Inschrijven

Inzicht in zicht: leren uit Vlaamse toetsen

Gegevens van de organisatie

Gegevens van de deelnemer

Keuzes






Startpagina

Op dinsdag 7 oktober organiseert het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs een studiedag over de Vlaamse toetsen.

Wil je meer weten over de visie achter de toetsen, hoe ze ontwikkeld worden en wat de resultaten precies betekenen?

Tijdens deze dag bieden we je een gevarieerd programma aan, met een plenair deel en keuzesessies over onder meer toetsontwikkeling, resultaten interpreteren in lager en secundair onderwijs, en toetsmotivatie bij leerlingen. De dag wordt afgesloten met een inspirerend panelgesprek waarin wordt gereflecteerd over de Vlaamse toetsen.

De studiedag is bedoeld voor leraren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders en iedereen die betrokken is bij toetsen en onderwijskwaliteit.

Schrijf je in en ontdek hoe de Vlaamse toetsen kunnen bijdragen aan sterker onderwijs.

Praktische informatie

Datum en uur
De studiedag vindt plaats op dinsdag 7 oktober 2025, van 9u00 tot 16u00. 

Locatie
De studiedag vindt plaats in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15, 1210 Brussel.  

Inschrijven
Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht.
Het aantal plaatsen is beperkt tot 230 deelnemers. Bij maximale bezetting sluiten we de inschrijvingen af.
Inschrijven kan tot uiterlijk dinsdag 23 september 2025 en uitsluitend via het online inschrijvingsformulier.

Als de studiedag volzet is, kun je op een wachtlijst komen via info@steunpunttoetsen.be 
Wij verwittigen je dan als er nog een plaatsje vrijkomt.

Programma


UurActiviteit/thema/sprekerLocatie
9u00-9u30Registratie en onthaal met koffieCafetaria 0G06
9u30-10u30Verwelkoming en plenaire opening vanuit het beleid en de algemene coördinatie van het Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs
Keynote: Van resultaat naar inzicht: feedback uit Vlaamse toetsen doelgericht inzetten  (prof. dr. Jan Vanhoof)
Aula 0G00
10u30-11u45Sessie 1
A. Van ontwikkeling tot resultaat: de toetsen Nederlands en wiskunde onder de loep – lager onderwijs
B. Aan de slag met schoolfeedback bij de Vlaamse toetsen – secundair onderwijs

C. Toetsresultaten in context: leerlingkenmerken en trends

1C14 (max. 14)

Aula 0G00 (max. 180)
1B03 (max. 39)
11u45-12u45BroodjeslunchCafetaria 0G06
12u45-14u00Sessie 2
D. Van ontwikkeling tot resultaat: de toetsen Nederlands en wiskunde onder de loep – secundair onderwijs
E. Aan de slag met schoolfeedback bij de Vlaamse toetsen - lager onderwijs

F. Tussen vleugels en valkuilen: toetsmotivatie en testangst bij (Vlaamse) toetsen
G. Digitale hulpmiddelen tijdens de Vlaamse toetsen: wie gebruikt ze en wie (nog) niet?

1C14 (max. 14)

Aula 0G00 (max. 180)
1C13 (max. 14)
1B03 (max. 39)
14u00-14u30KoffiepauzeCafetaria 0G06
14u30-15u15Plenaire lezing over datageletterdheid en schoolontwikkeling – prof. dr. Kim SchildkampAula 0G00
15u15-15u45Panelgesprek; ‘Waar gaan we heen?’Aula 0G00
15u45-16u00Plenaire afsluitingAula 0G00

Korte omschrijving sessies:


Van ontwikkeling tot resultaat: de toetsen Nederlands en wiskunde onder de loep – lager onderwijs

Hoe komen de Vlaamse toetsen voor het lager onderwijs tot stand? Tijdens deze sessie ontdek je hoe het proces van toetsontwikkeling Nederlands en wiskunde verloopt. Hoe worden onderwijsdoelen en eindtermen vertaald naar de Vlaamse toetsen? En hoe worden deze toetsen vervolgens omgezet in vaardigheidsniveaus? 


Van ontwikkeling tot resultaat: de toetsen Nederlands en wiskunde onder de loep – secundair onderwijs

Hoe komen de Vlaamse toetsen voor het secundair onderwijs tot stand? Tijdens deze sessie ontdek je hoe het proces van toetsontwikkeling Nederlands en wiskunde verloopt. Hoe worden de eindtermen vertaald naar de Vlaamse toetsen? En hoe worden deze toetsen vervolgens omgezet in vaardigheidsniveaus? 


Aan de slag met schoolfeedback bij de Vlaamse toetsen - lager onderwijs 

Inzicht in toetsresultaten is essentieel voor onderwijsontwikkeling. Tijdens deze sessie krijg je praktische tips over hoe je het feedbackdashboard voor scholen gebruikt, over hoe je de resultaten kunt interpreteren, en over hoe je schoolfeedback van de Vlaamse toetsen kunt inzetten voor schoolontwikkeling in het lager onderwijs.  


Aan de slag met schoolfeedback bij de Vlaamse toetsen - secundair onderwijs 

Inzicht in toetsresultaten is essentieel voor onderwijsontwikkeling. Tijdens deze sessie krijg je praktische tips over hoe je het feedbackdashboard voor scholen gebruikt, over hoe je de resultaten kunt interpreteren, en over hoe je schoolfeedback van de Vlaamse toetsen kunt inzetten voor schoolontwikkeling in het secundair onderwijs.  


Toetsresultaten in context: leerlingkenmerken en trends

In deze sessie staan de resultaten van de Vlaamse toetsen centraal, met bijzondere aandacht voor hun context. We bespreken waarom het belangrijk is om bij de interpretatie van schoolresultaten rekening te houden met contextuele factoren, zoals leerlingkenmerken. Daarnaast nemen we de resultaten onder de loep op systeemniveau en gaan we in op opvallende verschillen en trends.


Tussen vleugels en valkuilen: toetsmotivatie en testangst bij (centrale) toetsen

Voor sommige leerlingen is een toets een kans om te schitteren, voor andere een bron van stress en onzekerheid. In deze sessie duiken we in de rol van motivatie en testangst in de toetsbeleving. Hoe kunnen we leerlingen helpen om tijdens de toets hun volle potentieel te tonen, zonder te struikelen over spanning?


Digitale hulpmiddelen tijdens de Vlaamse toetsen: wie gebruikt ze en wie (nog) niet?

Welke leerlingen maken gebruik van digitale hulpmiddelen tijdens de Vlaamse toetsen en bij wie blijft dit opvallend beperkt? In deze sessie delen we verrassende inzichten over het gebruik, de beleving en de impact van die hulpmiddelen bij meer dan 250.000 leerlingen. We gaan in op kansen en uitdagingen voor een inclusieve en toegankelijke toetspraktijk in Vlaanderen.

Privacy

Bescherming van persoonsgegevens

Het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gebruikt jouw persoonlijke gegevens om je inschrijving te registreren en om je te kunnen contacteren als dit hiervoor nodig blijkt.

In geen geval zullen wij de gegevens bekend maken aan derden, noch deze gebruiken of laten gebruiken voor commerciële doeleinden.

Verplichte en facultatieve informatie

Jouw naam, voornaam en e-mailadres moet je ons verstrekken, omdat deze gegevens noodzakelijk zijn voor de registratie. De andere gegevens zijn facultatief. Als je deze niet invult, heeft dit geen enkele invloed op de registratie.

Ontvanger(s)

Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, Departement, Koning Albert II-laan 15 (134), 1210 Brussel

Verantwoordelijken

Het algemene coördinatieteam van het Steunpunt.
Contactpersonen inhoudelijke coördinatie: Carolien Frijns en Amélie Rogiers 
Contactpersonen logistieke coördinatie: Mo Bourgeois en Fien Vandekerckhove

info@steunpunttoetsen.be

Beveiliging

Wij hebben de nodige veiligheidsmaatregelen ingevoerd om het verlies, het onrechtmatig gebruik of de wijziging te voorkomen van persoonlijke gegevens.

Jouw rechten

Je kunt via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be vragen welke persoonsgegevens we verwerken en je kunt ze laten verbeteren of verwijderen. We vragen dan een bewijs van jouw identiteit zodat we jouw gegevens niet meedelen aan iemand die er geen recht op heeft. Als je vragen hebt over de manier waarop we jouw gegevens verwerken, kun je contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming via mail aan dpo.dov@vlaanderen.be. Ben je het niet eens met de manier waarop we jouw gegevens verwerken, dan kun je je wenden tot de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Ons beleid op het vlak van gegevensverwerking vind je op https://onderwijs.vlaanderen.be/departement-onderwijs-en-vorming.

Contact

Voor vragen over de Studiedag ‘Inzicht in zicht: leren uit Vlaamse toetsen' en jouw inschrijving kan je contact opnemen met Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs - info@steunpunttoetsen.be