Invullen van de formulieren buitengewoon basisonderwijs

Vanaf het schooljaar 2022-2023 wordt het formulier ‘Algemene gegevens buitengewoon basisonderwijs in de huidige vorm gewijzigd.

Het formulier BaO-scholengemeenschap wordt geschrapt. In de toekomst zullen enkel de Plage-lestijden via een apart formulier worden opgevraagd.

Voor het buitengewoon basisonderwijs gelden de volgende (web)formulieren:

(…)

- Algemene gegevens over de school:

  • Algemene gegevens buitengewoon basisonderwijs (gepubliceerd op Mijn Onderwijs)

- Aanwending lestijden- en urenpakket:

  • Aanwending lestijden-, uren- en puntenpakket in een school voor

buitengewoon basisonderwijs (webapplicatie ‘Beheer omkadering’). Zie Bijlage 6.

  • Aanwending urenpakket in internaten, semi-internaten en internaten met permanente openstelling van het GO!. Zie bijlage 1.
  • Personeelslijst van het niet-gesubsidieerd personeel. Zie bijlage 2.

- Berekening urenpakket:

  • Berekening van het urenpakket voor de internaten van het GO!. Zie bijlage 3.
  • Berekening van het bijkomend urenpakket ‘slapende waak’ voor de internaten van het GO!. Zie bijlage 5.


- Berekening lestijdenpakket type 5:

  • Berekening lestijdenpakket en leerlingengegevens van scholen voor buitengewoon basisonderwijs type 5. Zie bijlage 4.

(…)

1. Algemene gegevens buitengewoon onderwijs

De scholen ontvangen via Mijn Onderwijs het formulier ‘Algemene gegevens buitengewoon basisonderwijs’. De schoolgegevens waarover AGODI op dat moment beschikt, zullen hier reeds op vermeld staan. Elke school kijkt dit formulier grondig na, vult het formulier in en brengt eventuele correcties aan.

De school verstuurt de aanvraag zo vlug mogelijk maar ten laatste op 15 september via de optie ‘Document versturen’ van Mijn Onderwijs. Opgelet: om deze documenten te versturen, hebt u toegang nodig tot het thema ‘Structuur en organisatie’ in Mijn Onderwijs. U kan deze rechten nakijken in het tabblad ‘Thema beheer’. Meer informatie over de toegangsrechten tot Mijn Onderwijs kan u vinden op de webpagina “ Toegang tot Mijn Onderwijs ”.

Meer informatie vindt u in de rubriek ‘Hoe en aan wie bezorgt u dit formulier?’ onderaan het formulier.

Het tijdig versturen van dit formulier is nodig om een zo correct mogelijk onderwijsaanbod te kunnen aanbieden via onze website.

Als er tijdens het schooljaar een van deze gegevens wijzigt, brengt u uw dossierbeheer van het schoolbeheerteam hiervan onmiddellijk op de hoogte per mail via schoolbeheerteam.basis@ond.vlaanderen.be.

(…)

2. Webapplicatie ‘Beheer omkadering’

  • AGODI ontwikkelde de webapplicatie ‘Beheer omkadering’ die het fysieke formulier ‘Aanwending lestijden-, uren – en puntenpakket in een school voor buitengewoon basisonderwijs’ vervangt.
  • AGODI verwerkt veel gegevens via DISCIMUS. Hierdoor moet u via de webapplicatie ‘Beheer omkadering’ minder informatie doorgeven. Dit leidt tot minder planlast en een efficiëntere uitwisseling van omkaderingsgegevens tussen de scholen en AGODI.
  • U kunt uw omkaderingsgegevens in realtime raadplegen via dezelfde webapplicatie.

Als bijlage 6 bij deze omzendbrief vindt u een handleiding voor het invullen van de webapplicatie ‘Beheer omkadering’.

Mijn Onderwijs

Deze webapplicatie is opgenomen in Mijn Onderwijs en kan u ook daar openen.

Om deze webapplicatie te kunnen invullen en raadplegen, moet u toegangsrechten tot WebEdison én Mijn Onderwijs hebben.

Startpagina

Wanneer u inlogt in de webapplicatie krijgt u op de startpagina een overzicht van de scholen waartoe u toegang heeft. Kies de school waarmee u aan de slag wenst te gaan.

- Status

U kan aan de ‘Status jaarlijkse inlichtingen’ zien, of u het formulier reeds heeft ingediend en wanneer. Elke school moet de applicatie indienen door op ‘Bevestig volledigheid’ te klikken, ook al heeft u niets te melden.

Jaarlijkse inlichtingen

U geeft overdrachten en levensbeschouwelijke vakken door via het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’.

U duidt enkel aan:

  • uw overdrachten naar een andere school;
  • uw aantal lestijden levensbeschouwelijke vakken.

- Overdrachten

Onder het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’ kan u overdrachten van lestijden, uren en eenheden inbrengen.


De overdracht van lestijden en uren moet vóór 15 oktober van het lopende schooljaar gebeuren.

Wanneer uit een controle van de administratie blijkt dat in een niveau te veel lestijden/uren/eenheden werden aangewend, kan dat niet met terugwerkende kracht via een overdracht worden rechtgezet. Het is dus van groot belang dat u de overdrachten correct aan uw schoolbeheerteam doorgeeft.

De overdracht van lestijden en uren is beperkt tot 3% van het respectievelijke lestijden- en urenpakket. De scholen binnen een scholengemeenschap kunnen beslissen om meer dan 3% over te dragen naar andere scholen binnen de scholengemeenschap.

Overdracht van lestijden of uren tussen scholen is slechts toegelaten als dat geen TBSOB tot gevolg heeft. Lestijden en uren waarin personeelsleden vastbenoemd zijn, kunnen dus nooit worden overgedragen, ook niet wanneer die personeelsleden een dienstonderbreking genieten. Dat betekent dat enkel vacante lestijden en vacante uren in aanmerking komen voor overdracht.

- Levensbeschouwelijke vakken (LBV)

Via het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’ vermeldt u ook uw aanwending van de lestijden levensbeschouwelijke vakken (LBV).

  • Meerderheidscursussen LBV

Het totaal aantal aanwendbare cursussen meest gevolgde LBV waar uw school recht op heeft, staat reeds bovenaan de rubriek ‘Levensbeschouwelijke vakken’.

U moet deze cursus eerst nog omzetten naar lestijden. Per cursus ligt het aantal lestijden hiervoor tussen 2 en 3.

  • Minderheidscursussen LBV

Raadpleeg punt 3.2.1. Aanvullende lestijden voor de minder gevolgde cursussen in de erkende godsdiensten of niet-confessionele zedenleer van de omzendbrief BaO/2005/10 van 29/06/2005 ‘Personeelsformatie Scholen in het buitengewoon Basisonderwijs’ voor u deze rubriek invult.

  • Wijziging lestijden minderheidscursussen LBV

Wanneer uw school in de loop van het schooljaar recht heeft op minder of meer lestijden van een minderheidscursus, neemt u contact op met uw dossierbeheerder van het schoolbeheerteam, die de webapplicatie opnieuw voor u toegankelijk maakt.

Opgelet: 

 

Bovenaan het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’ vindt u de knop ‘Bevestig volledigheid’.  

 

Wanneer u de gegevens volledig en correct hebt ingevuld, dient u het webformulier in via deze knop. Zodra dit is gebeurd, zal uw status veranderen en kan u geen wijzigingen meer aanbrengen in de applicatie.

Als er zich toch nog een wijziging voordoet, neemt u contact op met uw dossierbeheerder van het schoolbeheerteam, die de webapplicatie voor u opnieuw toegankelijk maakt. 

 

Overzicht omkadering

Onder dit tabblad ziet u de door AGODI toegekende lestijden, uren, punten en eenheden. Deze gegevens vindt u terug op de betrokken dienstbrieven die u via Mijn Onderwijs kan raadplegen.

Overzicht overdrachten

In het tabblad ‘Overzicht overdrachten’ vindt u het eindresultaat van alle overdrachten waar uw school bij betrokken is.

Opgelet:

Het is belangrijk dat u zo spoedig mogelijk uw webformulier indient zodat ook andere scholen op hun beurt tijdig zicht krijgen op hun aanwendbaar lestijdenpakket.

Scholen met teldatum de eerste schooldag van oktober zien bij het begin van het schooljaar in de webapplicatie ‘Beheer omkadering’ nog niet alle omkaderingsgegevens. In de loop van november vindt u hier uw omkadering terug.

3. Aanwending urenpakket in internaten, semi-internaten en internaten met permanente openstelling van het Gemeenschapsonderwijs

- Uren volgens de richtgetallen en bijkomend urenpakket

Vul het aantal aangewende uren, de uren volgens de richtgetallen en die van het bijkomend urenpakket 'slapende waak' in en maak het totaal.

Opgelet: Er moet 38u uit het urenpakket aangewend worden voor een volledige opdracht van een administratief personeelslid.

Bezorg het formulier ten laatste op 15 oktober via Mijn Onderwijs aan uw schoolbeheerteam. De volledige werkwijze staat beschreven in de rubriek ‘Hoe en aan wie bezorgt u het formulier?’ onderaan het formulier.

Opmerking: de administratie beschikt over geïnformatiseerde gegevens van de onderwijspersoneelsleden van de internaten, semi-internaten en internaten met permanente openstelling van het Gemeenschapsonderwijs. Bijgevolg dient u geen personeelslijsten meer op te sturen.

- Afwijkingsuren

Vul het aantal afwijkingsuren per ambt in.

3.1. Ambten in de semi-internaten van het Gemeenschapsonderwijs (gecodificeerde decreten sommige bepalingen voor het onderwijs)

Vul het aantal aangewende betrekkingen in.

3.2. Urenpakket internaten met permanente openstelling (IPO)

Vul de ingerichte ambten uitgedrukt in uren, per personeelscategorie in.

4. Berekening van het bijkomend urenpakket ‘slapende waak’ voor de internaten van het Gemeenschapsonderwijs

Op grond van artikel III 26 van gecodificeerde decreten sommige bepalingen voor het onderwijs wordt aan de internaten van het Gemeenschapsonderwijs een bijkomend urenpakket ‘slapende waak’ toegekend, dat aangewend wordt voor de compensatie van de nachtprestaties van de studiemeesters-opvoeders internaat.

Voor de berekening van dit bijkomend urenpakket is correcte informatie nodig over het daadwerkelijk ingericht aantal voltijdse equivalenten studiemeester-opvoeder internaat op de eerste schooldag van oktober van het lopende schooljaar.

Met dit formulier dat als bijlage 5 bij deze omzendbrief gaat, deelt u de aanwending van het urenpakket internaat mee en kunt u het bijkomend urenpakket ‘slapende waak’ berekenen. Voor deze berekening neemt u het aantal uren studiemeester-opvoeder internaat, ingericht op de eerste schooldag van oktober binnen het urenpakket internaat dat berekend werd op basis van het leerlingenaantal op de teldag en dat u terugvindt op uw dienstbrief personeelsformatie voor het lopende schooljaar.

Dit aantal deelt u door 36 voor de omzetting naar voltijdse equivalenten (afkappen op 2 cijfers na de komma). Dat aantal wordt vervolgens vermenigvuldigd met 3,768 uur. Het product dat u hier bekomt, wordt afgerond naar de hogere eenheid als het eerste cijfer na de komma groter is dan vier. Dit afgeronde product is het bijkomend urenpakket.

Met dit formulier deelt u eveneens de aanwending van het bijkomend urenpakket mee.

U kan met deze bijkomende uren alle ambten inrichten die voorzien zijn voor het internaat, maar deze uren moeten wel gebruikt worden ter compensatie van de aangepaste nachtprestaties.

Verstuur het formulier ten laatste op 15 oktober via de optie ‘Document versturen’ van Mijn Onderwijs.

5. Personeelslijst van het niet-gesubsidieerd personeel

De administratie bezit geen geïnformatiseerde gegevens over het niet-gesubsidieerd personeel.

Aan de gesubsidieerde BO-scholen wordt gevraagd de personeelsleden die niet gesubsidieerd worden door het beleidsdomein Onderwijs aan te duiden op het formulier Personeelslijst van het niet-gesubsidieerd personeel, dat als bijlage 2 bij deze omzendbrief gaat. Het gaat om personeelsleden die aangesteld zijn in een Medisch Pedagogisch Instituut én gelijktijdig diensten presteren in een BO-school.

Bij een eventuele aanstelling in het onderwijs kunnen deze diensten onder bepaalde voorwaarden opgenomen worden als onderwijsdiensten en komen ze bijgevolg in aanmerking voor de berekening van de geldelijke anciënniteit.

Mail het ondertekende en ingescande formulier ten laatste op 15 oktober naar schoolbeheerteam.basis@ond.vlaanderen.be .

6. Berekening van het urenpakket voor de internaten van het Gemeenschapsonderwijs

Vermeld onder punt 3 de teldag waarop de berekening van het urenpakket gebaseerd is.

Onder punt 4 wordt het urenpakket berekend voor de externe en semi-interne leerlingen en zij die als externen beschouwd worden in de school (semi-internen genereren bovendien nog ambten voor het semi-internaat).

Hierbij is het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het buitengewoon basisonderwijs van toepassing.

Dit aantal leerlingen wordt per type vermenigvuldigd met het overeenstemmende richtgetal.

Onder punt 5 wordt het urenpakket berekend voor de interne leerlingen.

Hierbij is de codificatie sommige bepalingen voor het onderwijs van toepassing.

Voor de berekening wordt onderscheid gemaakt tussen interne leerlingen van de eigen BO-school en interne leerlingen van een andere BO-school. Leerlingen in een andere school voor gewoon onderwijs mét of zonder BO-attest komen vanaf 01/09/2007 ook in aanmerking voor de berekening.

Bij het invullen van het formulier ‘Berekening van het urenpakket voor de internaten van het Gemeenschapsonderwijs’ baseert u zich o.a. op de gegevens van de elektronische zending leerlingengegevens en het bijbehorende terugzendingsrapport (document BKL5).

De codes voor de verblijfsregeling (E, I-E, SI-E, R-E, I, SI, R) die voorkomen op het document BKL5 (= elektronische zending leerlingengegevens) worden als volgt gedefinieerd:

‘01’ = E = Externe leerling, d.w.z. leerling die niet kan gerangschikt worden onder één van de hierna vermelde categorieën;

‘02’ = I-E = Interne leerling die gelijkgesteld wordt met de externe leerling, d.w.z. leerling die in de school voor buitengewoon onderwijs de lessen volgt en die elders in een internaat van het Gemeenschapsonderwijs is ingeschreven;

‘03’ = SI-E = Semi-interne leerling die gelijkgesteld wordt met de externe leerling, d.w.z. leerling die in de school voor buitengewoon onderwijs de lessen volgt en die elders in een semi-internaat van het Gemeenschapsonderwijs is ingeschreven;

‘04’ = R-E = Leerling die tijdens de schooluren revalidatie krijgt of therapeutische behandelingen ontvangt in een andere dan de disciplines die binnen de personeelsformatie in het onderwijs voorkomen en die verstrekt worden door personen van wie het ambt noch door het beleidsdomein Onderwijs, noch door het beleidsdomein Welzijn wordt gefinancierd of gesubsidieerd;

‘05’ = I = Interne leerling, d.w.z. leerling die in een internaat van het Gemeenschapsonderwijs is ingeschreven en in de school die eraan verbonden is de lessen volgt;

‘06’ = SI = Semi-interne leerling d.w.z. leerling die in een semi-internaat van het Gemeenschapsonderwijs is ingeschreven en in de school die eraan verbonden is de lessen volgt;

‘07’ = R = Leerling die tijdens de schooluren revalidatie krijgt of therapeutische behandelingen ontvangt in één van de disciplines die binnen de personeelsformatie in het onderwijs voorkomen en die verstrekt worden door personen van wie het ambt noch door het beleidsdomein Onderwijs, noch door het beleidsdomein Welzijn wordt gefinancierd of gesubsidieerd;

Opmerking:

  • De formulering ‘internen andere BO-school’ op het formulier ‘Berekening van het urenpakket voor de internaten van het Gemeenschapsonderwijs wordt als volgt gedefinieerd:

Een leerling die in het internaat van een MPIGO is ingeschreven maar in een andere BO-school, die niet verbonden is aan het internaat, de lessen volgt.

  • De formulering ‘internen niet-BO-school mét BO-attest’ op het formulier ‘Berekening van het urenpakket voor de internaten van het Gemeenschapsonderwijs’ wordt als volgt gedefinieerd:

Een leerling die in het internaat van een MPIGO is ingeschreven maar in een school voor gewoon onderwijs de lessen volgt en beschikt over een verslag voor toegang tot het buitengewoon basisonderwijs.

  • De formulering ‘internen niet-BO-school zonder BO-attest’ op het formulier ‘Berekening van het urenpakket voor de internaten van het Gemeenschapsonderwijs’ wordt als volgt gedefinieerd:

Een leerling die is ingeschreven in het internaat van een MPIGO maar in een school voor gewoon onderwijs de lessen volgt.

Hierbij maakt het internaat van het Gemeenschapsonderwijs een afzonderlijke lijst op voor de internen die de lessen volgen in een andere school voor gewoon en/of buitengewoon onderwijs.

Deze lijst vermeldt volgende aanvullende gegevens:

  • voor- en achternaam en geboortedatum van deze leerlingen;
  • adres en instellingsnummer van de school voor buitengewoon onderwijs waar zij de lessen volgen, met vermelding van het niveau en het type van dit buitengewoon onderwijs alsook de opleidingsvorm;
  • of adres en instellingsnummer van de school voor gewoon onderwijs waar zij de lessen volgen, met vermelding van het niveau.

De lijst wordt bij het formulier ‘Berekening van het urenpakket voor de internaten van het Gemeenschapsonderwijs’ gevoegd en door de verificateur ondertekend.

Deze internen worden niet vermeld op de zending van de leerlingenkenmerken voor de eigen school. 

Bezorg het formulier ten laatste op 15 februari via Mijn Onderwijs aan uw schoolbeheerteam. Scholen in programmatie of herstructurering versturen het formulier ten laatste op 15 oktober. De volledige werkwijze om het formulier via Mijn Onderwijs door te sturen, staat beschreven in de rubriek ‘Hoe en aan wie bezorgt u het formulier?’ onderaan het formulier.

7. Berekening lestijdenpakket en leerlingengegevens van scholen voor buitengewoon basisonderwijs type 5

Vul de gemiddelde aanwezigheid tijdens de telperiode en het aantal regelmatige leerlingen op de teldag in.

Voeg bij dit formulier, dat als bijlage 4 bij deze omzendbrief gaat, ook de lijst van de leerlingen die op de teldag in geen andere school ingeschreven zijn in het kader van de leerplichtcontrole (de leerlingen die enkel ingeschreven zijn in T5).

Bezorg ons het formulier ten laatste op 15 februari via Mijn Onderwijs. Scholen in programmatie of herstructurering bezorgen ons het formulier ten laatste op 15 oktober. De volledige werkwijze staat beschreven in de rubriek ‘Hoe en aan wie bezorgt u het formulier?’ onderaan het formulier.

Zie ook de omzendbrief BaO/2005/10 van 29/6/2005 ‘Personeelsformatie buitengewoon basisonderwijs’, rubriek 3.1.1. ‘De berekening van de lestijden volgens de schalen’.

8. Ondertekenen van de formulieren

Alle formulieren worden ingediend via Mijn Onderwijs door een gevolmachtigde van het schoolbestuur (persoon met toegangsrechten tot de betrokken thema’s in Mijn Onderwijs). Het volstaat om het formulier via deze weg te bezorgen. Een handtekening op het formulier is niet langer vereist.

9. Bijlagen