Onderwijsonderzoeken

Titel
O&O Onderwijs voor leerlingen met EMB
Korte omschrijving
Ondanks het recht op onderwijs voor alle kinderen, is het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs voor leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB) niet eenvoudig. Dit onderzoek beoogt de ontwikkeling van een wetenschappelijk onderbouwd toetsingskader voor een kwaliteitsvol en volwaardig onderwijsaanbod voor leerlingen met EMB.
Status
Afgerond
Startdatum
01/07/2022
Einddatum
31/12/2023
Omschrijving van het onderzoeksopzet

Systematische literatuurstudie (rapid review). Ontwikkeling van een wetenschappelijk onderbouwd kader (actualisering van het OLEMB-kader) op basis van de wetenschappelijke inzichten. Empirisch onderzoek naar de manier waarop vandaag concreet vormgegeven wordt aan onderwijs- en zorgarrangementen voor leerlingen met EMB en welke drempels en hinderpalen daarbij ervaren worden (korte online bevraging van alle type 2, 4 en 6-scholen in Vlaanderen, case studies, vignettenstudie d.m.v. een online bevraging). Actie-onderzoek met vijf leerlingen met EMB met implementatie van concrete werkwijze om een geïntegreerd onderwijs- en zorgplan te ontwikkelen.​ Formulering van een uitgewerkte procedure en instrumenten om tot een geïntegreerd onderwijs-zorgplan te komen voor leerlingen met EMB die niet in staat zijn om voltijds onderwijs te volgen in een school en/of risico lopen om geen aangepast onderwijs (meer) te krijgen, met aandacht voor kritische succesfactoren en/of noodzakelijke voorwaarden.

Omschrijving van de onderzoeksresultaten

Het onderzoek geeft een beeld van de problematiek van het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs voor leerlingen met EMB, de uiteenlopende manieren waarop dit momenteel georganiseerd wordt en de drempels en hinderpalen waar men tegenaan loopt. 

Het onderzoek levert een instrument voor de ontwikkeling van geïntegreerde onderwijs-zorgtrajecten, met een optimale afstemming en integratie van onderwijs en zorg in functie van een verhoogde kwaliteit van onderwijstrajecten op maat voor de doelgroep. Het instrument is bruikbaar is in verschillende situaties: zowel bij de start van een traject, bij de overgang naar een ander traject als bij een traject dat vast dreigt te lopen of waarin er een vraag naar optimalisatie is. In de inspiratiegids krijgen onderwijsactoren handvatten voor de praktijk. Scholen krijgen concrete reflectievragen waarmee ze zicht krijgen op hun eigen werking en werkpunten kunnen detecteren voor het ontwikkelen van een op maat afgestemd onderwijs- en zorgaanbod. 

 

De onderzoekers formuleren ook aanbevelingen voor beleid en praktijk.

Thema
Ad hoc