Dringende en tijdelijke maatregelen voor de centra voor volwassenenonderwijs en de centra voor basiseducatie naar aanleiding van de coronacrisis

  • referentie
    VWO/2020/01
  • publicatiedatum
    20/05/2020
  • datum laatste wijziging
    03/11/2020
  • wettelijke basis
    Decreet van 8 mei 2020 tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis 
  • wettelijke basis
    Decreet van 29 mei 2020 tot het nemen van dringende en tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis II
  • wettelijke basis
    Decreet van 17 juli 2020 tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (III) en tot wijziging van de Codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van 28 oktober 2016
  • wettelijke basis
    Decreet van 30 oktober 2020 tot het nemen van dringende tijdelijke maatregelen in het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis (IV)
  • wettelijke basis
    Besluit van de Vlaamse Regering van 30 oktober 2020 houdende diverse dringende maatregelen in onderwijs ingevolge COVID-19 en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 4 september 2020 tot toekenning van extra werkingsbudget voor de scholen van het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, de CLB ’s en de internaten omwille van de genomen maatregelen en hieraan verbonden extra onkosten gemaakt door de scholen tegen verspreiding van COVID19 voor de periode september – december 2020
  • wettelijke basis
  • opheffing
    02 553 86 56
  • opheffing
    financiering.volwassenenonderwijs@vlaanderen.be
  • opheffing
  • contactpersoon
    Katlijn Schroyens, 02 553 96 13
  • contactpersoon
    Veronique Minten, 02 553 19 80
  • Deze omzendbrief bevat alle richtlijnen m.b.t. de tijdelijke maatregelen die in het kader van de coronacrisis in afwijking van de bestaande regelgeving voor de centra voor volwassenenonderwijs en de centra voor basiseducatie genomen werden.
  • Deze maatregelen moeten het mogelijk maken om het schooljaar 2019-2020 ordentelijk af te ronden en het nieuwe schooljaar 2020-2021 goed op te starten. 
  • Naast de maatregelen uit het Corona-I t.e.m. Corona-III-decreet bevat deze omzendbrief ook richtlijnen m.b.t. de tijdelijke versoepeling voor digitale inschrijvingen. Naar aanleiding van het Corona-IV-decreet en het Corona-besluit zijn er enkele maatregelen verlengd (100%-afstandsonderwijs en afwijking evaluatiereglement) en zijn erbijkomende maatregelen (open modules ICT, afwijking rationalisatienorm cvo en verlenging herfstvakantie) opgenomen.
  • Deze omzendbrief kan bij volgende maatregelen nog geactualiseerd worden.

Situering 

De coronapandemie raakt ook de cbe en cvo diep in hun werking en stelt hen voor grote uitdagingen. De bestaande regelgeving is niet voorzien op deze uitzonderlijke situatie. 

Om de rest van het schooljaar 2020-2021 ordentelijk te kunnen, hebben het Vlaams Parlement en de Vlaamse Regering enkele maatregelen genomen. Ze hebben alle een dringend en tijdelijk karakter. 

De verschillende maatregelen worden hieronder thematisch toegelicht. 

Dringende tijdelijke maatregelen 

1. 100% Afstandsonderwijs

Voor de resterende periode van het lopende schooljaar kunnen de lessen volledig in afstandsonderwijs georganiseerd worden. Tijdelijk wordt dus afgeweken van de voorwaarde dat minstens 1 evaluatiemoment in contactonderwijs moet georganiseerd worden.

Het afstandsonderwijs dat tijdens het schooljaar 2020-2021 georganiseerd wordt, voldoet ten minste aan de volgende criteria:

  • Het voldoet aan de wettelijke bepalingen van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs.
  • Het cursusmateriaal en de didactische middelen zijn geschikt voor multimediaal gebruik.
  • De wijze van evalueren is duidelijk omschreven.
  • De deelname van de cursisten wordt systematisch opgevolgd.

2. Afwijkingen van het centrumreglement 

Het centrumreglement bevat een onderdeel cursistenevaluatie. Van die maatregelen kan, gezien de huidige omstandigheden, voor het schooljaar 2020-2021 worden afgeweken. 

Die afwijkende maatregelen kunnen geen afbreuk doen aan de essentiële bepalingen van het evaluatiereglement, zoals het recht op motivering van negatieve eindbeslissingen, verhaalrecht etc.., maar hebben betrekking op de omzetting naar de praktijk van deze bepalingen in kwestie. Daarbij kan gedacht worden aan een andere frequentie of andere vormen van evalueren, een herziening van de gebruikelijke vorm van kennisgeving van een evaluatiebeslissing of van de gebruikelijke termijnen voor een beroepsgang zonder aan redelijkheid in te boeten.

Afwijkingen van het centrumreglement worden:  

  • Voorafgaand met het personeel overlegd als er personeelsgevolgen aan zijn verbonden; 
  • Schriftelijk of elektronisch aan cursisten gecommuniceerd;
  • Eventueel ook ter kennisgeving aan partnerorganisaties meegedeeld. 

3. Verlenging tijdelijke onderwijsbevoegdheid

Voor het schooljaar 2019-2020 was er slechts één aanvraag voor tijdelijke onderwijsbevoegdheid: de Vlaamse Regering keurde op 20 december 2019 de tijdelijke onderwijsbevoegdheid voor het schooljaar 2019-2020 voor CVO Brussel in Oud-Heverlee goed omdat de opleiding Hoefsmid omwille van een dringende vervanging van de smidse niet meer op de gewone locatie in Brussel kon doorgaan. Dit centrum voor volwassenenonderwijs kan deze tijdelijke onderwijsbevoegdheid voor het schooljaar 2019-2020 ook tijdens het schooljaar 2020-2021 uitoefenen.

4. Versoepeling overdracht vte

Het aanbod van de cbe bestaat voor bijna 70% uit NT2- en Alfa NT2-opleidingen voor de kwetsbare doelgroep van laaggeletterde en ongeletterde volwassenen. De meesten van die cursisten zullen de geschorste lessen volgend schooljaar moeten inhalen. Om de cbe toe te laten hiervoor het groter aantal niet-aangewende vte van het huidige schooljaar te laten gebruiken in het volgende schooljaar, wordt de overdracht van vte tijdelijk versoepeld.

De beperking van de overdracht van niet-aangewende vte naar het schooljaar 2020-2021 tot 2% van het totale aantal toegekende vte voor het schooljaar 2019-2020, kan overschreden worden, mits hierover een akkoord wordt bereikt in het lokale comité.

5. Versoepeling digitale inschrijvingen

Om verplaatsingen van cursisten tijdens de coronaperiode maximaal te vermijden en omdat cursisten moeilijkheden ondervinden om de nodige papieren stavingsstukken te bemachtigen, versoepelen tijdelijk de richtlijnen daarrond (zie Richtlijnen digitaal inschrijven).

Tijdens de coronaperiode moet het papieren stavingsstuk voor de vrijstelling van inschrijvingsgeld geldig zijn tussen 1 maand voor de inschrijving en uiterlijk op het registratiemoment.

De 3 bestaande mogelijkheden om digitaal in te schrijven worden tijdelijk uitgebreid met een 4e mogelijkheid. Ook tijdens de coronaperiode wordt echter steeds eerst nagegaan of de cursist zich op de volgende wijze digitaal kan inschrijven:

1°Beveiligd online inschrijven voor nieuwe of bestaande cursisten;

2°Pré-inschrijven online voor nieuwe of bestaande cursisten;

3°1e inschrijving via contact voor nieuwe cursisten, vervolginschrijvingen voor bestaande cursisten via online leerplatform centrum (via e-ID of account).

Indien geen van deze digitale inschrijvingswijzen mogelijk zijn, kan voor inschrijvingen voor het schooljaar 2019-2020 en het schooljaar 2020-2021 die plaatsvinden zolang er beperkende coronamaatregelen gelden, overgegaan worden tot de 4° mogelijkheid:

4°Per mail inschrijven, voor nieuwe of bestaande cursisten.

Voorwaarden voor deze 4e inschrijvingsmogelijkheid zijn:

•De cursist mailt naar het centrum een scan of foto (eventueel genomen via smartphone) van zijn e-ID of identiteitsbewijs.

•Het centrum bewaart in het (digitale) cursistendossier de door het centrum verzonden e-mail met het inschrijvingsformulier en de replymail waarin de cursist antwoordt dat hij akkoord is.

6. Afwijking verhoogd inschrijvingsgeld bij 4e inschrijving

Voor de berekening van het aantal inschrijvingen voor het verhoogd tarief bij een 4e inschrijving in dezelfde module binnen een termijn van zes opeenvolgende schooljaren wordt geen rekening gehouden met inschrijvingen voor modules dietegelijk voldoen aan volgende voorwaarden:

  • een einddatum hebben tussen 16 maart 2020 en 31 augustus 2020;
  • behoren tot een opleiding van de basiseducatie of een opleiding van de studiegebieden Nederlands tweede taal richtgraad 1 en 2 en aanvullende algemene vorming of de geletterdheidsmodules Nederlands en Leren leren van het secundair volwassenenonderwijs.

7. Afwijking verschuldigd inschrijvingsgeld bij herinschrijving

Cursisten betalen éénmalig geen inschrijvingsgeld voor de inschrijving in een module die georganiseerd wordt tijdens het schooljaar 2020-2021 als tegelijk aan volgende voorwaarden is voldaan:

  • de cursist was eerder ingeschreven in dezelfde module, die een startdatum had vóór 9 maart 2020;
  • het één-derde-moment van de module waarvoor de cursist zich eerder inschreef, situeert zich tussen 9 maart 2020 en 31 augustus 2020;
  • de cursist heeft geen deelcertificaat behaald voor deze module.

8. Afwijking open modules ICT

In afwijking van artikel 25bis, §2, van het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs kan de open module tijdens het schooljaar 2020-2021 ook georganiseerd worden:

1° in het leergebied informatie- en communicatietechnologie van de basiseducatie. De open module ICT omvat uitsluitend eindtermen uit het leergebied informatieen communicatietechnologie;

2° in de opleiding Start to ICT van het studiegebied ICT. De open module Start to ICT omvat uitsluitend basiscompetenties uit de opleiding Start to ICT.

9. Afwijking rationalisatienorm cvo

In afwijking van artikel 97 van hetzelfde decreet moeten de centra voor volwassenenonderwijs tijdens het refertejaar 2020 niet voldoen aan de rationalisatienorm om in aanmerking te komen voor de financiering of subsidiëring voor het schooljaar 2021-2022.

10. Afwijking herfstverlof cvo en cbe

Een beperkte verlenging van de herfstvakantie biedt virologische voordelen alsook adempauze aan de centrumteams. Zowel voor de c entra voor Basiseducatie als de centra voor volwassenenonderwijs wordt de herfstvaka ntie tot en met 1 5 november 2020 v erlengd .

Omdat de centra in hun planning van het aanbod geen rekening konden houden met deze verlenging van de herfstvakantie tellen geplande lestijden op extra vakantiedagen niet mee voor de berekening van de maximale afwijking van 8% bij de aanwending van de onderwijstijd. Het niet kunnen doorgaan van de geplande lessen op de extra vakantiedagen moet dus beschouwd worden als een geval van overmacht. Bij een controle van de aanwending van de onderwijstijd zal hiermee rekening gehouden worden. Van het centrum wordt verwacht dat het de realisatie van de doelstellingen uit het opleidingsprofiel bewaakt en daarom eventueel inhaallessen, lessen via afstandsonderwijs of via e-learning organiseert. Wanneer er op het vlak van personeelsreglementering (b ijvoorbeeld m . b . t . ziektedagen) door de verlenging van de herfstvakantie problemen zouden ontstaan, wordt daarvoor een pragmatische oplossing uit ge werk t .