Besluit van de Vlaamse Regering betreffende curriculumdossiers en leerplannen in het onderwijs
goedkeuringsdatum
4 MEI 2018
publicatiedatum
B.S.08/06/2018
datum laatste wijziging
25/01/2023
COORDINATIE
(1)
B.Vl.R. van 28/08/2020 (B.S. 18/09/2020)
(2)
B.Vl.R. van 16/07/2021 (B.S. 20/09/2021)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering over het geïntegreerde ondersteuningsaanbod gelijke onderwijskansen in het secundair onderwijs en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering, wat betreft studieaanbod, studietoelagen en projectsubsidiëring contractuelen ;
(3)
B.Vl.R. van 02/09/2022 (B.S. 27/12/2022)
(4)
B.Vl.R. van 10/11/2022 (B.S. 25/01/2023)
detail
Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering
van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de
leerplannen en van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende curriculumdossiers en
leerplannen in het onderwijs, wat betreft termijnen
;
DE VLAAMSE REGERING,
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45, vervangen bij het decreet van 26 januari 2018;
Gelet op het decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs, artikel 14, §3, gewijzigd bij het decreet
van 30 april 2009;
Gelet op de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, bekrachtigd bij het decreet van 27 mei 2011,
artikel 147/2, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 26 januari 2018 en artikel 147/3, §1, derde lid, ingevoegd bij het
decreet van 26 januari 2018;
Gelet op het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikel 8, §2;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria
en indieningsmodaliteiten van de leerplannen;
Gelet op het overleg met de afgevaardigden van de schoolbesturen op 8 maart 2018;
Gelet op het overleg met de representatieve vakorganisaties op 8 maart 2018;
Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 8 maart 2018;
Gelet op advies 63.211/1 van de Raad van State, gegeven op 24 april 2018, met toepassing van artikel 84, §1, eerste
lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs;
Na beraadslaging,
Besluit :
Hoofdstuk I. — Curriculumdossier
Artikel 1.
Op basis van de rubrieken, opgenomen in bijlage 1, voor de eerste graad, en in bijlage 2, voor de tweede
en derde graad, die bij dit besluit zijn gevoegd, wordt een curriculumdossier als vermeld in artikel 147/1, §1, van de
Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010, door volgende instanties samen opgesteld:
1° het Gemeenschapsonderwijs;
2° de verenigingen van schoolbesturen van het gesubsidieerd onderwijs;
3° de schoolbesturen van het gesubsidieerd onderwijs die niet tot een vereniging zijn toegetreden;
4° een afvaardiging van de centra voor vorming van zelfstandigen en kleine en middelgrote ondernemingen: doch
uitsluitend als het curriculumdossier betrekking heeft op een structuuronderdeel dat duaal kan worden georganiseerd.
Art. 2.
[
De instanties, vermeld in artikel 1, dienen een curriculumdossier ter goedkeuring in bij de bevoegde dienst
uit het beleidsdomein onderwijs uiterlijk op 1 september van het schooljaar dat voorafgaat aan het schooljaar waarop
het van toepassing wordt. Deze datum geldt als vervaltermijn.
Of het curriculumdossier beantwoordt aan artikel 147/1, § 1 en 2, van de Codex Secundair Onderwijs van
17 december 2010, wordt getoetst door:
1° de bevoegde dienst uit het beleidsdomein onderwijs en de onderwijsinspectie, elk afzonderlijk, als het
structuuronderdeel niet als duaal structuuronderdeel kan worden georganiseerd;
2° de bevoegde dienst uit het beleidsdomein onderwijs, de bevoegde dienst uit het beleidsdomein werk en de
onderwijsinspectie, elk afzonderlijk, als het structuuronderdeel alleszins als duaal structuuronderdeel kan worden
georganiseerd.
De Vlaamse Regering beslist uiterlijk op 31 oktober na indiening over de goedkeuring van een curriculumdossier.
Als de Vlaamse Regering het curriculumdossier niet goedkeurt, herwerken de instanties het curriculumdossier. Ze
houden daarbij rekening met de adviezen van de bevoegde dienst of diensten, naargelang van het geval, en de
onderwijsinspectie. Uiterlijk op 31 december na de beslissing van de Vlaamse Regering tot niet-goedkeuring, dienen de
instanties het herwerkte curriculumdossier ter goedkeuring in bij de bevoegde dienst uit het beleidsdomein onderwijs.
Deze datum geldt als vervaltermijn.
De Vlaamse Regering beslist uiterlijk op 31 januari na die indiening.
]
Art. 3.
[
Als de instanties, vermeld in artikel 1, geen curriculumdossier of geen herwerkt curriculumdossier hebben
ingediend binnen de vastgelegde termijn of als de Vlaamse Regering het herwerkte curriculumdossier niet goedkeurt,
dan wordt het curriculumdossier samengesteld door de bevoegde dienst of diensten, naargelang van het geval. De
bevoegde dienst of diensten, naargelang van het geval, houden waar mogelijk rekening met de standpunten van de
voormelde instanties.
De Vlaamse Regering beslist over de goedkeuring van het curriculumdossier, na advies van de onderwijsinspectie,
uiterlijk op 31 maart van het schooljaar dat voorafgaat aan het schooljaar waarop het curriculumdossier van toepassing
wordt.
]
[
Art. 3/1.
In afwijking van artikel 2, 3 en 5 van dit besluit worden door de Vlaamse Regering goedgekeurde
curriculumdossiers die een wijziging behoeven uitsluitend omwille van technische aanpassingen aan een structuuronderdeel secundair onderwijs, al dan niet onderwijskwalificatie, enkel ter kennisgeving en voorafgaand aan het
schooljaar waarin dat gewijzigd curriculumdossier van kracht wordt door de instanties, vermeld in artikel 1, bij de
bevoegde dienst ingediend. Als de instanties na voorafgaande verwittiging door de bevoegde dienst uit het
beleidsdomein onderwijs hieraan geen gevolg geven, dan gebeurt de desbetreffende wijziging van het curriculumdossier door voormelde bevoegde dienst.
Onder technische aanpassingen worden de aanpassingen verstaan als vermeld in, naargelang van het geval:
1° artikel 6/1, § 2, van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2007 tot vaststelling van de indienings- en
adviseringsprocedure voor voorstellen van nieuwe structuuronderdelen in het secundair onderwijs dat niet of niet
automatisch tot een onderwijskwalificatie leidt, of
2° artikel 8/1, § 2, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 januari 2014 houdende de uitvoering van het
decreet van 30 april 2009 betreffende de kwalificatiestructuur inzake de erkenning van onderwijskwalificaties van
niveau 1 tot en met niveau 4.
]
Art. 4.
Wanneer in toepassing van artikel 146, §1, van de Codex Secundair onderwijs van 17 december 2010
vervangende eindtermen, uitbreidingsdoelen Nederlands of specifieke eindtermen worden goedgekeurd, worden deze
op vraag van het aanvragende schoolbestuur aan het curriculumdossier van het relevante structuuronderdeel of
structuuronderdelen als bijlage toegevoegd. De bijlage geeft hierbij duidelijk aan welke eindtermen, uitbreidingsdoelen
Nederlands of specifieke eindtermen voor het betrokken schoolbestuur vervangen worden.
Behoudens de vervangende eindtermen, uitbreidingsdoelen Nederlands of specifieke eindtermen, vermeld in het
eerste lid, blijven alle overige doelen van het curriculumdossier dat de instanties, vermeld in artikel 1, samen hebben
opgesteld, onverkort van kracht.
Art. 5.
Bij de uitoefening van hun opdrachten met betrekking tot een curriculumdossier, vermeld in artikel 2, §1,
passen
[de bevoegde dienst of diensten, naargelang van het geval,]
en de onderwijsinspectie de volgende criteria toe:
1° het curriculumdossier is in overeenstemming met de vigerende decreet- en regelgeving met betrekking tot de
onderwijsdoelen; in voorkomend geval worden de eindtermen, de uitbreidingsdoelen Nederlands en de specifieke
eindtermen letterlijk opgenomen;
2° het curriculumdossier is in overeenstemming met de vigerende decreet- en regelgeving met betrekking tot de
kwalificatiestructuur;
3° het curriculumdossier bevat geen doelen die tegenstrijdig zijn met doelen die het Vlaams Parlement heeft
vastgelegd;
4° wanneer het curriculumdossier inhoudelijk afwijkt van de erkende beroepskwalificaties, kan dit uitsluitend mits
het voorafgaande akkoord van de betrokken sector;
5° de andere doelen dan de doelen die het Vlaams Parlement heeft vastgelegd, die in het curriculumdossier zijn
opgenomen, zijn evalueerbaar, coherent en haalbaar;
6° de andere doelen dan de doelen die het Vlaams Parlement heeft vastgelegd, die in het curriculumdossier zijn
opgenomen, houden rekening met de beschikbare onderwijstijd, de materiële voorzieningen en de organisatorische
mogelijkheden van de scholen.
Bij de uitoefening van hun opdracht met betrekking tot een curriculumdossier, vermeld in artikel 3, passen
[de bevoegde dienst of diensten, naargelang van het geval,]
en de onderwijsinspectie de criteria, vermeld in het eerste lid, 1° tot en met 6°, toe.
Art. 6.
[...]
Hoofdstuk II. — Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling
van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Art. 7. t.e.m. 9.
...
Hoofdstuk 3. Slotbepalingen
Art. 10.
Dit besluit treedt in werking op 7 mei 2018, met uitzondering van de artikelen 7 tot 9 die in werking
treden op 1 september 2018.
Art. 11.
De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Bijlage 1. Rubrieken curriculumdossier eerste graad
1° titel structuuronderdeel (= titel curriculumdossier);
2° positionering in het opleidingsaanbod secundair onderwijs:
a) graad;
b) A-stroom – B-stroom;
c) logische doorstroommogelijkheden
3° specifieke toelatingsvoorwaarden, vastgelegd in regelgeving;
4° samenstelling structuuronderdeel;
5°
[ordening/samenhang onderwijsdoelen; voor elk afzonderlijk onderwijsdoel wordt aangeduid wat het
statuut(*) ervan is;]
6° studiebekrachtiging.
(*) De statuten zijn:
a) eindtermen basisgeletterdheid;
b) eindtermen;
c) uitbreidingsdoelen Nederlands;
d) doelen van de basisopties;
e) differentiële doelen.
(**)
[...]
Bijlage 2. Rubrieken curriculumdossier tweede en derde graad
1° titel onderwijskwalificatie/structuuronderdeel (= titel curriculumdossier);
2° inhoudelijke omschrijving en doelstelling van het structuuronderdeel (= studierichting);
3° positionering in het opleidingsaanbod secundair onderwijs:
a) graad;
b) finaliteit;
c) onderwijsvorm;
d) domein/domeinoverschrijdend;
e) VKS-niveau;
f) logische doorstroommogelijkheden;
4° specifieke toelatingsvoorwaarden, vastgelegd in regelgeving;
5° samenstelling onderwijskwalificatie/structuuronderdeel;
6°
[ordening/samenhang onderwijsdoelen; voor elk afzonderlijk onderwijsdoel wordt aangeduid wat het statuut ervan is;]
7° concordantietabel tussen de doelen die leiden tot een of meer erkende beroepskwalificaties en alle competenties
zoals opgenomen in de betrokken beroepskwalificatie(s)/deelkwalificatie(s) (als dat van toepassing is en behoudens
afwijking mits akkoord van de sector);
8°
[
[als het structuuronderdeel in elk geval als duaal structuuronderdeel kan worden georganiseerd:
a) een clustering van beroepsgerichte competenties, gebaseerd op één of meer beroepskwalificaties of één of meer
deelkwalificaties voor de modulaire organisatie. Voor de modulaire organisatie worden de clusters en de eventuele
volgorderelaties tussen de clusters vastgelegd;
b) de werkplekcomponent bestaande uit het gemiddelde aantal uren per week op jaarbasis, de geldende
overeenkomst alternerende opleiding en de contexten waarop de werkplekcomponent van toepassing is zoals
afgesproken wordt in de sectorale partnerschappen;
c) het aanloopstructuuronderdeel of de aanloopstructuuronderdelen die, samen met het duale structuuronderdeel,
georganiseerd kunnen worden;
d) de beroepsgerichte competenties, gebaseerd op één of meer beroepskwalificaties of één of meer deelkwalificaties
conform de vastgelegde samenstelling als invulling van het aanloopstructuuronderdeel of de aanloopstructuuronderdelen;
e) de onderliggende beroepskwalificatie(s), deelkwalificatie(s) of certificaten die van rechtswege toelating verlenen
tot duale structuuronderdelen van de derde graad arbeidsmarktfinaliteit (bso);
]
]
9° studiebekrachtiging.
(*) De statuten zijn:
a) eindtermen;
b) cesuurdoelen - specifieke eindtermen;
c) doelen die leiden tot een of meer erkende beroepskwalificaties;
d) differentiële doelen.
(**)
[...]