Startpagina

Deze studievoormiddag geeft je inzicht in de belangrijkste resultaten van TIMSS 2023. In de plenaire sessie presenteren de onderzoekers de belangrijkste bevindingen. Vervolgens geeft Andrea Netten van de International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) een reflectie vanuit internationaal perspectief op de TIMSS resultaten.
Na de plenaire sessie vinden er verschillende parallelsessies plaats, waarin specifieke onderwerpen uit het Vlaamse rapport verder worden besproken. Eén van deze sessies zal zich toeleggen op de schoolfeedbackverslagen voor de scholen die deelnamen aan TIMSS 2023.
Nadien nodigen we je graag uit op een gratis broodjeslunch.
Praktische informatie
Datum en uur
De studiedag vindt plaats op woensdag 21 mei 2025, van 9u30 tot 12u30. Onthaal vanaf 9u.
Raadpleeg het programma om de planning en de invulling van de studiedag te bekijken.
Locatie
De studiedag vindt plaats in het Virginie Lovelinggebouw (VAC Gent) op het Kon. Maria Hendrikaplein 70, vlakbij het station Gent Sint-Pieters.
Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. Het aantal plaatsen is beperkt tot 230 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af. Inschrijven kan tot uiterlijk 14 mei 17 uur en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier.
Programma
Uur | Activiteit | Locatie |
9u-9u30 | Onthaal & koffie | Foyer aan auditorium 01.90 Romain Deconinck |
9u30-10u45 | Plenaire sessie: - Inleiding en verwelkoming
- Toelichting Vlaamse resultaten door dr. Dries Verhelst (UAntwerpen)
- Keynote dr. Andrea Netten (IEA) TIMSS vanuit internationaal perspectief
| Auditorium 01.90 Romain Deconinck |
10u45-11u | Koffiepauze | Foyer aan auditorium 01.90 Romain Deconinck |
11u-11u45 | Parallelsessies 1: - 1A: Cognitieve en inhoudelijke deeldomeinen binnen TIMSS
- 1B: Differentiatie bij wetenschappen
- 1C: Schoolfeedbackverslagen: interpretatie en gebruik
| Wordt gecommuniceerd de dag van het event |
11u45-12u30 | Parallelsessies 2: - 2A: Wetenschappen en wetenschapsdidactiek in TIMSS
- 2B: Thuiscontext en leerprestaties
- 2C: Schoolfeedbackverslagen: interpretatie en gebruik
| Wordt gecommuniceerd de dag van het event |
12u30 | Broodjeslunch | Foyer aan auditorium 01.90 Romain Deconinck |
Invulling van de sessies:
Parallelsessies 1 (11u00-11u45)
- 1A: Cognitieve en inhoudelijke deeldomeinen binnen TIMSS
Dr. Dries Verhelst – Universiteit Antwerpen
Tijdens deze parallelsessie worden de cognitieve en inhoudelijke deeldomeinen binnen TIMSS besproken. Voor wiskunde zijn de inhoudelijke domeinen meten en meetkunde, getallen, en gegevens. Voor wetenschappen gaat het over biologie, aardrijkskunde en fysica. De cognitieve domeinen zijn kennis, toepassen en redeneren. We kijken naar de Vlaamse trends en maken we de internationale vergelijking.
- 1B: Differentiatie bij wetenschappen
Sien Coenen (KdG-Hogeschool) & Antje Kenis (Universiteit Antwerpen)
De wetenschapsresultaten van TIMSS 2023 tonen aan dat vooral de zwakkere leerlingen in Vlaanderen achteruitgaan. Hoewel ook de best presterende leerlingen een lichte daling laten zien in dit leergebied (van 604 naar 599 punten tussen 2019 en 2023), is de terugval het meest uitgesproken bij de zwakst presterende leerlingen (van 384 naar 362 punten in dezelfde periode). Dit roept de vraag op in welke mate leraren in Vlaanderen effectief inspelen op de diverse leerbehoeften in de klas. Tijdens deze workshop ontdek je samen met ons hoe je als leraar binnenklasdifferentiatie effectief kunt toepassen. We starten met een diepgaande verkenning van het concept binnenklasdifferentiatie, waarna we verder gaan met praktische strategieën en toepassingen voor in de klaspraktijk.
- 1C: Schoolfeedbackverslagen: interpretatie en gebruik
In deze sessie wordt ingegaan op de feedbackverslagen die deelnemende scholen ontvingen. Er wordt voldoende ruimte voorzien om vragen te stellen en we geven bijzondere aandacht aan het uitwisselen van ervaringen m.b.t. de feedbackverslagen.
Parallelsessies 2 (11u45-12u30):
- 2A: Wetenschappen en wetenschapsdidactiek in TIMSS
Prof. dr. Peter Van Petegem (Universiteit Antwerpen) & Lieve Van Den Eynde (KdG-Hogeschool)
De resultaten van de leerlingprestaties voor het luik wetenschappen van TIMSS 2023 zijn bedroevend laag bij de Vlaamse leerlingen, zowel internationaal vergelijkenderwijs, als in vergelijking met de vorige cyclus in 2019. Tegelijkertijd stellen we vast dat de aanpak van het onderwijs in wetenschappen in Vlaanderen afwijkt van wat in andere Europese laden gebeurt. Wat kunnen we hieruit leren? En welke inzichten kunnen aangereikt worden voor een versterking van de didactiek wetenschappen in het basisonderwijs.
- 2B: Thuiscontext en leerprestaties
Haydée De Loof (KdG-Hogeschool)
De thuiscontext van leerlingen hangt sterk samen met de leerprestaties van leerlingen. In deze sessie gaan we in op de verschillende factoren die hierbij een rol spelen, zoals ouderbetrokkenheid, de beschikbaarheid van leermaterialen thuis, en de sociaaleconomische status van het gezin. We bespreken hoe deze factoren de prestaties van leerlingen beïnvloeden en welke strategieën scholen kunnen inzetten om de negatieve effecten van een minder gunstige thuiscontext te mitigeren.
- 2C: Schoolfeedbackverslagen: interpretatie en gebruik
In deze sessie wordt ingegaan op de feedbackverslagen die deelnemende scholen ontvingen. Er wordt voldoende ruimte voorzien om vragen te stellen en we geven bijzondere aandacht aan het uitwisselen van ervaringen m.b.t. de feedbackverslagen.
Privacy
Bescherming van persoonsgegevens
Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.
In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.
Verplichte en facultatieve informatie
Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.
Ontvanger(s)
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Afdeling Strategie en Kennis
Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel
Verantwoordelijke
Anton Derks (anton.derks@ond.vlaanderen.be)
Beveiliging
Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.
Jouw rechten
Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.