Om zicht te krijgen op de tijdsbesteding van leerkrachten, werden alle leerkrachten van 73 scholen (37 basisscholen en 36 secundaire scholen) gevraagd om gedurende twee schoolweken (inclusief twee weekends) een tijdsbestedingsagenda bij te houden waarin ze zowel de aard als de duur van hun beroepsactiviteiten noteerden. De tijdsbestedingsagenda was vergezeld van een korte schriftelijke vragenlijst over de wijze waarop leerkrachten hun job en de verschillende activiteiten van hun job beleven. De taakbelasting en de antecedenten ervan -zoals jobkenmerken, arbeidsorganisatie, taakbeleid, personeelsbeleid, schoolbeleid,….- werden onderzocht via een schriftelijke bevraging van de leerkrachten en een mondelinge bevraging van de directies.
De werkdruk van leerkrachten in het basisonderwijs en het secundair onderwijs is hoog. De gemiddelde leerkracht investeert tijdens het schooljaar veel tijd in zijn werk en is tamelijk zwaar belast. Toch is de meerderheid van de leerkrachten tevreden met zijn job in het onderwijs en zijn er betrekkelijk weinig leerkrachten die het onderwijs willen verlaten (respectievelijk 3% en 4% voor het basisonderwijs en het secundair onderwijs).
Voor de kwantitatieve werkdruk of tijdsbesteding van de leerkrachten zijn er aanwijzingen dat deze tijdens het laatste decennium nog gestegen is.
Een opvallende vaststelling is ook dat we grote verschillen naar tijdsbesteding vinden tussen leerkrachten. Een verklaring voor deze verschillen vinden we in zeer uiteenlopende kenmerken. Voor zowel het basis- als het secundair onderwijs zijn het aantal thuiswonende kinderen, de anciënniteit, het statuut, de onderwijssoort, de schoolgrootte en de functie verklarende factoren. Verder speelt ook het onderwijsniveau en het onderwijsnet een differentiërende rol in het basisonderwijs. In het secundair onderwijs verklaren ook de gezinssituatie, de onderwijsvorm, de aanstellingsomvang, het geslacht, de klasgrootte en het soort vak het verschil in tijdsbesteding tussen leerkrachten.