De belangrijkste conclusie uit het wetenschappelijk eindrapport is dat de onderzoekers erin geslaagd zijn een betrouwbaar en valide screeningsinstrument te ontwikkelen om de taalvaardigheid van 5-jarige kleuters bij de start van het leerplichtonderwijs te meten. De onderzoekers zijn voor de ontwikkeling vertrokken van SALTO, maar enkele aanpassingen en bijkomende opdrachten waren vereist om afname bij 5-jarigen mogelijk te maken. Het gaat bv. om een betere aansluiting bij de leefwereld van kleuters en het toevoegen van doe- en zoekopdrachten naast de meerkeuzevragen zoals bij SALTO.
Het ontwikkelde taalscreeningsinstrument kreeg de naam KOALA. KOALA staat voor ‘Kleuteronderwijs’ en ‘Luistervaardigheid’. Het logo van KOALA geeft aan dat de onderzoekers met de screening niet enkel de taalvaardigheid van kleuters in beeld willen brengen, maar ook de volwassenen die met het kind op weg zijn, willen laten stilstaan bij hoe ze het kind vooruithelpen in zijn of haar ontwikkeling.
De screening bestaat uit 7 taken met telkens een aantal opdrachten per taak. Voor kleuters die zeer laag scoren op de eerste twee taken uit de taalscreening, kan de leerkracht beslissen om alternatieve opdrachten af te nemen. De alternatieve versie vermijdt dat de afname van de taalscreening voor deze specifieke groep kleuters een frustrerende ervaring wordt.
Het screeningsinstrument werkt met 2 cesuren, die de kleuters in drie groepen indelen (in de groene, oranje of rode zone):
- - cesuur A maakt een onderscheid tussen kleuters die voldoende hebben aan de basisaanpak van de leraar (in de groene zone) en kleuters voor wie de leraar alert tot zeer alert moet zijn (in de oranje of rode zone);
- - cesuur B maakt een onderscheid tussen kleuters waarvoor een leraar zeer alert moet zijn en die zeer waarschijnlijk intensieve extra ondersteuning nodig hebben (in de rode zone) en kleuters die mogelijk extra ondersteuning nodig hebben (in de rode oranje zone) of voor wie de basisaanpak van de leraar volstaat (in de groene zone).
Naast dit eindrapport en de bijlagen, leverden de onderzoekers ook het screeningsinstrument op met instructiebundels met de concrete instructies voor het afnemen van het screeningsinstrument (bv. het benodigde materiaal, wat de toetsafnemer wel of niet mag zeggen en wijze van scoring). Ook een handleiding met context en achtergrondinformatie bij het screeningsinstrument, informatie over de verschillende stappen om met het screeningsinstrument aan de slag te gaan en het antwoord op veel gestelde vragen, werd voorzien door de onderzoekers. De instructiebundels en handleiding zijn via Mijn Onderwijs beschikbaar voor scholen.