Tussen schooljaren 2020-2021 en 2028-2029 wordt een daling van ongeveer 40.000 leerlingen in het gewoon basisonderwijs verwacht. De afname van de vraag is te zien in alle Vlaamse provincies, behalve in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De algemene daling van de vraag leidt ertoe dat in het overgrote deel van de Vlaamse steden en gemeenten geen capaciteitstekorten verwacht worden in het gewoon basisonderwijs in 2027-2028 en, integendeel, rekening moet gehouden worden met capaciteitsoverschotten. Desalniettemin zijn er ook voor het gewoon basisonderwijs nog tekorten te verwachten in een beperkt aantal gemeenten.
Er wordt een stijging van het aantal leerlingen in het gewoon voltijds secundair onderwijs verwacht tot het schooljaar 2025-2026. De stijging tussen 2019-2020 en 2025-2026 bedraagt meer dan 45.000 leerlingen. Na een stabilisatieperiode van enkele schooljaren wordt een daling van de leerlingenaantallen voorspeld vanaf schooljaar 2028-2029. Deze tendens speelt zich af in alle provincies behalve in Vlaams-Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Daar wordt een continue stijging van de leerlingenaantallen verwacht tot en met schooljaar 2030-2031. De verwachte tekorten in het gewoon voltijds secundair onderwijs doen zich Vlaanderenbreed voor, in steden en gemeenten in alle provincies.
Door de hogere mate van onzekerheid van voorspellingen voor het buitengewoon onderwijs, hanteerden de onderzoekers twee verschillende prognosemethoden. Voor het buitengewoon basisonderwijs komen die twee methoden tot uiteenlopende voorspellingen, waardoor eenduidige conclusies moeilijk te trekken zijn. Voor het buitengewoon secundair onderwijs voorspellen de twee methoden eenzelfde trend, met name een stijging van de leerlingenaantallen tijdens het komende decennium. Beide methoden voorspellen een toename van de vraag in het buitengewoon secundair onderwijs in (bijna) alle onderwijszones. Gegeven de verwachte stijging van de leerlingenaantallen, worden er verspreid over heel Vlaanderen capaciteitstekorten verwacht. Volgens beide methoden is het te verwachten tekort in het buitengewoon secundair onderwijs hoger dan in het buitengewoon basisonderwijs.
Naast het rapport worden ook Exceldocumenten voor de aanmaak van (boven)gemeentelijke rapporten gepubliceerd: 1 Exceldocument voor gewoon basisonderwijs, 3 voor gewoon secundair onderwijs, 1 voor buitengewoon basisonderwijs en 1 voor buitengewoon secundair onderwijs. Er is ook een template voor het opmaken van een gemeentelijk rapport voor het gewoon basis- en secundair onderwijs en een template voor het opmaken van een onderwijszonerapport voor het buitengewoon basis- en secundair onderwijs.