Het onderzoek geeft een beeld van de problematiek van het realiseren van kwaliteitsvol onderwijs voor leerlingen met EMB, de uiteenlopende manieren waarop dit momenteel georganiseerd wordt en de drempels en hinderpalen waar men tegenaan loopt.
Het onderzoek levert een instrument voor de ontwikkeling van geïntegreerde onderwijs-zorgtrajecten, met een optimale afstemming en integratie van onderwijs en zorg in functie van een verhoogde kwaliteit van onderwijstrajecten op maat voor de doelgroep. Het instrument is bruikbaar is in verschillende situaties: zowel bij de start van een traject, bij de overgang naar een ander traject als bij een traject dat vast dreigt te lopen of waarin er een vraag naar optimalisatie is. In de inspiratiegids krijgen onderwijsactoren handvatten voor de praktijk. Scholen krijgen concrete reflectievragen waarmee ze zicht krijgen op hun eigen werking en werkpunten kunnen detecteren voor het ontwikkelen van een op maat afgestemd onderwijs- en zorgaanbod.
De onderzoekers formuleren ook aanbevelingen voor beleid en praktijk.