• In deze omzendbrief leest u hoe u SIO kunt aanvragen en hoe het concreet georganiseerd wordt.
  • Vzw Bednet organiseert het SIO. Deze vzw staat onder meer in voor het verzamelen van de aanvragen voor SIO en het beoordelen ervan, het ter beschikking stellen van het nodige materiaal en het opstarten, opvolgen, begeleiden en faciliteren van het SIO-project.
  • Deze omzendbrief is te lezen in samenhang met de omzendbrief BaO/97/5, Tijdelijk Onderwijs aan Huis (TOAH), Permanent Onderwijs aan huis (POAH) en vrijstelling leerplicht in het basisonderwijs, en de omzendbrief SO/2005/05 en SO/2005/06, Tijdelijk Onderwijs aan Huis (TOAH) en Permanent Onderwijs aan Huis (POAH).
  • Vanaf 1 september 2024 is er een nieuwe onderwijsregeling voor jongeren die verblijven in een voorziening veilig verblijf of het Vlaams detentiecentrum en hebben zij recht op een onderwijsaanbod via lesuren Tijdelijk Onderwijs aan Huis. Voor de jongeren die verblijven in een voorziening veilig verblijf of het Vlaams detentiecentrum en die een inschrijving hebben in een school, geldt dat zij dit aanbod kunnen combineren met synchroon internetonderwijs zonder over een medisch attest te beschikken.
  • De mogelijkheid van synchroon internetonderwijs (SIO) voor deze groep jongeren wordt verder verduidelijkt.

1. Wat is Synchroon Internetonderwijs (SIO)?

Synchroon internetonderwijs (SIO) biedt aan leerlingen voor wie het tijdelijk onmogelijk is om onderwijs te volgen in hun school, de mogelijkheid om op afstand, via de computer, rechtstreeks en in interactie met de leerkrachten en klasgenoten de lessen te volgen. Het gaat hierbij om leerlingen die op school afwezig zijn wegens ziekte, moederschapsrust, ongeval of verblijven in een voorziening veilig verblijf of in het Vlaams detentiecentrum (hierna de voorzieningen genoemd).

SIO ondersteunt het leerproces, beperkt de leerachterstand en bereidt de terugkeer naar school voor. Door SIO blijft de band van de afwezige leerling met zijn of haar school, leerkrachten en medeleerlingen behouden.

SIO is gratis, zowel voor de leerling als de school.

2. Een centrale organisator voor SIO, vzw Bednet

Bij de organisatie van SIO speelt de vzw Bednet een centrale rol. Het verzekert de dienstverlening aan ouders en scholen en in voorkomend geval aan de voorzieningen. Uiteraard blijft de school verantwoordelijk voor het onderwijstraject van de leerling.

2.1. Taken van de centrale organisator

Vzw Bednet heeft de volgende taken:

  • Verzamelen van de aanvragen voor SIO (zie 2.1.1.);
  • Beoordelen van de aanvragen voor SIO (zie 2.1.2.);
  • Opstarten, opvolgen, begeleiden en faciliteren van het SIO-project (zie 2.1.3);
  • Ter beschikking stellen van het materiaal voor 800 gelijktijdige SIO-projecten (zie 2.1.4.);
  • Aanbieden van een helpdeskfunctie en technische ondersteuning (zie 2.1.5.).

2.1.1. Verzamelen van de aanvragen voor SIO

SIO kan door alle betrokkenen bij de begeleiding van een leerling aangevraagd worden. Dit via de webstek van vzw Bednet:

https://www.bednet.be

Nadat vzw Bednet de aanvraag heeft ontvangen, wordt er tijdens het schooljaar binnen de vijf werkdagen contact opgenomen door de organisatie. Deze maakt dan verdere afspraken met het gezin, indien van toepassing met de voorziening en met de school.

Dit betekent niet dat de aanvraag automatisch een project wordt. De aanvraag wordt door vzw Bednet beoordeeld in functie van de vooropgestelde criteria (zie 2.1.2).

2.1.2. Beoordelen van de aanvragen voor SIO

2.1.2.1. Waarom worden de aanvragen beoordeeld?

De inzet van SIO moet steeds zinvol en haalbaar zijn.

Twee elementen spelen een grote rol in de beoordeling:

  • Kan de leerling tijdens de periode van afwezigheid genoeg leren en in interactie gaan via SIO? Op dit punt verschillen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis en SIO sterk van elkaar. Bij TOAH kan er voor het lesmoment steeds een zinvol moment gevonden worden, SIO gaat “rechtstreeks”. De leerling moet dus in staat zijn om tijdens de lesmomenten van SIO gebruik te maken (en dit in voldoende mate).

  • Zal de leerling lang genoeg gebruik kunnen maken van SIO?

Die twee elementen zijn niet in harde, louter af te vinken, criteria te vatten. Elke individuele aanvraag voor SIO moet dus vanuit die twee overwegingen beoordeeld worden.

2.1.2.2. De beoordelingscriteria

Vzw Bednet behandelt de aanvragen en bepaalt autonoom welke leerlingen in aanmerking komen voor SIO. Uiteraard is deze beoordeling niet willekeurig, er worden duidelijke criteria vooropgesteld.

Er zijn twee soorten criteria:

  • Formele
  • Inhoudelijke

2.1.2.2.1. Formele criteria

Bij deze criteria is er geen beoordelingsmarge. Vzw Bednet stelt hier louter vast of de voorwaarden al dan niet vervuld zijn.

1° De leerling is een regelmatige leerling in het gefinancierd of gesubsidieerd basis- of secundair onderwijs.

Daar zijn uitzonderingen op: de leerlingen van de studierichtingen, vermeld in artikel 116, 1°, van de Codex Secundair Onderwijs van 17 december 2010 komen niet in aanmerking:

  • in het voltijds secundair onderwijs: de 7de leerjaren gericht op het hoger onderwijs aso en kso, de 7de leerjaren kso en tso en verpleegkunde HBO;
  • het deeltijds beroepssecundair onderwijs voor leerlingen die niet in een duaal studietraject zitten;
  • de alternerende beroepsopleiding in het buitengewoon secundair onderwijs.

2° Een leerling kan niet in dezelfde periode ondersteund worden door zowel SIO als Permanent Onderwijs Aan Huis (POAH). Een combinatie met Tijdelijk Onderwijs Aan Huis (TOAH) kan wel.

Meer informatie over TOAH is terug te vinden in de omzendbrieven BaO/97/5 voor basisonderwijs, SO/2005/05 voor secundair onderwijs en SO/2005/06 voor buitengewoon secundair onderwijs.

3° De leerling is tijdelijk, langdurig of veelvuldig niet in staat om onderwijs te volgen in de eigen school. Het gaat hierbij om leerlingen die op school afwezig zijn wegens ziekte, moederschapsrust, ongeval of verblijven in een voorziening veilig verblijf of in het Vlaams detentiecentrum.

De school beschikt over verantwoordingsstukken over die afwezigheid.

Voor leerlingen die verblijven in een voorziening veilig verblijf of in het Vlaams detentiecentrum en die gebruik willen maken van SIO is geen medisch attest vereist.

4° In geval van afwezigheid wegens ziekte of ongeval is SIO verenigbaar met de medische behandeling van de leerling. De ouders brengen de behandelende arts op de hoogte, de school informeert de CLB-arts. Het is niet de bedoeling dat vzw Bednet nog bijkomende (medische) attesten verzamelt, de school moet hierover beschikken.

2.1.2.2.2. Inhoudelijke criteria

De inhoudelijke criteria moeten beoordeeld worden door de centrale organisator. Komt SIO tegemoet aan de ondersteuningsbehoefte (SIO als redelijke aanpassing)? Is SIO geschikt voor de leerling? Zal de leerling er in voldoende mate gebruik van maken en wordt er op een positieve manier omgegaan met de mogelijkheden die SIO biedt?

(…)

Uiteraard zal de afweging van de zinvolheid en de haalbaarheid gemaakt worden in samenspraak met ouders, school, CLB en eventueel de (medische) voorziening waar de leerling verblijft.

Vzw Bednet maakt de afweging of SIO voor de betrokken leerling haalbaar en zinvol is op basis van de volgende criteria:

1. ondersteuningsbehoefte (zie 2.1.2.2.2.1)
2. voldoende gebruik (zie 2.1.2.2.2.2)
3. positief engagement (zie 2.1.2.2.2.3).

2.1.2.2.2.1. Ondersteuningsbehoefte

SIO komt tegemoet aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling in overeenstemming met de definitie van SIO (zie punt 1).

Belangrijk: SIO is geen permanent alternatief voor onderwijs op school.

2.1.2.2.2.2. Voldoende gebruik

Op basis van het ziektebeeld en de inschatting van het ziekteverloop mag aangenomen worden dat de leerling het SIO minimaal 4 weken (bij langdurig afwezig) of 36 halve lesdagen (bij veelvuldig afwezig) zal gebruiken.

Voor leerlingen die verblijven in de voorzieningen wordt de voorwaarde van "voldoende gebruik" geacht vervuld te zijn door de aard van de werking van de voorzieningen en hoeft er door de organisator van het synchroon internetonderwijs dus geen inschatting te gebeuren van het voldoende gebruik.

2.1.2.2.2.3. Positief engagement

De leerling, zijn ouders, de school en het CLB tonen zich allemaal betrokken en engageren zich op een positieve manier.

SIO wil kinderen en leerlingen die wegens ziekte, ongeval, moederschapsrust of verblijf in een voorziening niet aanwezig kunnen zijn op school, kansen bieden om leerachterstand te vermijden, de terugkeer voor te bereiden en zodoende sociaal contact te behouden met de school en medeleerlingen.

Het realiseren van deze ambitie vraagt een specifieke onderwijsbenadering en een continu engagement van de betrokken gezinnen, scholen, CLB’s en zorgverstrekkers. Vzw Bednet coördineert hierbij de organisatie van SIO, levert expertise en stemt af met andere initiatieven zoals Tijdelijk Onderwijs Aan Huis, ziekenhuisonderwijs en eventueel vrijwilligerswerk. Vzw Bednet neemt echter niet alle taken van alle betrokkenen over!

SIO kan alleen slagen als alle partijen zich voldoende engageren:

  • het CLB blijft zijn rol behouden en blijft de leerling dus opvolgen;
  • de school blijft verantwoordelijk voor het onderwijstraject van de leerling en zorgt voor een aanspreekpunt voor de vzw Bednet zodat de communicatie (bv. informatie over het loopbaantraject van de leerling) vlot kan verlopen
  • binnen de school zal de technicus van vzw Bednet in overleg met de ICT-verantwoordelijke de installatie van SIO in goede banen leiden
  • ouders zorgen er thuis voor dat de leerling in zo optimaal mogelijke omstandigheden van SIO gebruik kan maken
  • de voorzieningen zorgen er voor dat de leerling in zo optimaal mogelijke omstandigheden van SIO gebruik kan maken

Scholen zijn verplicht om de regelgeving rond SIO in het schoolreglement te vermelden. De school moet de ouders individueel op de hoogte brengen van het bestaan en de mogelijkheden van SIO, van zodra duidelijk is dat de leerling hiervoor in aanmerking zal komen.

https://www.bednet.be

2.1.2.2.3. Stopzetten van een SIO-project

Als de vooropgestelde formele of inhoudelijke criteria niet meer vervuld zijn, zet de vzw Bednet in overleg met alle betrokkenen het SIO-project stop.

2.1.3. Opstarten, opvolgen, begeleiden en faciliteren van het SIO-project.

Nadat vzw Bednet de aanvraag heeft ontvangen, wordt er tijdens het schooljaar binnen de vijf werkdagen contact opgenomen door de organisatie met het gezin, indien van toepassing met de voorziening en met de school. 

De trajectbegeleider geldt als aanspreekpunt voor alle betrokkenen i.v.m. SIO en begeleidt actief de voorbereiding, opstart en afronding van een SIO-project, inhoudelijk en organisatorisch. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met school, gezin en eventuele andere betrokkenen, waarbij rekening wordt gehouden met de mogelijkheden van de thuis- en schoolsituatie en indien van toepassing de situatie in de voorziening. Bednet streeft naar een maximale bescherming van de persoonlijke levenssfeer van alle betrokkenen en zal hier steeds naar handelen.

De trajectbegeleider van vzw Bednet:

  • Informeert de school en het gezin van de leerling en indien van toepassing de voorziening over de doelstellingen en werking van SIO.
  • Bereidt gebruikers voor op het gebruik van de Bednet-opstelling (bediening, functies, verbinding maken)
  • Informeert over de mogelijkheden en kanalen voor technische ondersteuning
  • Volgt het Bednet-gebruik op
  • Is aanspreekpunt voor gebruikers en betrokkenen bij eventuele vragen en problemen tijdens het Bednet-traject

2.1.4. Ter beschikking stellen van het materiaal voor 800 gelijktijdige SIO-projecten

Vzw Bednet kan instaan voor 800 simultane begeleidingen.

Het aantal gunstig beoordeelde aanvragen voor SIO kan het aantal beschikbare SIO-sets overschrijden. In dat geval zal de in aanmerking komende leerling moeten wachten tot er een set vrijkomt.

2.1.5. Aanbieden van een helpdeskfunctie en technische ondersteuning

Tijdens de voorbereiding en opstart van een SIO-project zal vzw Bednet technische ondersteuning aanbieden. Daarvoor heeft het wel de medewerking en informatie nodig van de ICT-verantwoordelijke van de school.

Bij een lopend SIO-project wordt ook een helpdesk ter beschikking gesteld die tijdens de lesuren actief kan ondersteunen bij (technische) vragen of problemen.

3. Aanvraag SIO

Een aanvraag voor SIO kan door alle betrokkenen bij de begeleiding van een leerling aangevraagd worden. Dit via de webstek van vzw Bednet:

https://www.bednet.be

Dit betekent niet dat de aanvraag automatisch een project wordt. De aanvraag wordt door vzw Bednet beoordeeld in functie van de vooropgestelde criteria (zie 2.1.1 en 2.1.2).

4. Concrete aanpak na de aanvraag

Op basis van de ingediende aanvraag wordt in samenspraak met de betrokkenen en de organisatie beslist of SIO een goede oplossing is voor de betrokken leerling.

Een project wordt definitief (en als project geregistreerd bij vzw Bednet) zodra hierover een akkoord is. Bij ontvangst van het materiaal wordt ook een gebruikersovereenkomst ondertekend door de betrokken school en ouders of voorziening.

Bednet volgt het volledige traject mee op en biedt ondersteuning waar nodig. Dit gebeurt zowel inhoudelijk als organisatorisch en in samenspraak met de betrokken leerkrachten.

Na de aanvraag worden deze stappen gevolgd:

  • Na maximaal 5 werkdagen neemt Bednet contact op met school en gezin en indien van toepassing met de voorziening.
  • In samenspraak met de betrokkenen wordt de aanvraag beoordeeld.

Bij een positieve conclusie:

1) Levering en installatie Bednet-computermateriaal

2) Opstart Bednet-lessen

3) Opvolging en ondersteuning bij doelstellingen, gebruik en organisatie SIO

4) Afronding SIO-trajecten en ophaling materiaal

5. Klachtenprocedure

Ouders, voorziening, leerling of school die niet tevreden zijn over de dienstverlening door vzw Bednet kunnen dit melden via een klachtenprocedure. Gebruikers worden wel gevraagd in eerste instantie in overleg te gaan over hun ontevredenheid met hun aanspreekpunt bij Bednet.

Een klacht kan alleen worden ingediend bij vzw Bednet aan de hand van een daartoe ontworpen klachtenformulier. Afhankelijk van de aard van de klacht is er een procedure uitgewerkt.

Bij ontevredenheid over de manier waarop de klacht werd behandeld, kan er klacht ingediend worden bij de Vlaamse Ombudsdienst.

https://www.bednet.be/klachten