Invullen van de formulieren buitengewoon basisonderwijs

Voor het buitengewoon basisonderwijs gelden de volgende (e-)formulieren:

- Administratieve gegevens over de school:

  • Administratieve gegevens buitengewoon basisonderwijs (e-formulier ‘wijzigen van administratieve gegevens’ op Mijn Onderwijs Directies en Administraties)

- Aanwending lestijden- en urenpakket:

  • Aanwending lestijden-, uren- en puntenpakket in een school voor

buitengewoon basisonderwijs. 

  • Personeelslijst van het niet-gesubsidieerd personeel. Zie bijlage 1.


- Berekening lestijdenpakket type 5:

  • Berekening lestijdenpakket en leerlingengegevens van scholen voor buitengewoon basisonderwijs type 5. Zie bijlage 2.

1. Administratieve gegevens buitengewoon onderwijs

De scholen kunnen wijzigingen aan hun administratieve gegevens (schoolnaam, telefoonnummer, directie…) vanaf schooljaar 2025-2026 doorgeven via het e-formulier ‘wijzigen van administratieve gegevens’ op Mijn Onderwijs Directies en Administraties. De schoolgegevens waarover AGODI beschikt, zullen hier vermeld worden en kunnen via het e-formulier gewijzigd worden. 

Registreer wijzigingen steeds zo snel mogelijk via het e-formulier. Dit is van belang om correcte schoolgegevens te kunnen weergeven op de website van het onderwijsaanbod.

Opgelet: om dit e-formulier te kunnen gebruiken, hebt u toegang nodig tot het thema ‘Structuur en organisatie’ in Mijn Onderwijs. U kan deze rechten nakijken in het tabblad ‘Thema beheer’. Meer informatie over de toegangsrechten tot Mijn Onderwijs kan u vinden op de webpagina “Toegang tot Mijn Onderwijs Directies en Administraties”.

Een instructievideo bij het gebruik van dit e-formulier vindt u hier.

2. Uitwisseling van overdrachten en minder gevolgde levensbeschouwelijke vakken

Elk jaar wisselen de scholen gegevens over de aanwending van de omkadering met AGODI uit.

Vanaf schooljaar 2025-2026 gebeurt dit niet meer via ‘Beheer omkadering’. De herverdelingen, overdrachten en minder gevolgde levensbeschouwelijke vakken zullen via het softwarepakket uitgewisseld worden met AGODI. Aan deze oplossing wordt momenteel nog gewerkt.

Mijn Onderwijs

Deze webapplicatie is opgenomen in Mijn Onderwijs en kan u ook daar openen.

Om deze webapplicatie te kunnen invullen en raadplegen, moet u toegangsrechten tot WebEdison én Mijn Onderwijs hebben.

Startpagina

Wanneer u inlogt in de webapplicatie krijgt u op de startpagina een overzicht van de scholen waartoe u toegang heeft. Kies de school waarmee u aan de slag wenst te gaan.

- Status

U kan aan de ‘Status jaarlijkse inlichtingen’ zien, of u het formulier reeds heeft ingediend en wanneer. Elke school moet de applicatie indienen door op ‘Bevestig volledigheid’ te klikken, ook al heeft u niets te melden.

Jaarlijkse inlichtingen

U geeft overdrachten en levensbeschouwelijke vakken door via het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’.

U duidt enkel aan:

  • uw overdrachten naar een andere school;
  • uw aantal lestijden levensbeschouwelijke vakken.

- Overdrachten

Onder het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’ kan u overdrachten van lestijden, uren en eenheden inbrengen.


De overdracht van lestijden en uren moet vóór 15 oktober van het lopende schooljaar gebeuren.

Wanneer uit een controle van de administratie blijkt dat in een niveau te veel lestijden/uren/eenheden werden aangewend, kan dat niet met terugwerkende kracht via een overdracht worden rechtgezet. Het is dus van groot belang dat u de overdrachten correct aan uw schoolbeheerteam doorgeeft.

De overdracht van lestijden en uren is beperkt tot 3% van het respectievelijke lestijden- en urenpakket. De scholen binnen een scholengemeenschap kunnen beslissen om meer dan 3% over te dragen naar andere scholen binnen de scholengemeenschap.

Overdracht van lestijden of uren tussen scholen is slechts toegelaten als dat geen TBSOB tot gevolg heeft. Lestijden en uren waarin personeelsleden vastbenoemd zijn, kunnen dus nooit worden overgedragen, ook niet wanneer die personeelsleden een dienstonderbreking genieten. Dat betekent dat enkel vacante lestijden en vacante uren in aanmerking komen voor overdracht.

- Levensbeschouwelijke vakken (LBV)

Via het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’ vermeldt u ook uw aanwending van de lestijden levensbeschouwelijke vakken (LBV).

  • Meerderheidscursussen LBV

Het totaal aantal aanwendbare cursussen meest gevolgde LBV waar uw school recht op heeft, staat reeds bovenaan de rubriek ‘Levensbeschouwelijke vakken’.

U moet deze cursus eerst nog omzetten naar lestijden. Per cursus ligt het aantal lestijden hiervoor tussen 2 en 3.

  • Minderheidscursussen LBV

Raadpleeg punt 3.2.1. Aanvullende lestijden voor de minder gevolgde cursussen in de erkende godsdiensten of niet-confessionele zedenleer van de omzendbrief BaO/2005/10 van 29/06/2005 ‘Personeelsformatie Scholen in het buitengewoon Basisonderwijs’ voor u deze rubriek invult.

  • Wijziging lestijden minderheidscursussen LBV

Wanneer uw school in de loop van het schooljaar recht heeft op minder of meer lestijden van een minderheidscursus, neemt u contact op met uw dossierbeheerder van het schoolbeheerteam, die de webapplicatie opnieuw voor u toegankelijk maakt.

Opgelet: 

 

Bovenaan het tabblad ‘Jaarlijkse inlichtingen’ vindt u de knop ‘Bevestig volledigheid’.  

 

Wanneer u de gegevens volledig en correct hebt ingevuld, dient u het webformulier in via deze knop. Zodra dit is gebeurd, zal uw status veranderen en kan u geen wijzigingen meer aanbrengen in de applicatie.

Als er zich toch nog een wijziging voordoet, stuur een bericht via Mijn Onderwijs, om de webapplicatie voor u opnieuw toegankelijk te maken. 

 

Overzicht omkadering

Onder dit tabblad ziet u de door AGODI toegekende lestijden, uren, punten en eenheden. Deze gegevens vindt u terug op de betrokken dienstbrieven die u via Mijn Onderwijs kan raadplegen.

Overzicht overdrachten

In het tabblad ‘Overzicht overdrachten’ vindt u het eindresultaat van alle overdrachten waar uw school bij betrokken is.

Opgelet:

Het is belangrijk dat u zo spoedig mogelijk uw webformulier indient zodat ook andere scholen op hun beurt tijdig zicht krijgen op hun aanwendbaar lestijdenpakket.

Scholen met teldatum de eerste schooldag van oktober zien bij het begin van het schooljaar in de webapplicatie ‘Beheer omkadering’ nog niet alle omkaderingsgegevens. In de loop van november vindt u hier uw omkadering terug.

3. Personeelslijst van het niet-gesubsidieerd personeel

De administratie bezit geen geïnformatiseerde gegevens over het niet-gesubsidieerd personeel.

Aan de gesubsidieerde BO-scholen wordt gevraagd de personeelsleden die niet gesubsidieerd worden door het beleidsdomein Onderwijs aan te duiden op het formulier Personeelslijst van het niet-gesubsidieerd personeel, dat als bijlage 1 bij deze omzendbrief gaat. Het gaat om personeelsleden die aangesteld zijn in een Medisch Pedagogisch Instituut én gelijktijdig diensten presteren in een BO-school.

Bij een eventuele aanstelling in het onderwijs kunnen deze diensten onder bepaalde voorwaarden opgenomen worden als onderwijsdiensten en komen ze bijgevolg in aanmerking voor de berekening van de geldelijke anciënniteit.

Mail het ondertekende en ingescande formulier ten laatste op 15 oktober naar schoolbeheerteam.basis@ond.vlaanderen.be .

4. Berekening lestijdenpakket en leerlingengegevens van scholen voor buitengewoon basisonderwijs type 5

Vul de gemiddelde aanwezigheid tijdens de telperiode en het aantal regelmatige leerlingen op de teldag in.

Voeg bij dit formulier, dat als bijlage 2 bij deze omzendbrief gaat, ook de lijst van de leerlingen die op de teldag in geen andere school ingeschreven zijn in het kader van de leerplichtcontrole (de leerlingen die enkel ingeschreven zijn in T5).

Bezorg ons het formulier ten laatste op 15 februari via Mijn Onderwijs. Scholen in programmatie of herstructurering bezorgen ons het formulier ten laatste op 15 oktober. De volledige werkwijze staat beschreven in de rubriek ‘Hoe en aan wie bezorgt u het formulier?’ onderaan het formulier.

Zie ook de omzendbrief BaO/2005/10 van 29/6/2005 ‘Personeelsformatie buitengewoon basisonderwijs’, rubriek 3.1.1. ‘De berekening van de lestijden volgens de schalen’.

5. Ondertekenen van de formulieren

Alle formulieren worden ingediend via Mijn Onderwijs door een gevolmachtigde van het schoolbestuur (persoon met toegangsrechten tot de betrokken thema’s in Mijn Onderwijs). Het volstaat om het formulier via deze weg te bezorgen. Een handtekening op het formulier is niet langer vereist.

6. Bijlagen