komt’Auditorium Conscience
11.15Voorstelling professionaliseringsinitiatieven Kenniscentrum DigisprongAuditorium Conscience
11.40Panelgesprek BootcampsAuditorium Conscience
12.30Lunch
13.30Start Workshop ronde 1Verschillende lokalen
14.45Start Workshop ronde 2Verschillende lokalen
15.30Einde studiedag

Overzicht workshops deel 1

Verantwoorde AI <3 DigCompEdu

In deze sessie sta je stil bij verantwoorde AI in onderwijs vanuit de visietekst van Kenniscentrum Digisprong en het brede onderwijsveld. Daarnaast zoom je in op wat de komst van deze nieuwe technologie kan betekenen voor jouw competenties als onderwijsprofessional.

Spreker: Willem Schoors

Doelgroep: schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren

Aan de slag met KlasCement

KlasCement is een gratis platform waarop leerkrachten lesmateriaal, ideeën en inspiratie delen.

Tijdens deze sessie:

  • Leer je efficiënt leermiddelen zoeken en zoekacties bewaren zodat je vlot vindt wat je zoekt.
  • Ontdek je het netwerk van KlasCement en wat het voor jou kan betekenen.
  • Bewaar en deel je leermiddelen via favorieten en favorietenmappen.
  • Leer je websites, apps, video’s en ander lesmateriaal toevoegen.
  • Verken je enkele deelsites en Oefen.be.
  • Ga je aan de slag met heel wat KlasCementopties om KlasCement helemaal naar je hand te zetten.

Spreker: Jan Redant

Doelgroep: leraren

Ontwerp data-ondersteund onderwijs met ons!

Wil je ontdekken hoe je Learning Analytics kunt integreren in je lesontwerp? En wil je ervaren hoe data je lesontwerp verbeteren?

Tijdens deze sessie duik je in het bordspel ‘FOLA2’ en bespreek je hoe dit spel een rol kan spelen binnen jouw instelling. FOLA2 overbrugt de kloof tussen Learning Analytics en lesontwerp. Gebaseerd op het TPACK-model combineer je in het spel pedagogiek en onderwijsvisie met technologie ondersteund leren én Learning Analytics. Sluit je aan en speel mee!

Tijdens deze sessie

  • Ontdek je hoe Learning Analytics geïntegreerd kan worden in jouw onderwijs.
  • Ervaar je hoe data kan bijdragen aan het verbeteren van jouw onderwijs.
  • Verken je het bordspel ‘FOLA2’ en bespreek je de mogelijke toepassingen binnen je eigen onderwijs.

Spreker: JaapJan Vroom - Npuls en MBO Digitaal

Doelgroep: schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren

WAI-NOT, veilig en toegankelijk internet voor iedereen

WAI-NOT biedt kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking een toegankelijke website in een veilige omgeving. Het is een alternatief voor (en een springplank naar) het wereldwijde web.

In een eerste deel krijg je info over WAI-NOT en de inhoud.

In een tweede deel ga je zelf aan de slag en ontdek je wat WAI-NOT je allemaal te bieden heeft.

Spreker: Nicolas Verwimp

Doelgroep: schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren type 2

Whizzkids, digitale basisvaardigheden verwerken en integreren

Whizzkids gelooft in de kracht van het verwerven van digitale basisvaardigheden met de focus op samenwerken en leren van elkaar.  Op deze manier bieden we jongeren kansen om op te groeien tot weerbare, digitaal sterke burgers.  Whizzkids organiseert gratis online klaswedstrijden waarbij je oefent op geïntegreerde digitale vaardigheden.

Wat mag je verwachten in deze workshop?

  • Je leert de visie, missie en werking van Whizzkids kennen.
  • Je beseft dat Whizzkids een bijscholing is van de leraar zonder het klaslokaal te verlaten.
  • Je leert hoe je Whizzkids en ICT kan integreren in je klaspraktijk.
  • Je gaat aan zelf aan de slag met Whizzkidsopdrachten en schaaft je ICT-vaardigheden bij.
  • Je leert interessante websites kennen, met praktijkvoorbeelden voor in de klas.
  • Je ervaart de haalbaarheid binnen de verschillende lessen, met heel wat differentiatiemogelijkheden (Whizzkids - Qwhizzkids - thematische Qwhizzkids - challenges).
  • Je ontdekt dat alle ICT-eindtermen worden nagestreefd en dat Whizzkids helemaal DigCompEdu is.

Spreker: Guido Vermaerke

Doelgroep: schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren basisonderwijs (4de - 6de leerjaar), leraren secundair onderwijs (eerste graad A en eerste graad B-stroom), leraren BUSO, BuLO en OKAN.

Archief voor Onderwijs: Werken aan informatievaardigheden en mediageletterdheid

In een wereld waarin informatie overal en altijd beschikbaar is, worden jongeren dagelijks overspoeld met nieuws, feiten en meningen. Het vermogen om betrouwbare bronnen te herkennen, kritisch om te gaan met informatie en efficiënt te zoeken naar relevante gegevens is belangrijker dan ooit.

Ontdek tijdens deze workshop onze leerlingenruimte van Het Archief voor Onderwijs, waarin je klas kan werken aan hun informatievaardigheden en mediageletterdheid. Zet je leerlingen zelfstandig aan het werk in deze veilige, reclamevrije omgeving met duizenden kijk- en luisterfragmenten. Laat hen zelf zoeken, filteren, selecteren, knippen, beoordelen en becommentariëren. Hebben ze het wat in de vingers, dan kan je ze ook een verhaal laten vertellen of presenteren met hun vondsten. Dankzij de audio en video van meer dan 60 aanbieders, geselecteerd op basis van leerplandoelen en eindtermen, leren je leerlingen ook omgaan met heel diverse bronnen, op maat van hun onderwijsniveau.

In deze workshop gaan we samen stap voor stap door de mogelijke werkvormen met concrete voorbeelden uit de lespraktijk. Je krijgt inspiratie voor oefeningen in de klas of thuis en ontdekt ook de direct inzetbare kijkkaders, ontwikkeld in samenwerking met Arteveldehogeschool. Die geven je leerlingen een houvast bij het beoordelen van audiovisuele historische bronnen op bruikbaarheid, correctheid en betrouwbaarheid.

Je werkt tijdens deze workshop al opdrachten uit, die je onmiddellijk kan aanpassen aan het niveau en de noden van je leerlingen. Neem dus zeker je laptop en ideeën mee!

Doelstellingen:

  • Je leert en oefent didactische werkvormen voor het trainen van zoekvaardigheden bij jouw leerlingen. Je krijgt direct inzetbare voorbeeldopdrachten voor het ontwikkelen van zoekvaardigheden.
  • Je maakt kennis met de kijkkaders kritisch kijken en historisch bewustzijn, en je leert deze toepassen in voorbeeldopdrachten.
  • Je hanteert didactische werkvormen waarin leerlingen audiovisuele bronnen vlot leren beoordelen op bruikbaarheid, correctheid en betrouwbaarheid.
  • Je leert met jouw leerlingen actief aan de slag gaan met audiovisuele bronnen en samen met hen een verhaal onderbouwen met authentiek bronnenmateriaal.

Nodig voor de workshop:

Spreker: Charlotte Matthys

Doelgroep: Leraren lager en secundair onderwijs

Clicksafe: een toolkit voor veilig en verantwoord internetgebruik bij kinderen en jongeren

  • Child Focus in een notendop en preventie.
  • Tijdens deze vorming kom je meer te weten over de werking en de bevoegdheden van Child Focus. Daarnaast neemt de spreker je mee in de waaier van preventietools en vormingen die Child Focus aanbiedt in verband met het veilig en verantwoord internetgebruik van kinderen en jongeren.

Spreker: Nancy Van Belleghem

Doelgroep: schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren


Overzicht workshops deel 2

De evolutie van LeerID

In deze sessie krijg je een stand van zaken over wat er vandaag al mogelijk is met LeerID. De verschillende functionaliteiten worden overlopen, gaande van het aanmaken van LeerID-accounts tot het integreren van klasinformatie in het LeerID Schoolloket. Daarbij zal het belang van kwalitatieve brongegevens in het gebruik van LeerID toegelicht worden. Tot slot worden er toekomstplannen toegelicht, waarbij er ruimte is tot vragen stellen en het geven van feedback.

Spreker: Toon Beens

Doelgroep: schoolleiders en ICT-coördinatoren

FCL: Versterk je lesgeven en leren met digitale technologieën

Als leraar staat lesgeven centraal. Digitale technologieën kunnen jouw lessen op verschillende manieren ondersteunen en verbeteren.

In deze sessie leer je:

  • Digitale technologieën zoals H5P kennen om de leerresultaten te verhogen.
  • Padlet gebruiken om feedback te geven en reflectiekansen te creëren.
  • Werkvormen die samenwerkend leren ondersteunen of versterken, met ondersteuning van digitale technologieën.
  • Digitale technologieën kennen om je leerlingen hun eigen leerproces in handen te laten nemen en hen verantwoordelijkheidszin bij te brengen.
  • De zes dynamische leerzones van het Future Classroom Lab kennen.

Sprekers: Jana Op de Beeck - FCL-ambassadeur Vlaanderen

Doelgroep: leraren

Werken aan toegankelijkheid en inclusie in de klas

Deze interactieve sessie biedt je een praktische verkenning van toegankelijkheid en inclusie in het onderwijs, gekoppeld aan het DigCompEdu-framework. Aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden leer je hoe je digitale tools toepast om een inclusieve leeromgeving te creëren.

Spreker: Selma Dragoci en Matias Van Daele

Doelgroep: leraren


Whizzkids, digitale basisvaardigheden verwerken en integreren

Whizzkids gelooft in de kracht van het verwerven van digitale basisvaardigheden met de focus op samenwerken en leren van elkaar.  Op deze manier bieden we jongeren kansen om op te groeien tot weerbare, digitaal sterke burgers.  Whizzkids organiseert gratis online klaswedstrijden waarbij je oefent op geïntegreerde digitale vaardigheden.

Wat mag je verwachten in deze workshop?

  • Je leert de visie, missie en werking van Whizzkids kennen.
  • Je beseft dat Whizzkids een bijscholing is van de leraar zonder het klaslokaal te verlaten.
  • Je leert hoe je Whizzkids en ICT kan integreren in je klaspraktijk.
  • Je gaat aan zelf aan de slag met Whizzkidsopdrachten en schaaft je ICT-vaardigheden bij.
  • Je leert interessante websites kennen, met praktijkvoorbeelden voor in de klas.
  • Je ervaart de haalbaarheid binnen de verschillende lessen, met heel wat differentiatiemogelijkheden (Whizzkids - Qwhizzkids - thematische Qwhizzkids - challenges).
  • Je ontdekt dat alle ICT-eindtermen worden nagestreefd en dat Whizzkids helemaal DigCompEdu is. 

Spreker: Guido Vermaerke

Doelgroep: schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren basisonderwijs (4de - 6de leerjaar), leraren secundair onderwijs (eerste graad A en eerste graad B-stroom), leraren BUSO, BuLO en OKAN.


Clicksafe, jongeren en internet

Tijdens deze sessie krijg komen volgende internetfenomenen aan bod, we gaan dieper in op het fenomeen maar je krijgt ook preventietips –, preventietools en handvatten aangereikt om deze te bespreken met kinderen en jongeren.

Internetfenomenen waar volgende thema’s aan bod komen:

  • Privacy.
  • Grensoverschrijdende sexting.
  • Grooming.
  • Sextortion.

Spreker: Nancy Van Belleghem

Doelgroep: schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren

Deze sessie bouwt voort op sessie 1 van Clicksafe, een toolkit voor veilig en verantwoord internetgebruik voor kinderen en jongeren


Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Kenniscentrum Digisprong
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel

Verantwoordelijke

Kenniscentrum Digisprong - kenniscentrumdigisprong@ond.vlaanderen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Jouw rechten

Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.

Contact

Voor vragen over de Studiedag ‘Versterk je ICT-Competenties: DigCompEdu in de praktijk’  en jouw inschrijving kan je contact opnemen met Kenniscentrum Digisprong – kenniscentrumdigisprong@ond.vlaanderen.be