Doorsturen van leerlingengegevens in het basisonderwijs

  • referentie
    BaO/2008/03
  • publicatiedatum
    29/08/2008
  • datum laatste wijziging
    21/09/2016
  • wettelijke basis
    Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, art 22, 26;
  • wettelijke basis
    het Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 1997 betreffende de controle op de inschrijvingen van leerlingen in het basisonderwijs.
  • Voor vragen kan u terecht op het telefoonnummer 02/553.92.35 of op het e-mailadres leerlingenzendingen.basisonderwijs@vlaanderen.be.
  • Deze omzendbrief werd aangepast met oog op schooljaar 2019-2020: afschaffing van de zendingen van de internen door de MPI’s van het GO! e n de tehuizen voor kinderen van wie de ouders geen vaste verblijfplaats hebben en vervanging door uitwisseling via Discimus. Voor meer informatie zie omzendbrief ‘Discimus – Uitwisseling van leerlingen gegevens’ (NO/2012/01).

1. Concurrentieel vervoer van leerlingen

Een aantal scholen zijn verplicht om aan AGODI te melden of ze op de eerste schooldag van februari leerlingen telden die voorwerp uitmaken van concurrentieel vervoer. Het betreft alle scholen met administratieve vestigingsplaats in de provincie Vlaams-Brabant, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de volgende gemeenten: Anzegem, Avelgem, Bilzen, Borgloon, Brakel, Geraardsbergen, Gingelom, Harelbeke, Heers, Herstappe, Herzele, Heuvelland, Hoeselt, Horebeke, Ieper, Kluisbergen, Kortessem, Kortrijk, Kuurne, Lanaken, Langemark-Poelkapelle, Ledegem, Lendelede, Lierde, Lo-Reninge, Maarkedal, Mesen, Menen, Moorslede, Ninove, Oudenaarde, Poperinge, Roeselare, Ronse, Sint-Truiden, Spiere-Helkijn, Staden, Tongeren, Riemst, Vleteren, Voeren, Wervik, Wevelgem, Wortegem-Petegem, Zonnebeke, Zottegem, Zwalm, Zwevegem.

Zij gebruiken hiervoor het document in bijlage 1.

De overige scholen in Vlaanderen sturen de verklaring enkel op indien ze leerlingen inschreven via concurrentieel vervoer.

Leerlingen die het voorwerp van concurrentieel vervoer uitmaken zijn:

a. leerlingen die regelmatig (dus niet occasioneel) en georganiseerd worden opgehaald door een VZW, een school, of om het even welke andere entiteit op het grondgebied van het Waalse Gewest,

b. door middel van een voertuig van 9 plaatsen of meer, de bestuurder inbegrepen.

Deze gegevens worden opgevraagd in het kader van de financieringswet.

AGODI verwacht deze gegevens vóór 1 maart(per mail (of eventueel per post)).

2. Lijsten van leerlingen in het buitengewoon onderwijs type 5

De scholen van het buitengewoon onderwijs type 5 bezorgen AGODI de volgende bestanden:

  • Lijst van leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van oktober en die niet ingeschreven zijn in een andere school.
  • Lijst van leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari en die niet ingeschreven zijn in een andere school.

Deze scholen versturen binnen de zeven werkdagen na de eerste schooldag van oktober en binnen de zeven werkdagen na de eerste schooldag van februari telkens een overzicht van hun leerlingen naar leerlingenzendingen.basisonderwijs@vlaanderen.be.